Gå til innhold

Det å ville bli forfatter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker å skrive, skriver mye dikt og noveller osv. Men nå har jeg så lyst å skrive en bok, er det faktisk mulig å lykkes med å skrive en bok selv om man ikke er flink til å skrive riktig? med tanke på språket osv.? Skriver mye feil osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok fullt mulig.

Det blir jo lest korrektur på alle manus før de evt blir gitt ut.

Skrevet

Det viktigste er nok at du er flink til å fortelle, at du ikke skriver kjedelig osv. Ikke så nøye med grammatikk/staving/i noen tilfeller formuleringer. Du må selvsagt ha en god historie å fortelle.

Skrevet

Små skrivefeil tror jeg ikke trenger å ha noe så si, men setningsstrukturen teller endel. Setningene bør være godt bygget opp, ikke for lange, språket variert osv. Prøv likevel å bruke retteprogram når du skriver, for å lese en lang tekst med masse skrivefeil er faktisk utrolig slitsomt og kan få enhver på et forlag til å gi opp vil jeg tro, uansett hvor god historien er. Har selv ikke noen erfaring med forlag, men har sittet og rettet en enorm bunke med norsk og engelsk stiler i høst og vet hvor slitsomt det er å lese dem med mye skrivefeil og dårlig språk i hvertfall.

Prøv å få noen til å korrekturlese for deg før du evt sender inn til et forlag dersom du vil prøve deg som forfatter, jeg tror nok språket har litt å si jeg.

Skrevet

Feil osv har ikke så stor betydning for om boka vil bli gitt ut. Men man kan få lavere honorar hvis det brukes mye tid på korrektur.

Skrevet

Hei, og hå. Tenkte akkurat å lage en tråd for oss som skriver bøker. Dette med rettskriving er ingen ting å tenke på. Du har sikkert en mann eller en venninne som kan lese grov korrektur- så tar forlaget resten. Lykke til. La oss lage en liten gruppe her for oss som så tror vi kan konstruere noe verden vil lese. Sånn for å inspirere hverandre når skrive tørka kommer. Ha en god dag.

Skrevet

Jeg er med på den gruppa, utropstegnet :)

Skrevet

Så flott.

Jeg har aldri utgitt noe. Men har en familie som tilstadighet utgir bøker. Inspirasjonen til å skrive noe selv kom faktisk fra en fetter som har gitt ut to bøker av MEGET dårlig kvalitet. Da tenkte jeg at dette kan jeg gjøre bedre. Dessverre har det vist seg å være litt lengere mellom en arrogant tanke og tastaturet en jeg hadde trodd. Finn Carling skrev at han hadde skrevet en bok som var en voksenbok for barn og en barnebok for voksne. (I et hus i en have) Jeg håper at min vil være en barnebok for barn og en voksenbok for voksne. Hva med deg bolledeig?

Skrevet

Jeg vil bare skrive! Det er det eneste jeg vet at jeg kan.

Men det er ikke lett... Jeg har absolutt ingen ide om hva jeg vil skrive om. Det eneste jeg vet er at jeg IKKE vil bli journalist!

Har du forresten fått med deg webook.com? Det er en utrolig bra side for alle som vil skrive! Jeg har fått mye inspirasjon derfra :)

Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil bli journalist. Har en venn som har jobbet i både aftenaften, vg-nett og se og hør. Han klager stadig over liten frihet. Jeg tror kanskje (hva vet vel jeg) kluet er å bare velge seg en ting å skrive om først. Fort å galt, for så å finne ut hva man virkelig kunne tenke seg å skrive om i prosessen.

Skal sjekke ut nettsiden du skriver om. Skal ut på skitur nå. Her er det nemlig strålende vintervær. Ha en fin dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...