Sushi Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Lurer på å besøke svigers i San Diego når jeg er i 25.uke med tvillingerEr frisk og rask og fastlegen hadde ingen innvendinger. Noen med erfaringer med lengre flytur enn 11t i 25-26 uke?? Er jo litt redd for om det er litt vågalt.
Såså Skrevet 24. desember 2008 #2 Skrevet 24. desember 2008 Flyturen er neppe noe problem for deg hvis du går hver time og bruker støttestrømper og bare har en baby. Men kanskje det er lurt å spørre en gynekolog ang. barna? Du er mer utsatt for prematur fødsel, og blir vel egentlig rutinemessig sykemeldt for å få ro, fra en eller annen uke. Så er jo en flytur alltid stress... Det er også spørsmål om selskapet tillater deg å fly. Hvis barna kommer i USA er medisinske utgifter ikke dekket av folketrygden. Du vet sikkert at de løper fort opp i millioner. De fleste forsikringer dekker ikke spesielle risikoer, hvilket kanskje inkluderer svangerskap generelt og spesielt flerlingesvangerskap. Dessuten blir du stuck der i minst 3 mn. Fastlegen din har neppe kompetanse til å gi deg et korrekt svar, selv om han/hun kan ha meninger. En gynekolog vet mer, men til syvende og sist er det bare du som vet hvilken risiko du er villig til å ta. Kanskje svigers burde komme til deg denne ene gangen? Som en lege sa til meg, "get your priorities straight". Det var en norsk gynekolog altså.
Såså Skrevet 24. desember 2008 #3 Skrevet 24. desember 2008 Til syvende og sist er kanskje det viktigste poenget det økonomiske aspektet hvis noe skjer i USA, kjenner endel til det systemet. Vær obs på at de fleste reiseforsikringer ikke dekker svangerskapsrelaterte utgifter. Hvis noe da skjer i USA, får du ikke fly hjem til Norge, og må få all hjelp dyrt på et amerikansk sykehus. Behandling vil du få, men de krever alltid inn pengene, selv om du drar til Norge.
Såså Skrevet 24. desember 2008 #4 Skrevet 24. desember 2008 Dessuten er uke 25 til 26 den dyreste og farligste tiden å bli født, spesielt for tvillinger, som deler ressursene i magen. For hver dag, og hver uke som går, øker overlevelsen og minker risikoen. Nesten ingen før uke 28 slipper fra det helt uten varige mén, noen subtile, noen alvorlige, og en del dør. Så hvis det skjer noe er spørsmålet egentlig om du kan leve med skyldfølelsen.
Fjerdemann på vei Skrevet 24. desember 2008 #5 Skrevet 24. desember 2008 Jeg har vært på ferie i USA i to svangerskap, første gang var jeg 20 uker på vei, andre gangen 10 uker på vei. Nå siste gangen var det ikke noe problem, men da var jeg jo kommet så kort på vei. Jeg hadde selvfølgelig støttestrømper på, og passet på å gå rundt på flyet endel under reisen. Første gangen var det en mye større belastning. Da var det mye mer slitsomt å måtte stå i flere timer i kø for å komme gjennom kontrollene, og en reisetid på nesten ett døgn. Jeg holdt på å svime av et par ganger når vi sto i kø, men da var det totalt kaos på flyplassen, vi sto som sild i tønnne i flere timer, det var glasstak over, så det var varmt som en ovn, og folk drakk alkohol rundt. Så tilslutt bare sjanglet jeg ut av køen og satte meg på gulvet. Jeg må ærlig si, at noe seinere i svangerskapet enn uke 20-22 ville jeg ikke dratt, og når du har to i magen, ville jeg nok ikke tatt sjansen. Selv om man er frisk og rask, er jo en så lang flytur en belastning, og med tvillinger i magen, blir jo belastningen enda større. Men det er selvfølgelig noe du og fastlegen må ta avgjørelsen om, men selv hadde jeg ikke turt med to i magen...
PennyLane78 Skrevet 24. desember 2008 #6 Skrevet 24. desember 2008 Litt off topic her men finnes det ingen reiseforsikring som dekker evt. utgifter i forbindelse med svangerskap? Europeiske? Jeg skal selv reise til USA i uke 23-26. Må ærlig talt si jeg ble litt engstelig nå etter å ha lest hva dere skriver...
Såså Skrevet 24. desember 2008 #7 Skrevet 24. desember 2008 Jeg sjekket med europeiske og de dekket spesifikt ikke svangerskapsplager, men det står ikke noe om hva de dekker eller ikke av alvorligere sykdom i forbindelse med svangerskap. De sa muntlig at noe ble dekket, men ikke skriftlig. Det var forøvrig kun før en viss uke av svangerskapet, etter denne uken dekket de ingenting i forbindelse med svangerskap. Så anbefaler at du sjekker nøye og får det skriftlig. Om du er frisk er kanskje ikke turen i seg selv noe stort problem, hvis du drikker og rører på deg og kun har ett barn i magen. Men om det skjer noe så blir du ansvarlig for utgiftene, og de tar det du har av verdi for å dekke disse. Innen Europa kan du ha vanlig europeisk helsetrygdekort som da dekker det samme som hvert enkelt land dekker for sine inbyggere. Forøvrig er sjansene for at fostrene overlever i uke 23 ca. 0 og i uke 26 fortsatt dårlige. Men i USA behandler de alt, så du risikerer å ha en hjernedød unge på respirator, som du så må betale for. Det er snakk om millioner dollar...
jeg fant firkløvern Skrevet 25. desember 2008 #8 Skrevet 25. desember 2008 Jeg reiste like langt da jeg var gravid i ca uke 22, men da hadde jeg bare en i magen..Det var ikke noe problem. Nå har jeg to i magen, og kunne aldri i livet ha tenkt meg å reise. Er du kommet langt nå? Jeg merker i allefall stor forskjell fra å ha en og to i magen. Jeg er 22 uker nå, men føler mer som jeg er i uke 28, så for min del hadde det ikke vært lurt. Men du får undersøke litt slik de andre over skriver også får du kjenne hvilken fom du selv er i. Er ikke uten grunn at tvillinggravide blir tidlig sykemeldt.
Sushi Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. desember 2008 Etter mange samtaler i julen, har jeg bestemt meg for å avlyse reisen til USA. Mannen min og sønnen vår reiser over til svigers, og jeg blir hjemme. Jeg syntes spesielt at Europeiske var litt vage når det gjelder dekning tilknyttet svangerskapsrelaterte problemer. Og med tanken på tidlig fødsel ol ble det litt for stor sjanse å ta. Pluss at jeg føler meg ganske tung allerede. Jeg tenker også på faren for blodpropp og andre uforutsette ting som kan skje. Og jeg tror avgjørelsen er riktig selv om det føles trist å ikke få bli med på turen som vi hadde gledet oss sånn til. Men, men, det kommer vel andre muligheter senere !! Men takk for gode innspill ! Godt å få bekreftet at valget jeg har tatt, nok er fornuftig sett i lys av helheten !!
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Sorry men det er stor overlevelse for fostere født i uke 23. Bare sånn at du er klar over det. Ikke snakk om ting du ikke vet noe om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå