Angie77 Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Datteren vår har mest sannsynlig melkeallergi/intoleranse. Vi fikk beskjed av en barnespesialist om å bruke nutramigen og det har vi gjort nå i ca 3 uker. For noen dager siden var vi hos legen igjen og han skal oversende saken til NAV slik at vi kan få den på blå resept. Men jeg lurer på følgende; Hvordan får jeg den blå resepten? Sender NAV den i posten til meg? Vet dere hvor lang tid (sånn ca) det tar før vi har den? (Nutramigen er rådyrt og jeg er student..) Får jeg tilbakebetalt det jeg har lagt ut foreløpig? Datteren vår skal til allergiutredning, men har ennå ikke fått innkallelse fra sykehuset så jeg er redd det tar en stund før hun kommer til. Må hun være utredet for at NAV skal gi oss blå resept, eller holder det at en barnespesialist ber om det? Blir VELDIG takknemlig for deres erfaringer:)
Sjokoladekaka Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Når det sendast søknad om å få noko på blå resept, og du får det innvilga, så får du mest sannsynleg etterbetalt det du har lagt ut. Ta vare på kvitteringar. Det er fortsatt legen som skriv resepten, men NAV fattar enkeltvedtak(eller kva det no heiter i dag;)). Du vil få vedtaket anten av legen eller frå NAV. Men så snart legen har det, så får du den blå resepten. Tida det tar kan vel variere. Det er ikkje godt å seie. At legen meinar det trengs, skal vere nok til å få det dekka.
TrustNoOne (but Me) Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 NAV kan ikke skrive ut resepter, det er det kun leger som kan. Vi bor utenfor Bergen, og her måtte fastlegen sende henvisning til Barneklinikken på Haukeland for utredning for å få fastslått melkeallergi for å få Nutramigen på blå resept. Vi fikk med oss et skjema derfra, søknad om dekning av utgifter, som en av legene på Barneklinikken hadde fylt ut og signert. Dette leverte jeg på NAV sammen med kvitteringer for all Nutramigen vi har kjøpt så langt, og jeg fikk relativt kjapp tilbakemelding på at søknaden var innvilget og at et vedtak om dekning blir sendt til meg via post. Jeg skal ta med meg dette brevet til apoteket når det kommer og da skal jeg slippe å betale for Nutramigen videre. Pengene jeg har lagt ut skal visstnok allerede være på vei inn på konto. Det hele gikk veldig kjapt, en uke fra søknaden ble levert til jeg fikk telefon fra NAV og at alt var i orden og at de trengte kontonummeret som pengene skulle inn på
Gjest Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 Gutten vår gikk på Nutramigen en liten stund, men han tåler den ikke. Det er som de over her sier, at det bare er legen som kan skrive ut resepten, men du får et vedtak fra NAV som du må ha med deg på apoteket sammen med resepten. Da får du den gratis. Her hvor vi bor har de tatt kopi av vedtaket/lagt det inn på dataen, slik at vi slipper å vise det frem hver gang. Vi kan også bare ringe ned, så bestiller de til oss. Det er som de andre sier, også viktig å gjemme på kvitteringer, da får du det igjen av NAV. Jeg vil tro det holder at legen sier det er nødvendig med Nutramigen, men vi fikk ikke vedtaket før gutten vår hadde fått diagnosen. Gutten vår går på en mme som heter Neocate, vær glad dere slipper å kjøpe den. Den koster nemlig 1400 kroner boksen, og gutten vår drikker for 17000 kroner i mnd. DET er dyrt når man er student det, det fikk vi erfare. Men jeg klarte heldigvis å fullamme til vi fikk vedtaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå