Gå til innhold

Flere med "vanskelige" barn søvnmessig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min ble nettopp 3 år.

Han har "alltid" sovet lite, og våknet mye. De siste ukene holder vi på å legge ham i 4 (!!!) timer, så sovner han til slutt, våkner to-tre ganger og må følges på rommet eller sover med oss.

Og våkner til gjengjeld grytidlig, i forhold til mengde søvn, altså.

Han sover ca 6-8 timer, med to-tre våkne perioder.

Dagluren er kuttet ut (for en god stund siden, vi håpet at natta skulle bli bedre da). Men han går jo rundt og er pottesur hele dagen pga for lite søvn. Og jeg er ganske sur selv.

Jeg har rutiner, det har vi alltid hatt. Men han er _ikke_ trøtt på kvelden! Søsteren sovner momentant (hun er nesten 6 år), men han holder det gående ca 4 timer etter offisiell leggetid.

Er sliten og lei nå, vil gjerne ha kvelden og natta i fred. Hva gjør dere som har nattskrekk-unger for å få dem til å sove?

Tips, takk! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutten min på litt over 2 er veldig lett å legge, MEN han våkner ofte om natta.. vi kan telle på en hånd de gangene han har sovet natta igjennom..

men så var jeg på helsekosten og skulle kjøpe litt te til han for han har sår hals og ville gi han varm te, men ha en uten koffein.

blei anbefalt kamillete, den skulle visst også ha en beroligende effekt.

tenkte ikke mye over det der og da..

får en kopp med te før legge tid, og siden torsdagen har han sovet hele natta gjennom!

jeg er overbevist om at det er den som har virkning!

du kan jo hvertfall prøve, kosta 20-30 kroner for en eske så er ikke mye penger som går tapt hvis det ikke funker!

Skrevet

gutten min på litt over 2 er veldig lett å legge, MEN han våkner ofte om natta.. vi kan telle på en hånd de gangene han har sovet natta igjennom..

men så var jeg på helsekosten og skulle kjøpe litt te til han for han har sår hals og ville gi han varm te, men ha en uten koffein.

blei anbefalt kamillete, den skulle visst også ha en beroligende effekt.

tenkte ikke mye over det der og da..

får en kopp med te før legge tid, og siden torsdagen har han sovet hele natta gjennom!

jeg er overbevist om at det er den som har virkning!

du kan jo hvertfall prøve, kosta 20-30 kroner for en eske så er ikke mye penger som går tapt hvis det ikke funker!

Skrevet

I ett så ekstremt tilfelle ville jeg faktisk vurdert medisinering i en kort periode for å se om det kunne snu. Gjerne da phenamin eller andre medisiner som ikke er vanedannende og egentlig er allergimedisiner med søvndyssenhet som bivirkining. Ville i hvertfall kontaktet lege. Evt prøvd ut alternative ting som homøopati el.

Eldste vår var ganske vriern når det gjaldt soving han også første 3,5-4 årene i sitt liv, men ikke så ekstrem som din. Han brukte "bare" 1-2 timer på å sovne og våknet vel en 1-10 ganger hver natt omtrent til han var ca 3,5 år, men han sov til 6-7 morningen etter da. Har ikke hatt samme trøbbelet med de andre to barna.

Skrevet

Jeg tenker på å kontakte helsestasjonen snart, for dette klarer vi ikke å snu helt på egen hånd. Jeg har alltid tenkt at han ville vokse det av seg, men nå er jeg redd at han vil holde det gående til han er 18, hehe.

Og han er konstant forkjølet/syk, godt mulig at det har med for lite søvn å gjøre.

Storesøsteren er en drøm søvnmessig, hun har sovet natta gjennom siden hun var knappe måneden gammel. Våkner så og si aldri på natta (kun ved mareritt, kanskje to ganger i året) og sover 12 timer.

Jeg kan telle hennes våkenetter på en hånd.

Med lillebror så kan jeg telle antall sammenhende søvn netter på en hånd:o/

Skrevet

Ok, jeg skal handle inn kamillete i dag! :D Jeg prøvde en stund å bade ham før leggetid, men det ble han bare enda mer våken av:o/

Vi leser bok og synger rolige sanger til leggetid, men neeeeeiiiida... han bare ler når jeg sier natta. Og kommer fort ned i gangen og lurer, så har vi det gående de neste 4 timene... *lei*

Det var greit med søvnen da han var baby, det hører liksom med. Men nå kjenner jeg at jeg er lei! Jeg vil ha kvelden og natta tilbake igjen!

Skrevet

sønnen min er snart 18 mnd, og har aldri enda sovet mer enn ca 8 timer sammenhengende...på dagtid er det kjeeempebra om han sover halvannen time, samme når han var baby..

Når han skal legges for kvelden kan han fint ligge å snakke og synge fra 7 tiden til alt fra 21-23..

Men han er aldri sur eller grinete selv om han sover mindre enn andre jevngamle..så for nå er det forsåvidt greit nok så lenge han ikke "detter over" av mangel på søvn.. men det er litt slitsomt i lengden syns mamma, som selvfølgelig ikke klarer sove når han er våken :P

Skrevet

* angående hva jeg prøver å gjøre for å få ham til å sove/få bedre øvn- så har jeg begynt å gå tur med lillegutt før kvelden..sånn i 16-17 tiden..i hans tempo og prøver å "få kjørt" ham litt sånn..tror kvaliteten på søvnen blir bedret hvertfall :)

Skrevet

Takker for svar=)

Noen flere med barn som lider av nattskrekk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...