Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke gi kumelk til små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi babyen vår gulper sånn av mme, prøvd flere forskjellige typer. Så fikk jeg tips av venninna til mamma som sa at på den ene av hennes unger hjalp det og gi sånn "gammeldags mme". Sånn som er blanda med h-melk, vann, sukker og malt. Men skal ikke babyen være ca. 12måneder før man begynner med kumelk egentlig? Isåfall.. Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for tungt for magen. Men det er jo noen som tåler mer. Så det går an å prøve.

Skrevet

Ok, takk for svaret! :) Det kan altså skje at hun får vondt i magen av det?

Skrevet

Kumelk kan være farlig for tarmsystemet

Kumelk hindrer at jern blir tatt opp i kroppen til babyen

Skrevet

Nei nei, babyer skal ikke ha kumelk fordi det er en av årsakene til utvikling av diabetes type 1. Molekylene i melka er for store til å fordøyes av babyens kropp.

Skrevet

Det var mange svar til HI, Og ingen av de er like. De stemmer heller ikke med ting jeg har hørt før. Derfor dytter jeg sånn at flere kan komme med svar.

Skrevet

Ei venninne av meg fikk råd om h-melk da babyen hennes ikke tålte noen MME, men det er ikke å anbefale i ordinære tilfeller. Det blir altså litt opp til deg selv.

Skrevet

Tarmene til ungen klarer ikke å bryte ned melkeproteinet. Ungen kan få allergier, vondt i maven og kan utvikle tarmsykdommer senere i livet.

Melken hindrer også opptaket av jern.

Når du først skal begyne med melkeprodukter er det best å begyne med yoghurt og andre syrnete melkeprodukter, og når du begyner å gi vanlig ku melk ves 1 års alder er det L-melk som skal gis om ikke ungen er veldig liten i vekt i forhold til aldere og kurven sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...