Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Noen her som har brukt Albyl-E under svangerskap ? Brukte dere det kun i første del av svangerskapet eller også videre ? Hva var grunnen til at du brukte det ? Jeg ble anbefalt albyl pga en tidligere MA, for å forebygge propper i morkaka, men er usikker på hvor lenge det er vanlig å bruke dette. Skal ta det opp med legen, men lurte på om noen har erfaring her inne.....?
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Hei Gitte! Jeg har ikke brukt Albyl-E, men jeg driver og finner ut om det kunne vært noe for meg. Jeg har mistet i MA 3 ganger, i uke 16, 12 og 11. Jeg har også to friske barn. Har vært hos legen og tatt mange blodprøver, og det meste ser fint ut. Imidlertidig har jeg fått til svar at jeg har P-Protein S akt. som er utenfor referansenivået. Det står at dette ikke trenger vektlegges, dersom det ikke er opphopning av blodpropp i slekta. Jeg har absolutt historie med blodpropp i slekta, men legen mener at alle MA'ene er tilfeldige og at det ikke er sammenheng mellom dette proteinet og MA'ene. Hva sier din lege om MA'en din? Kan det skyldes økt tendens til koagulering i morkaka? Jeg har tenkt at Albyl-E kanskje kunne vært forebyggende dersom jeg tør å prøve en gang til på barn nr.3. Har veldig lyst på flere barn, men sliter veldig med å motivere meg til enda en (mest sannsynlig) MA. Håper du tar deg tid til å svare, jeg er såå glad for å endelig finne noen som holder på med samme spørsmålene som meg selv! Tror ikke det er så mange av oss. Håper du får en god jul, Gitte! Klem fra
aomeg Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Hei!Jeg bruker Albyl-e som forebyggende mot sv.skaps forgiftning.Har brukt det fra uke 12 og skal gå på det ut uke 35.Gir selvfølgelig økt blødningstendens og kan redusere mulighetene for epiduralbedøvelse ved for tidlig fødsel.
aomeg Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 ...I tillegg har jeg leiden mutasjon, noe som også gir økt blodpropp fare.Heldigvis har jeg den snille varianten-heterocygott.
Randis Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Jeg går på albyl-e. Har gått på det siden jeg var i uke 10. Skal gå på det ut uke 37. Jeg har hatt mange SA + morkakesvikt med minstemann. Håper det har en effekt. Har kommet meg til uke 24 nå.
mollemor-79 skal prøve ivf:) Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Hei. Jeg har nå fått Albyl-E og tar 1 tbl dagl. Hadde ett innfarkt på morkaka med min første datter på 1x1 cm.(Hun er nå 5 år så det gikk bra)Men så ble jeg gravid igjen i fjor og da hadde jeg over 30% innfarkter på morkaka så det endte i Ma i uke 21. Så først nå er jeg "prøver"igjen,har ikke orka før egentlig så da fikk jeg Albyl-E av legen min. Tror leger er veldig skeptiske til å gi dette legemiddelet i bunn og grunn for legen min måtte lese epikrisa fra fødsel legen min at det var helt i orden at jeg skulle begynne på Albyl-E ved neste graviditet. Så nå håper jeg at jeg blir gravid så fort som mulig og at dette skal hjelpe.Men hvor lenge jeg skal gå på det vet jeg ikke.Det får jeg nok vite når jeg blir gravid. Men regner med at jeg kan ta det fram til uke 35 i allefall.
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har ikke fått testet meg for leiden enda, men vi har masse av det i slekta, mormor, mor, tante og et søskenbarn (hun har homozygot type og mistet nesten barnet pga blodpropp). Men alle andre har hatt ukompliserte svangerskap, og født mange barn. Hvis jeg har det så er det nok heterozygot type ja.
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har ærlig talt ikke tatt det opp med legen enda, fant ut selv at jeg ville prøve albyl-E, etter MAen jeg hadde, syntes det var helt grusomt. Du har min dypeste medfølelse som har mistet flere ganger.. Så jeg startet med 75 mg albyl ved positiv test. I tillegg vet jeg at vi har en koagulasjonsfeil i familien som kan gi infarkter i morkaka, jeg har ikke fått testet meg for dette enda. Mest sannsynlig var min MA bare en tilfeldighet, et egg m dårlig kvalitet, men en gjør jo det en kan... Jeg er sykepleier så jeg vet at det ikke er noen fare forbundet med å bruke albyl-e, mange (spesielt eldre) bruker dette i årevis for å forebygge slag/infarkt. Jeg skal på UL om to uker, er da passert tolv uker, skal snakke med legen om det da. Om dette er noe jeg bør fortsette med videre og så bør jeg få testet meg for leiden mutasjon nr 5, om jeg har det eller ikke. Er litt redd for å få kjeft for å drive med selvmedisinering... Men det har jo vært svært vellykket frem til nå da.. :-) Knøtt: du har ihvert fall ingenting å tape på å prøve albyl neste gang !!! Lykke, lykke til, og god jul til deg også !
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 25. desember 2008 #9 Skrevet 25. desember 2008 Veldig interessant å lese om erfaringene deres! Lykke til med svangerskapene, måtte det resultere i herlige småtasser for dere alle sammen! Og jeg er veldig glad for å høre hvordan det går videre med deg, Gitte! Juleklem fra
kirsty*2barnsmamma Skrevet 26. desember 2008 #10 Skrevet 26. desember 2008 Jeg bruker albyl-e nå, sammen med crinone pga habituell abort. For andre som har hatt 3 sa eller ma kan jeg tipse dere om at her er et underforum for habituell abort her på bim. Der ligger det masse erfaringer og råd :-) Jeg aner ikke helt hvor lenge jeg skal ta albyl-e, glemte å spørre hehe. Regner med jeg ikke skal ta det til termin, litt skummelt med tanke på fødsel og blodfortynnende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå