Gå til innhold

ENDELIG :o) ang rehabiliteringspenger og lovverket omkring permisjon og foreldrepenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selv gikk jeg på rehabiliteringspenger under svangerskapet og mistet retten til foreldrepenger og permisjon etter fødselen - for å gjøre en lang historie kort, så tok jeg kontakt med arbeids- og inkluderingsdepartementet fordi jeg synes det var veldig urettferdig at man ikke skal ha krav på foreldrepenger og permisjon når man går på rehabiliteringspenger.

 

Igår fikk jeg svar tilbake - som er en glad nyhet for de som føder i 2009 (gjelder ikke meg, men heldigvis mange andre, jeg fødte i oktober i år)

 

Her kan dere selv få lese svaret jeg fikk:

 

"Ytelser under medisinsk rehabilitering gis i forbindelse med aktiv behandling i forbindelse med utsikt til å bedre arbeidsevnen jf. folketrygdloven §10-8. Det er barne- og likestillingsdepartementet som har ansvaret for foreldrepengene. Rehabiliteringspenger inngår idag ikke i beregningsgrunnlaget for foreldrepenger etter folketrygdloven §14-6. Stortinget vedtok i desember 2008 at rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad skal slås sammen til en ny ytelse med navn arbeidsavklaringspenger. Den nye ytelsen vil bl.a ti opptjeningsrett til foreldrepenger. Endringen vil tre i kraft i løpet av 2009. Vi er klar over at denne reformen ikke vil være til hjelp for deg (typisk...hehe). Vi oppfordrer deg derfor til å opprettholde kontakten med Arbeids- og velferdsetaten der du bor for å prøve å finne en løsning som passer for deg og familien din. Vi ønsker deg lykke til videre. Mvh, Øystein Haram (e.f) avdelingsdiretør og Eldrid Byberg, seniorrådgiver."

 

Så en liten gla'nyhet til noen av dere :o)

 

GOD JUL (43 min igjen til julaften)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...