Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Her blir det, skal vi se... Det jeg har bakt selv er: Maryland Cookies, Mandelmakroner Krumkaker Fattigmann (sammen med svigermor. Jeg lager deigen, hun kjevler, jeg stikker ut og snurrer og hun koker. Kan ikke fordra å jobbe med smult, men du bverden så godt det smaker det som har vært oppi den smultgryta) Satte deig til pepperkaker i går kveld, så i ettermidag blir det vel pepperkakesteking og oppsetting av pepperkakeborg! DEt ble 5 sorter. Så har svigermor bakt hjortetakk og lefser til meg + at jeg har kjøpt en sort lefse. Planer om ei marsipankake også. Så hva bklir det. DEt ble jammen meg 9 sorter. Stolt... Hihi. Er et kakemenneske av en annen verden, og kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen om bollekinn overalt. Får også spørsmål av og til om jeg venter baby. Helst guttongen på 6 som spør da, siden jeg har så stor mage. Men den er bare slapp ig dissete. Rokkeringen står i stua og gir meg daglig dårlig samvittighet! Men gidder jeg å bruke den? Nei. Ja ja, Nå skal jeg stupe i dusjen før jeg drar på jobb og spiser julelunsj. Ble oppringt forrige uke og høytidelig invitert. Koselig. Er -10 grader og veldig blått ute. Blåmor og blåfar har laget en nydelig blåtime her i nord i dag! Stedatteren og samboer er på besøk og har klaget ei uke nå over at det er så mørkt, hun er trøtt hele tida. Men så har det jo vært overskya og regn og elendighet hele tia da. Nå er det knallflott ute. Blå himmel, klart og kaldt. Blir jo ikke skikkelig mørkt til kvelds heller npår det er så klart. Bare så synd at det ikke er fullmåne nå! DET hadde vært vakkert! Får håpe det dukker et flott nordlys opp i kvled så stavangergutten får se.
dritgrei hei hei! Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 så nydelig det høres ut... "vi to ska gå i motvind i mot nattsvart mørketid, men æ e'kje redd førr mørket når du hold i handa mi" - det er en nydelig sang! Jeg kom på den nå, når du beskriver den nordnorske vinteren. Jeg har bakt brune pinner som egentlig ble flate karameller, og pepperkaketog og menner, og kransekakepinner og marsipanfigurer, det ble visst bare fire sorter det, men det gjør jo ikke noe. Men jeg tror at jeg i morgen sakl bake to til. da blir det "drømmar" og kokosmakroner. stavangergutter burde få oppleve klaere kalde mørke kvelder, og nordlys.... det er det ikke mye av i stavanger vet jeg :-)
frøydis m/ 4 Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har bakt sandnøtter, brune pinner, skorsteinsfeiere, peppernøtter maryland cookies og laget karameller. Niesen min har laget peppermyntekonfekt til oss. En kollega sponset meg med fuglereder og jentungen vant kransekake på julemessa. I tillegg står det en boks med sirupssnipper hjemme hos mor og venter på meg til 2.juledag da vi skal dit. Jammen meg blir det 10 sorter! Ikke rart at det blir bollekinn og smilehull på knærne før dette er over :-) Og bare så dere vet det så har jeg sett et snev av grønt nordlys på nattehimmelen på Jæren i barndommen. Håper stavangergutten får oppleve det skikkelig hos deg mormor!
tebekaa Skrevet 23. desember 2008 #4 Skrevet 23. desember 2008 Skal vi se... Pepperkaker, bakt heelt selv Søte sjokolade-kjeks, bakt heelt selv Lefser, bakt av den eneste som kan det orntli' - nemlig min bestemor Smultringer, bakt av en hyggelig og søt svensk dame i smultring-boden Delfia-kake, laget av pappa'n min Frukt-kake, laget av mamma'n min Krumkaker, laget av tanta til gråtassen min Ja, se det! En to tre fire fem seks sju!!! Da er jeg jo faktisk i mål. Nå er det bare å kose seg med natt-radioen. Akkurat nå med "engler synger høyt i kor". Men altså, hvis vi teller med antall timer brukt på å lage pepperkakehuset - en ganske nøyaktig miniatyr-kopi av huset vårt, med morsomme utgaver av alle beboerne, julenisse i pipa, hekk, 1 liten og 1 stor bil, den store med skiboks (lakrisbåt) på taket... og i år også med det nybygde annekset - ja da tror jeg nesten jeg kan kalle meg husmor. Riktignok en litt barnslig en, men forholdsvis lykkelig og ikke altfor sliten. Og så har jeg vasket i 4 kolonialskuffer og 1 kjøleskap, krydret ribba i rett tid, lagt på juleduk... ja, så mye mer er det vel ikke faktisk, he he. I dag kommer gjestene våre - og da blir det skikkelig julestemning uansett:-) Som tidligere år er det mye jeg ikke får gjort, men det eneste jeg er lei meg for at jeg ikke rakk, det er å lage koselige julekort. Det er så utrolig koselig å få synes ihvertfall jeg. Men neste år, DA! Nordlys er utrolig vakkert og magisk. Har litt av det i byen jeg kommer fra, men det kan nok slett ikke måle seg med det man kan oppleve helt nord i landet.
tebekaa Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 Ojojojoj! Glemte helt at jeg har fylt fryseren med gjærbakst også. Bakt heeelt selv. Boller med sjokoladebiter i og kanelsnurrer. Da er jeg vel faktisk oppe i 9!!! sorter. Nei nå ble jeg fornøyd med meg selv altså. Så får det heller våge seg at det ikke ble noe av julegardinene i år heller;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå