Gå til innhold

jeg kan spise fenalår ja???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sååå godt, nam nam!!

Dette gjør vel ikke noe?

I motsatt fall, hvorfor?

GOOOD JUUUL ALLE SAMMEN!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

viss du er gravid skal du ikke spise fenalår! fordi det er ikke kokt eller stekt, og kan derfor ha farlige bakterier i seg, som kan være skadelig for mor og/eller barn!

Skrevet

lita mamma! Jeg MÅ ha fenalår!!! Strengt tatt så skal man ikke ha det om det ikke er fryst på forhånd, men HALLO!!! Julaften må man ha fenalår :):)

Skrevet

Det hjelper ikke å bare fryse det, man må varemebehandle det også om man vil være trygg for parasittene.

Men om dere ønsker å ta sjansen, så er det jo bare å spise:) Vi tar nå våre egne valg alle sammen.

Skrevet

Du bør unngå det fordi det _kan_ inneholde en parasitt (toxoplamose) som kan skade babyen din dersom du blir smittet av det. Risikoen for dette er minimal, men den er tilstede som med alt rått kjøtt, er ikke så lenge sidne jeg leste om en sak med noe norsk spekemat som hadde dette. Så om du velger å utsette babyen din for risikoen er noe du må avgjøre helt alene. Sannsynligvis går det bra. Om du vil spise så er det forsåvidt bare til å håve innpå. Noen sier det ikke gjør noe så lenge de bare spiser litt, men de har nok ikke helt skjønt det, man blir ikke bare litt smittet i så fall, enten blir en smittet eller ikke, men risikoen er som nevnt veldig, veldig liten.

Skrevet

Går ikke ann å være helt hysterisk!!!

Skrevet

Kan du forklare meg hva som er hysterisk med å la være å spise noe som kan skade babyen i magen? Bare fordi det passer deg dårlig at mat du liker blir frårådet å spise av gravide fordi at du liker maten for godt til å holde deg unna, så er det ikke dermed sagt at andre som holder seg unna og følger rådene er hysteriske...

Skrevet

Fenalår kommer under spekemat, og er derfor ikke varmebehandlet. Det KAN dermed inneholde bakteriene toxoplasmose eller Listeria. Det kan få konsekvenser for fosteret om du blir smittet med en av disse.

Frysing som blir nevnt her, knekker kun toxoplasmose. Listeria dør kun ved varmebehandling.

Jeg kan heller ikke være uten fenalår i julen, og ble tilbudt det tidligere i kveld......men klarte å motstå, for det var den samvittigheten da. Jeg er ikke den som er mest hysterisk eller bekymret av meg, for sannsynligheten for å bli smittet er veldig liten, men allikevel........

Jeg kun 1 1/2 uke til termin også, så skal klare meg til det. Men spekematen skal ligge klar i kjøleskapet til jeg kommer fra sykehuset ja...

Skrevet

He he, det er ikke hysterisk å følge offentlig anbefalinger om mat ved svangerskap, hysterisk er man om man i tillegg til de unngår å spise alt man tror er bittelitegrann skummelt.

Motsatt fall så syns jeg egentlig det er litt dumt å blåse i anbefalinger som gjelder risiko for å få i seg ganske skumle parasitter.

Skrevet

DEt jeg gjorde forrige svangerskap var å f.eks. ha fenalår på pizza eller i annen varmebehandlet mat, da er det trygt og den gode smaken kommer fremdeles frem:)

Skrevet

Jeg har hørt at i Norge er man RIMELIG trygg på det meste av mat jeg... har SÅÅÅÅ lyst på fenalår og spekemat til grøten ;)

Skrevet

Rimelig trygg ja, det var det da. Plutselig skjer det. Er ikke så lenge det ble trukket tilbake både pølser og kokt skinke fra markedet fordi det var Listeria-infisert.

Men det er jo absolutt ingen som nekter deg, alle og enhver gjør som de vil....

Skrevet

Jo, men sjansen er jo der uansett. Spørsmålet er bare: har du lyst å ta sjansen på noe som kan skade babyen din? Om du syns det er greit, så spiser du. Ikke verre enn å ta den beslutningen der for deg og ditt barn.

Skrevet

jeg elsker spekemat + laks og eggerøre... Men i år står jeg over... Selv om det er hardt.. Vil ikke utsette babyen for disse bakteriene..

Skrevet

Som uro4 så elsker jeg også spekemat.. Spekeskinke og fenalår- nam nam! Men nå er det ikke noe å tenke på, for meg blir det ikke rett. Så det spares til påske(:

Men laks kan man jo spise? Synes å ha lest på matportalen at man kan spise røket laks som er så fersk som mulig. Vet jo aldri hvor fersk den er, men kjøper en med god holdbarhetsdato også spiser jeg bare i dagene rundt vi åpner pakken. Er ikke det greit da??

Skrevet

Ikke varmebehandlet sauekjøtt utgjør, ved siden av uvaskede grønnsaker, den største faren for toxo-smitte i Norge. Toxoplasmose er vanlig blant norske sauer, så akkurat i dette tilfellet har det ikke noe å si om maten er norsk eller ikke.

Det blir jo opp til man selv å velge om man velger å overse rådene man får på matportalen etc. Sannsynligvis går det bra, men det kan også gå dårlig, det vet man jo aldri. Det fødes en god del barn i Norge hvert år som er skadet i større eller mindre grad pga toxoplasmose. Før man dytter i seg ting man VET man ikke burde spise, synes jeg man i det minste burde lese om de mulige skadevirkningene det kan få på fosteret, og så ta en runde med seg selv om man kanskje kan spise noe annet.

Skrevet

Jeg spiste hverken røkelaks eller spekemat da jeg var gravid, og fordelen med det, var at det var hundre ganger bedre å spise det etter fødselen fordi jeg hadde hatt lyst på det så lenge! Herlig! :) Det er jo en bonus med å la være å spise slike ting under graviditeten - det er jo bare for en begrenset periode, ikke for resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...