† I Jesu Navn † Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Da jeg var liten syntes jeg det var så koselig når min mor drakk vin. Da fniste hun så rart og alt var kos.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2008 #3 Skrevet 23. desember 2008 Samme her. syntes det var koselig år mamma og de koste seg med vin...
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2008 #4 Skrevet 24. desember 2008 Foreldrene mine drakk også bare vært jubelår. Derfor ble det faktisk høytidsstemning når de delte en flaske pils.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2008 #5 Skrevet 24. desember 2008 Da jeg var liten var det alt annet enn koselig når min far drakk øl. Da ble han først kjempehyggelig, åpnet lommeboka, slo på stortromma og gav alle det de ville ha. Så ble han ustø og sjanglet. Han rev ned alt fra pyntegjenstander til juletreet.. Så kranglet han og min mor, før han sovnet dritas på sofaen.. Ingen fnising her i gården, nei....
Gjest Skrevet 24. desember 2008 #6 Skrevet 24. desember 2008 Når jeg var liten synes jeg det var skikkelig ekkelt når de voksne ble fnisete og klengete, både på barn og hverandre. Fryktelig utrygt å ikkeha noen normale voksne å forholde seg til. Tenk på det når du sjenker deg fjerde og femte julevinen.... (det gikk over når jegble tenåring og lærte hvor lett man kan få penger av sentimentle, overblide brisne voksne..)
Tokatter_USA Skrevet 24. desember 2008 #7 Skrevet 24. desember 2008 Ja - når faren min tok en øl, var det fordi han slappet av og var i godt humør. Han forandret seg ikke, for det ble med den ene. Og hvis han røyket en sigar samtidig, da var det bare kos! Hehe...
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2008 #8 Skrevet 24. desember 2008 Når pappa drakk, slo han mamma. Han knuste ting. Vi hadde ikke kopper og fat igjen i skapet, og jeg husker spesielt en gang vi måtte låse oss inn på badet, mamma,jeg og lillesøsteren min. Pappa var full, og det var bråk. Han slo rundt seg, og hvis vi var heldige, ringte en nabo etter politiet. Når pappa hadde drukket, ble han vulgær. Da snakket han om sex, og hva damene sa, og hvordan de så ut, og at de var sexdyr. Jeg husker dette godt fra jeg var lita. Han var en damenes Jens, og solte seg i glansen av at han tiltrakk seg så mange damers oppmerksomhet. Barndommen min preges av fylla til pappa. Jeg klarer i dag ikke lukta av øl. Det gjør noe med meg, og jeg føler avsky. Han fikk mørke øyne, og ble hly i stemmen. Og så bantes han mer enn vanlig.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2008 #9 Skrevet 24. desember 2008 Da jeg var liten var jeg alltid livredd hver gang jeg så det kom alkohol på bordet. Alkohol betydde at noen kom til å bli for full, lunefull, sint, farlig - og at jeg satt gråtende i senga hele natta i redsel for at noe skulle skje. Fortsatt er jeg skeptisk til alkohol og har bannlyst alkohol fra vår julefeiring.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #10 Skrevet 25. desember 2008 Jeg skjønner bare ikke at noen på død og liv må ha alkohol i jula, når det er ungenes dager.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #11 Skrevet 25. desember 2008 Leser på vg.no at en halv million nordmenn drikker for mye alkohol julaften. Trist.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #12 Skrevet 25. desember 2008 PÅ julaften skulle det selvsagt være. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=555865
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #13 Skrevet 25. desember 2008 Jeg er oppvokst hos mine besteforeldre...dem delte ikke stue pga mor hadde et veldig sosialt behov mens far var eremitt:=)...bare på kvelden.Den hadde hver sin stue men mor gikk inn til far for å se tv på kvelden.Var det nærmeste jeg så dem til vanlig:=) hun i sofa hjørnet og han i godstolen sin foran tv.Ellers snakket dem ikke sammen egentlig.Selv om jeg aldri tenkte noe over d. Men en natt våkna jeg og gikk ned.Gikk inn i stua til mor(mormor) å da fant jeg dem ved siden av hverandre:=) lykkelige i rusen...eneste lykkelige minne jeg har fra dem sammen!Ikke at jeg opplevde møte med rusen men gleden dem følte som syntes.Høres tragisk ut men...hehe et godt minne!
Miss Misantrop Skrevet 25. desember 2008 #14 Skrevet 25. desember 2008 For det første er jeg helt uenig i at julen er barnas dag. Den er menneskenes dag. Det er i dag vi feirer at det ble født oss en frelser. Voksen og barn, sammen. Jeg syntes at det var kos at mor og far tok et glass. Det ble høytidsstemning. Selv drikker jeg ikke lengere. Rett og slett fordi det krasjer med jobben jeg har. Men har ingen ting i mot at folk tar seg et glass eller 3. God Jul ta godt vare på hverandre, både til fest og hverdags.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #15 Skrevet 25. desember 2008 Nytter jo ikke at dere sitter igjen med gode minner av jul og alkohol, når det faktisk ringer så sykt mange barn til krisetelefoner i løpet av jula.. stakkars stakkars unger som må gå gjennom noe sånt.. sitte å grue seg til hver jul fordi foreldrene drikker.. Snakk om å totalt ødelegge en sånn høytid!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #16 Skrevet 25. desember 2008 Enig. Nostalgisk for noen få, og ødeleggende for svært mange.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #17 Skrevet 25. desember 2008 Jeg hater alkohol... forbinder ikke alkohol med glede.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #18 Skrevet 25. desember 2008 Skjær ikke alle over en kam da, dere! Synes dere ikke at folk kan kose seg med alkohol i jula fordi at mange barn lider pga akkurat dette?? Synes dere vi aldri skal kaste mat fordi de sulter i Afrika?
Gjest Skrevet 25. desember 2008 #19 Skrevet 25. desember 2008 Jeg synes at de som ikek har ansvar for for barn og de som klarer å bare ta 1-2 glass kanb kose seg i jula. Men det er ingen menneskerett å "kose seg" så unga blir redde og utrygge... Det er faktisk fler enn dere tror som tror de har kontroll og teller det tredje glasset om igjen og om igjen, hele kvelden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå