Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #1 Skrevet 25. desember 2008 har to unger med 6 års mellomrom og de sloss halve tiden de er sammen. er det normalt? er selv enebarn og har aldri opplevd sånnt som dette i min barndom. de slår, sparker, lugger og hyler og kaller hverandre alt som er mulig av stygge ord de kan, og de erter hverandre til den andre eksploderer. dette går like mye begge veier, men den ene er 12 og den andre er 5, så de er jo ikke gjevnbyrdige fysisk.... innimellom er de kjempegalde i hverandre, leker perfekt sammen osv. de bakker også hverandre opp overfor andre, så det er et sterkt bånd dem i mellom og de er åpenbart glade i hverandre, emn hvorfor må de på død og liv sloss hele tiden? og helst oppå meg? jeg blir fysisk og psykisk sliten av dette. og jeg HATER at de mobber hverandre. jeg klarer ikke å tolerere eller respektere at de erter hverandre. jeg var selv mobbeoffer på skolen, og vet hvor vondt det gjør å bli plaget. derfor er det ikke aktuellt for meg at mine barn ikke har respekt for andre. hvordan skal jeg få dem til å respektere hverandres intimsfære?
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #2 Skrevet 25. desember 2008 Alle søsken er uenige innimellom, det er klart, men det er viktig at de respekterer hverandres grenser. Selv har jeg 4 stk, en på 12 (snart 13), en på 9 en på 4,5 og ei lita på 2. De går egentlig utrolig bra sammen, på tross av alder osv. Jeg har lært en ting av min bestemor som jeg synes er viktig; dersom man ikke kan behandle den/de man er glade i pent, hvordan skal man kunne oppføre seg fint ute blandt andre mennesker da? Har brukt dette mye når mine har kranglet. Rart, men det skjønner de faktisk. Dersom de plager hverandre, gir jeg dem klar beskjed om at jeg ikke godtar dette, før det går for langt.. det er ikke lov til å si stygge ting eller bruke stygge ord hos oss. Det skjer innimellom, men de blir veldig lei seg når jeg tar dem for det. Lar dem be hverandre om unnskyldning dersom de gjør/sier noe dumt. Vil gjerne de skal ordne opp selv, men det er ikke alltid det fungere og ikke for enhver pris. Har fått utrolig skryt fra lærere og barnehage fordi mine barn har mye empati og tar vare på de rundt seg, noe som gjør meg meget stolt. Ikke sikkert det hjelper hos deg og alle andre, men.. Snakk med dem før det går for langt, snakk om følelser/hva den andre føler når de sier stygge ting til hverandre og la dem be hverandre om unnskyldning! Håper jeg kan hjelpe litt iallfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå