Gå til innhold

Ibux + paracet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fryktelig tannverk. Er gravid i uke 20. Kan jeg ta en ibux + 1 paracet? Har prøvd to ibux, men det hjelper ikke.

Vet at mange her inne sier at man ikke skal ta ibux som gravid, men det står jo på pakken at man ikke skal ta de de siste 3 mnd. Det er enda en stund til for min del.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du kan ta en av hver, ja.. men om du allerede har tatt 2 ibux i dag, så bør du jo vente litt.. Ibuprofen funker veldig bra når jeg har tannverk, men nå har jo apoteket stengt...

Skrevet

Du skal _IKKE_ ta ibux dersom du har mindre enn 3 mnd igjen av svangerskapet, og helst ikke ta det ellers i svangerskapet heller. Tror nok Ibux+paracet er nok det som hjelper best, så prøv det, men kun dersom det er absolutt nødvendig. God bedring.

Skrevet

Det var jo det jeg sa :) At man ikke skal ta ibux de siste 3 mnd, men jeg er jo bare i uke 20. Det er derfor en stund til jeg er på de siste 3 mnd av svangerskapet.

Noen som vet hvorfor man helst ikke skal ta ibux i det hele tatt under svangerskap?

Skrevet

Sjekket felleskatalogen.no og dette stod der:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...