Gå til innhold

Etterlysing - hvor blir det av variasjonen i navnevalgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var akkurat innom vg sin side hvor du kan laste opp bilde og ønske resten av landet en god jul. mange flotte bilder, men det jeg imidlertid stusset over var hva barna het. Samtlige het Linnea, Lucas, Madeleine, Noah, Leon, Isabel, Elias....sukk.

Hvor har det blitt av Ole, Knut, Jan, Martin, Vidar, Bjørn, Bjørnar, Kari, Tove, Line, Lene, Marte, Mona, osv....?

Er det bare meg som stusser på dette, eller er det en viss type forelde som legger inn bildet av ungene sine på vg.no? Bare spør jeg altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok i bølger. En tid var det Ole alle het, man hører et navn og liker det, og bruker det deretter. Selv trodde jeg at jeg var utrolig original i navnevalget, men jammen havnet det på 20nde plass på statistikken det året. Sambo hadde ikke hørt det en gang.

Men jeg forstår ikke hvorfor noen kan kalle barna sine Matthias, Leander, Madeleine osv nå. De har vært på topp i så mange år, og jeg tenker mye på at barna mine skal få ha navnet sitt for seg selv når vi velger navn. De er jo fine, men altfor vanlige. Jeg hatet navnet mitt, for i klassen min var vi 3 med samme navn.

Skrevet

Jeg har nå veldig "vanlige" navn på mine barn, men de er litt glemt og et av de er mer vanlig som kallenavn, så det er ikke så mange som tenker på å gi det som "ordentlig" navn, hvis du skjønner ;-)

Skrevet

Madeleine og Leander er egentlig veldig lite brukte navn, selv om folk på DiB liker å diskutere dem er det ganske sjeldne navn. De har aldri vært "på topp".

Jeg har et veldig vanlig navn for min årsklasse, og jeg hadde ingen problemer med at vi var flere som het det samme.

Skrevet

Jaså? Jeg kjenner vel 4 guttebarn som heter Leander. Grusomt.

Også har du jo de hjemmesnekra variantene som f.eks Chrisander.

Kjenner vel 5 Trym, 3 Oscar, 3 William, 2 Noah... Så folk er lite oppfinnsomme.. De tror selv de har noe uvanlig, også er det bare stygge navn som alle andre har...

Cassandra, Isfrid +++ er gode eksempler på stygge navn.

Skrevet

Det at du vet om 4 Leander sier vel litt omm vennekretsen din - navnet er IKKE veldig vanlig.

Skrevet

Hva med Edin-Andreas da...?

Er da ikke mange som heter det, og er da ikke noe sært navn etter min mening da.. :P

Skrevet

Er dere ikke glad for at alle andre ikke ønsker samme navnene som dere selv liker? DET hadde vært kjedelig!

Skrevet

Mye heller en Adrian enn en Kjell for og si det sånt!!!! Å mange av dagens poppis dobbelt navn som Lea victoria eller Victor Alexander er da 1000 ganger penere enn dobbeltnavn som var vannlige da mine foreldre var små: Ingvar Andreas, kjell Åge eller et eller annet med Reidar eller Steinar... I min fars omgangskrets er de vel en 4-5 som har et dobbelt navn som innvolverer Reidar eller Kjell!!! Fryktlige navn!!!!

Skrevet

ja grusomme navn, samme som den generasjonens jente navn, gerd, gunn og aud....fy f.....stakkars unger....og jeg er så glad for at jeg har valgt fine, enkel, særpregede og stilige navn til ungene mine....og jeg har navn på mine fremtidige unger som jeg takk og pris aldri har sett vært nevnt på dib eller i avisene!!!!!

Skrevet

Alle navn har sine perioder. Og noen navn er mer populære i noen områder av landet enn andre steder.

Navn jeg husker som spesiellt populære på romerike er Christoffer, Daniel og Thomas, Thea, Martine og Emma. Matthias, Martin, Markus Elias, Jonas, Henrik, Lucas, Leander, Linnea, Sara, Emilie, Ida og Julie.

Disse navnene har jo nå blitt godt brukt i godt over en 10 årsperiode nå og er sikkert på vei bort om en liten stund. Vår foreldregenerasjons navn er jo helt ute nå og snart vil det komme nye navnetrender.

Sliter litt nå... venter en knert i juni og finner ingen navn jeg liker som jeg ikke har en forbindelse til, et som ikke er på topp 10 lista og som man ikke kan mobbes for. Vil ikke ha dobbeltnavn. Foretrekker typen "gamle kongenavn" og vanlige "klassiske" navn.

Forslag?

Jeg liker navn som:

Petter

Vegard

Eivind

Håkon

Kristian

Sverre

og ikke navn som:

Elias

Adrian

Leander/Chrisander/Sander

Linus

Tinnius

Matheo

Grubler og grubler...

Skrevet

Og Kevin, hva er det med det navnet?!?!

*hmpf*

Jeg kjenner forresten en Theo Leander og en Neo Chrisander, uten at det sier noe om hverken barna eller mødrene:)

Skrevet

Er litt enig. Hørte om en søndag det var dåp i kirken og tre jenter skulle døpes. Dato var helt tilfeldig valgt og ingen av familiene kjente hverandre. Jentene het MATHEA, THEA og EA.

Sier vel litt....

Skrevet

Variasjon i navnevalgene? Skal jeg variere navnene på han da eller?

Nei, han heter Jonas og ferdig med det. For han og oss er det nok navn. Ser ikke helt hva vi skal variere med heller egentlig?

Skrevet

Ungene mine heter Petra, Gurine, Olaf Og Borghild

Skrevet

Minibolla vår har dobbeltnavn. Det første er veldig vanlig og poppis, det andre er litt gammeldags og helt nyyyyyydelig. Jeg kan faktisk ikke huske hvorfor vi valgte det første navnet. Hadde jeg kunne valgt om igjen, hadde det nok bare blitt det andre. Det verste er at vi så og si aldri sier begge navnene, og det synes jeg er litt trist. Håper han selv velger å bli kalt begge navnene når han blir større.

Men sånn bare for å ha sagt det: det er hverken kjell, knut eller håvard. Samtlige navn er rett og slett stygge, spør du meg.

Skrevet

Er litt enig. Noa, Lukas osv. er fine navn men jeg ville aldri brukt de, er jo så mange som heter det.

Og hva er det med Linnea!! ? Hver dag i avisen er det et jentebarn som skal hete det, jeg synest personlig ikke det er fint en gang. Men smaken er som baken.

Skrevet

Nei, takke meg til navn som Sverre, Finn og Lars. Man er faktisk ganske originale hvis man kaller ungen sin for det i dag. Jentenavn som er fine er Johanne, Margrete og Siri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...