Gå til innhold

hva var blodtrykket deres....

Anbefalte innlegg

Skrevet

i uke 32/33?

Hadde sv.sk.forgiftning sist og ligger litt høyt igjen så ville bare se hva "normen" var her hos dere andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ligget lavt hele dette svangerskapet, 90-100/60 - frem til 38. uke - nå er det oppe i 110-120/80.

Sist hadde jeg derimot truende svangerskapsforgiftning, og lå veldig mye høyere.

Håper de følger deg godt opp med hyppige kontroller, og at du tar livet med ro, holder deg unna saltmat osv. - slik at ting holdes i sjakk videre fremover. Du har jo et par måneder igjen. Tvi tvi! :)

Skrevet

i uke 32 hadde jeg 100/60

Skrevet

Var hos jordmor 22.des og var da 30+6 uker, blodtrykket var 105/60.

Hadde spor av proteiner i urinen da, men siden blodtrykket var så fint var det ikke noe å bry seg om.

Skrevet

Mitt har lagt stabilt på rundt 110/65-110/75 noe sånt hele veien. Eksemplarisk blodtrykk har jeg fått høre... (bra noe er eksemplarisk ved meg..)

Skrevet

Uff, dette ser ikke bra ut hadde 122/88 ved sist kontroll og var da 32+5. :( Går 1 gang i uken og måler blodtrykk og sjekker urin men har ikke vrt snakk om at det er noe "farlige" verdier ennå men ser at jeg ligger litt høyere enn sist sv.skap med blodtrykket.

Skrevet

Hva som er sv.sk.forgiftning for den enkelte kommer helt an på hvor høyt trykk du har i fra før av...

Jeg har hatt høyt blodtrykk i flere år fra før av, ligger gjerne på 135/90 +/-. Så i mitt tilfelle er trykket nå oppe i 145 / 97 +/- og det er "ok" for min kropp. Hvis trykket hadde vært lavere, hadde det vært feil også.

Jeg blir observert veldig nøye nå i tiden som kommer, er i uke 38+3 og er på St. Olavs opptil flere ganger i uka for sjekk. Har også vært der over natta en gang.

Så jeg tror det er viktig å ikke se for mye på hva andre har av blodtrykk egentlig... Da blir man bare mere bekymret og stressa, og det er i hvertfall ikke bra i disse tider. Men ta kontakt med legen hvis du ikke klarer å slå deg helt til ro.

Lykke til videre!!

Skrevet

Ligger altfor høyt jeg. Er nå i uke 34. Har normalt ca 110/70, har siste to mnd vippet rundt 140-150/90, er på hyppig kontroll pga svangerskapsforgiftning forrige sv.sk. og spor av proteiner et par ganger. Formen er dog grei, men er glad at legen min tar dette såpass alvorlig.

Skrevet

jeg hadde i forrige svangerskap alvorlig svangerskapsforgiftning som endte i hastekeisersnitt i uke 37+5. Det skjedde mer eller mindre over natta. Hadde hatt vanlig (normalt) blodtrykk hele veien helt frem til kontroll i uke 37 og da var det 140/95 og det steg høyere og høyere for hver time og jeg hadde økende mengde av proteiner i urin, kraftige hodesmerter og krampesmerter i magen. Jeg hadde morkakesvikt. Babyen var liten av vekst da den kom ut og det er et resultat av morkakesvikten.

Så denne gangen blir jeg fulgt nøye opp. Jeg er nå 35 uker på vei. Har hatt normalt og litt lavt blodtrykk til tider (faktisk) hele veien. Ligget på rundt 90/65 siste 2 mnd (det har ført til mye svimmelhet!!) men nå plutselig var jeg oppe i 120/80 og det tar dem veldig alvorlig. Selv om det egentlig er et helt normalt trykk så har det vært såpass kraftig økning fra det det har ligget på at jeg blir fulgt veldig nøye opp (da ting skjedde uhyre fort forrige gang). Nå er jeg på kontroll 1-2 ganger i uken pga trykket. Har enda ikke proteiner i urin, men skal på ny kontroll på mandag...så da er jeg litt spent på hvordan trykket er...:/ Har symptomer som forrige gang nemmelig.... på at trykket har steget... får lette migrene smerter, pitring, opphovning i kroppen og at jeg blir veeeeeldig veldig varm og begynner å rå svette og blir kvalm de gangene trykket stiger. Det er typiske tegn... så jeg er veldig spent på om trykket har økt eller holdt seg stabilt. Er veldig redd for å få svangerskapsforgiftning en gang til, da det forrige gang skjedde så brått og uventet og det var så mye oppstyr...:/ Alt gikk heldigvis bra med gutten min selv om han var liten:)

Men svangerskapsforgiftning er ikke noe å tulle med...jeg har iallefall erfart at det kan skje når som helst og forferdelig fort. Man trenger ikke merke det selv engang.

Men ro og hvile er det beste som er!!! (noe jeg selv ikke er flink til.)

Skrevet

Jeg hadde ikke noen spes dårlig opplevelse med svangerskaps forgiftningen sist men ble satt igang og det endte med haste keisernitt med vedige komplikasjoner etterpå. I tillegg sliter jeg med bekken og vil bare ha en vanlig fødsel denne gangen noe som det er mindre sjangs for ved igansetting.

Det skumle med sv.sk.forgiftningen er jo som flere her nevner at det kan gå så fort. Jeg er en del kvalm og har mye hodeverk fra før så der vil jeg heller ikke kjenne noen forskjell. Jeg vil bare komme meg over 35 uker og føde av meg selv!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...