Gå til innhold

noen som spiser salami her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har så lyst på salami, men de sier jo så forskjellig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det har da jeg gjort. Skal man ikke det? Klarer ikke følge m på alt man skal og ikke skal spise jeg?!

Skrevet

det beregnes som spekemat. så det skal man ikke spise...

Skrevet

jepp=) gjorde det forrige gang også, og haar verdens vakreste friske tulle her på fanget... orker ikke all den skremselspropagandaen jeg... greit og skygge unna røyk og alkohol liksom, evenuelt mugg oster, men salami??? nei, den biter jeg ikke på er skadelig altså..

Skrevet

det går som regel bra. men det skjer jo galt hos få. rådfør deg hos lege om du er usikker :)

Skrevet

Jeg spiste all slags mat når jeg gikk gravid med lillegull..Det gjør jeg nå også.. Det gjør faktisk de fleste venninnene mine også som er gravide eller har vært

Å aldri hørt om noen som det har skjedd noe med pgr det de har spist heller..

Skrevet

Det var en lange debatt om dette her inne på 2 tri for ikke så lenge siden... og der var det en som ringte til gilde for å høre til slutt, og ja, du kan spise salami, men husk at den burde være så fersk som mulig... jeg er gravid med nummer 3, og har spist slami hele tiden...

Skrevet

He he, men gilde er ikke en veldig nøytral part i forhold til dette, de selger jo mengder av produktet!

Salami er ikke kokt eller stekt, ifølge mattilsynets anbefalninger skal det derfor ikke spises.

mange tar sjansen allikevel, men det er greit å vite hva som faktisk er anbefalt og ikke. Om i tvil, sjekk matportalen.no

Skrevet

Hei!

Jeg spurte jordmora mi om dette, og hun sa at siden salami er spekemat, så skal man i utgangspunktet ikke spise det. Men hun sa at dersom du legger salamien (eller annen spekemat du vil ha) noen dager i fryseren, så drepes de bakteriene som kan skade fosteret. Vi gravide vil ikke merke noe til de bakteriene, det er kun fosteret som kan skades. Det er vel derfor man ikke tenker på at det ikke kan spises... Så da er det bare å fryse det først, og kose seg etterpå:)

(Det gjelder forresten ikke muggoster, bakteriene der dør ikke selvom osten fryses)

Fortsatt god jul til dere alle :)

Skrevet

Det var et godt tips! Nå skal salamien i fryseren! :D

Skrevet

gjelder frysern all spekepølse eller?

Sambo kjøpte seg krydderpølse..spekepølse til jul..som man skjærer av selv..har siklet bare LItt på den...rart hvor lyst man får på ting man skal holde seg unna:D

Skrevet

he he! Ja det er litt rart. Har ikke vært så glad i spekemat før, men nå føler jeg trang til å spise den salte gode spekematen. MMMMMMM...

Skrevet

Ønsker å informere dere om at det ikke hjelper å legge maten i fryseren for å fjerne bakterien. Har undersøkt dette nøye... Min venninne fikk beskjed av sin jordmor at hun kunne fryse maten i min 10 dager i kaldere enn -22grader. Etter flere undersøkelser, blir ikke bakteriene borte. Men alle gjør som de vil. Men da hun har mistet tidligere, forstår jeg hennes valg med å ikke ta noen sjanser. Det er kun 8mnd av hele livet ditt... Men salami kan en trygt spise. Står ikke på matportalen at det ikke går. Upasteuriserte oster skal en ikke spise. For en tid tilbake, var det noen høy gravide på riksen som spiste mye oster og forsterene døde. Ostene var pasteuriserte. Jeg turte ikke ta en slik sjanse.

Men vi er alle forskjellige. Ser jo de som ikke klarer å la være å ta et glass vin i nye og ned heller...

Noen ganger går det bra, mens noe ikke. I Danmark er dette et stort problem og mange blir født med abstinenser. Men var jo ikke det som ble diskutert her, hehe.

Skrevet

Jeg spiser ikke salami (eller annen spekemat, for det står på matportalen at man ikke skal spise). Synes det er ganske lett å holde seg borte fra det, selv om det er fristende. Noen som husker e-coli-skandalen for noen år tilbake? Mårrpølser full av bæsj-bakterier...Vel, der er en grunn til å holde seg borte fra rått kjøtt.

Det er kun toxo-bakterien som forsvinner ved frysing, hvis kjøttet er listeria-infisert så blir du kun kvitt bakterien ved å varmebehandle kjøttet.

Jeg husker den episoden fra rikshospitalet ifjor. En høygravid med tvillinger mistet begge barna, fordi hun ble servert myk-ost på sykehuset.....(Osten kom fra en "liten" produsent, som la ned bedriften som følge av skandalen) Hvis jeg ikke husker feil, så døde to eldre pasienter også av samme bakterie.

Ikke verdt å ta sjansen synes nå jeg....selv om det er liten sannsynlighet for at nettopp du blir rammet.

Skrevet

Er på besøk fra 2 tri... HAr lenge hatt lyst på salami, og spurte legen min... Han kunne ikke skjønne hvorfor man ikke kunne spise salami! Han hadde aldri hørt det før! Han sa at salami er ei pølse og har blitt behandlet på en måte, så den er helt trygg å spise... Stoler på legen min der...

Skrevet

Takk terminijuli:)

AKKURAT det samme jeg sa på et annet innlegg her..men var noen uhenigheter der.. Hehe.. Jordmor sa det samme til meg.

Jeg fryser selv ned laks spekemat osv å spiser det som normalt:D

Gjorde det med førstemann og det gikk helt fint og gjør det nå med nr 2 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...