annemarg81 Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Har fått mer prob med astma nå i svangerskapet pga forkjølelse, fikk i går prednisolon på legevakta. Skulle prøve det i noen dager fordi vanlig astam medisin ikke fungerer. Legen leste opp for meg hva som kunne skje med den lille i magen, men at det var viktigere for henne at jeg pustet ordentlig. Er det noen som har hatt noen bivirkninger på dette? Liker ikke bruke medisiner når jeg er gravid, men nå har jeg ikke noe valg. Er nå i uke 34.
Bic&Bac Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Fra felleskatalogen: Forsiktighetsregler: Brukes med forsiktighet ved Cushings syndrom, infeksjoner som ikke kontrolleres med antibiotika, mavesår, psykoser, Herpes simplex i øyet, diabetes mellitus, nyre- og hjerteinsuffisiens, osteoporose. Doser over 5-10 mg/døgn kan undertrykke binyrebarkens funksjon og medføre fare for insuffisiens ved for rask seponering, særlig etter langtidsterapi. Ved stress kan dette føre til livstruende situasjoner. Seponering bør derfor skje etter forutgående reduksjon av dosen. Dosereduksjon bør skje sakte og over lang tid, avhengig av behandlingstid, dose og pasientens tilstand. Kan endre koagulasjonstiden, gi økt infeksjonstendens (aktivering av gammel tuberkulose) og maskere infeksjoner. Forsiktighet må vises ved tromboflebitt. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer, brukes med forsiktighet til gravide. Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for påvirkning av barnet synes lite sannsynlig ved terapeutiske doser. Amming frarådes ved særlig høye doser.
baima Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 legen hadde nok ikke gitt deg det dersom du ikke skulle tatt det. Eg har sjølv brukt predisolon mykje pga ulcerøs colitt (tarmbetennelse). Har ikkje brukt i svangerskapet pga at det ikkje har vore behov for det, men fekk beskjed på forhånd at eg kunne ta det dersom eg skulle bli dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå