Viva_oslo Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Vi er litt hedninger, og veslejenta på fire år er ikke døpt. Likevel er jeg glad i jula (den er jo hedensk også da), og begynte å erstatte godnattsangene med julesanger nå i desember. "Jeg eeer så gla-ad hver juuulekveld," sang jeg, "for daaa ble Je-esus føøøøødt...." "JEsus???!" sa veslejenta. "Ja - Jesus - har du hørt om Jesus?" Jeg fortalte en enkel versjon av juleevangeliet, og noen dager etter gikk hun rundt og sang om "Maria, du skal bli mor", så da skjønte jeg at hun fikk litt kristen oppfostring i barnehagen. De har til og med julekrybbe, og gikk også i kirka før jul. Etter hvert var jeg altså ikke bekymret for å ha en religiøst uvitende unge lenger, men jeg fikk i stedet behov for å kompensere litt. Så jeg satt ved middagsbordet og ga en forenklet forelesning om evolusjonsteorien. Husker ikke helt hvordan jeg ordla meg, men jeg måtte le da veslejenta utbrøt: "Mamma, har du vært ape før?!" I en tone som røpet at det var slett ikke utenkelig.... Hehe, det kommer mange ting ut av disse små! I fjor, da hun var tre, forsøkte hun seg også på julesanger. De mest populære var Luciasangen og Jeg gikk meg over sjø og land. I hennes versjon ble det: "Svart senker katten seg...." og "Jeg gikk meg over badeland"..... God jul!!!
Northernlights Skrevet 23. desember 2008 #2 Skrevet 23. desember 2008 Hehe ;o) Unger er morsomme. Greit å være åpen, så barnet ditt kan få tro og mene det hun selv vil, når hun utvikler seg. Det er viktig å respektere hverandre, enten man er ateist eller kristen. Jeg er selv personlig kristen, men har venner som ikke er det. Man kan ikke prakke på folk en tro de ikke har...
Tokatter_USA Skrevet 24. desember 2008 #3 Skrevet 24. desember 2008 Hei Viva! Etter å ha lest mange fine julebøker, både sendt over fra Norge og lånt på biblioteket, slo det meg plutselig i dag at det kanskje var en idé å lese en som faktisk handlet om hvorfor vi feirer julen. Jeg fant to i bokhyllen hennes, veldig enkle billedbøker, men de forutsatte visst at man visste litt fra før av. Så jeg forklarte litt ekstra på hver side, noe hun ble utålmodig av. Så jeg tror ikke hun fikk så mye ut av det. Jeg spurte også om hun hadde hørt om Jesus, både med norsk og engelsk uttale, men nei, det hadde hun ikke. Selv om hun faktisk har gått i kirke noen ganger med sin far. I barnehagen lærer de ingenting. Så det er vel opp til meg. I morgen skal hun i kirken med Grandma, og jeg sa at da måtte hun høre godt etter, for da kom presten til å snakke om da Jesus ble født. Jeg vet ikke om de har barnegudstjeneste på julaften sånn som i Norge. Hun synger ikke julesanger ennå, hun foretrekker å finne på sine egne, men hun elsker juleplaten min. Særlig er "Julekveld i skogen" med Rolf Just Nilsen en favoritt. God jul til dere også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå