Gå til innhold

hurra og hjelp...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått beskjed om at gubben får daglig omsorg for eldstejenta på to år i starten av februar. Etter en lang kamp er det lys i enden av tunellen og alt er bare velstand, MEN: det medfører at han reiser til en annen del av landet 1. nyttårsdag (neida, retten kunne ikke gi oss mer enn to og en halv virkedag på å forberede oss - hvorav en og en halv er lillejulaften og julaften. Akk ja), og blir værende der i fem uker for gradvis tilvenning (han skal ha dagsamvær annahver dag i hele perioden, med gradvis opptrapping til noen overnattinger før han får ta henne med hjem).

Det igjen medfører at jeg og minstesnupp må ordne det meste hjemme til de kommer tilbake; flytting (jadda, vi overtar ny bolig første februar og målet er da å være ferdig flyttet til han kommer hjem med jenta første helga i februar), og ikke minst skaffe til veie det vi MÅ ha av utstyr til henne.

Så, hva trenger en toåring som vi ikke allerede har til knøttet på 6 mnd? "storjenteseng" har vi, men må vi regne med å bruke grindseng til henne i starten? (hun er lang - str. 98 eller noe sånt i klær). Hva slags leker er "sikre vinnere"? (snakker ikke, glad i musikk, lite kontaktsøkende. Noe som er pedagogisk bra for å fremme språkutvikling/kognitiv utvikling og sånt noe?) Noe mer vi helt sikkert ikke har tenkt på, men som vi kommer til å oppdage at vi MÅ ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Det er jo ingen krise om huset ikke er helt i orden når ho kommer, 2åringer er greie sånn.

Jeg ville brukt lik seng som ho er vant til, fortrinnsvis hennes egen om det er mulig å få den med. Ellers trenger ho vel det samme som andre barn.

Av leker vil jeg tro at en cspiller, bøker, sangbøker, dokker, små prinsesseting, smykker/jåleting vil slå an, det er det min 2åring liker. Noen filmer er også fint å ha.

Som spes.peder/språklærer vil jeg anbefale å ta utgangspunkt i hennes musikkinteresse, men jeg vil også si at det er for tidlig å være bekymret for sen språkutvikling. Mitt eldste barn snakket ikke særlig før ved tre års alder. Dokker og utkledningsklær er bra for å leke rollespill, som fremmer både sosial kompetanse og språklæring. Lese mye skaper trygghet og læring.

Kommer ho helt tomhendt, er det kanskje lurt å ta ho med i lekebutikken og la ho selv velge seg en ny bestevenn.

Lykke til!

Skrevet

Hun kommer nok helt tomhendt sannsynligvis, og vi aner ikke hvordan hun er vant til å sove - eller hvordan hun er vant å ha det forøvrig. Får prøve storjentesenga først - og blir det krise så får vi heller la henne låne knøttet sin grindseng den natta og så lure oss på ikea dagen etter.

Det med språkutvikling - det er ikke bare vi som er bekymret, det er en generell bekymring fra barnevern, barnehage og den barnepsykologen som var inne som sakkyndig for retten. Ikke mest fordi hun ikke snakker, det er jo ikke uvanlig for en toåring, men fordi hun hverken forsøker å kommunisere eller forstår helt enkle ord. Hun bruker noen håndsignaler (for å signalisere "få", "nei", og så peker hun på ting), men det er alt. Lang historie kort så er hun i barnehage som barnevernstiltak for å stimulere utviklingen (men har hatt over 75% fravær), og hun står på venteliste til utredning både hos PPT og BUP. Vi håper jo å greie å ta igjen det tapte, men det blir nok en lang og tøff vei å gå.

Vi har ikke bomma helt på lekefronten da håper jeg - mamma har kjøpt dukke og dukkeseng, og hadde planer om å sy flere antrekk til dukka så hun kan kle av og på - og så har vi skaffet tøfler som hun selv kan ha av og på seg ettersom hun er veldig glad i å leke med sko. Og bøker har jeg samla opp så vi har en del av, både pekebøker, bøker vi kan lese for henne og sangbøker. Filmer kan sikkert være bra triks, tør jeg gjette så er hun sikkert vant til å se mye tv.

Ellers tenker vi med oss selv at det aller viktigste i starten er vel kanskje bare å gi henne trygghet og gode rammer og rutiner i hverdagen - ting hun nok har manglet stort på hittil desverre.

Skrevet

Dersom dere bor i Stavanger, kunne dere fått grindsengen vår med madrass. Vår minste skal over i stor seng nå.

Skrevet

Hei!

Pekebøker er bra. Klosser til stabling. Om hun ser mye TV fra før kan null TV når hun er våken være veldig bra i begynnelsen! Ting der hun kan gjøre etter bra oppførsel. Som en liten babydukke hun kan stelle slik du gjør babyen. Det er lettere å vise hva som er riktig enn å forandre det som er blitt feil.

Om hun behøver å BLI kontaktsøkende så kan det være like greit at hun har en seng hun kan komme seg ut av. Vår fikk "stor jente seng" ved 17mnd. Det er så koselig når hun kommer tuslende på natten og skal sove hos oss. Det blir alltid en fin dag om man har våknet tett omslynget.

Skrevet

MASSE kjærlighet og samtaler hvor hun må delta, tenker jeg..cd'er med barnemusikk (kardemomme by, klatremus, osv)

Ha lyse enkle farger som ikke er distraherende på rommet hennes, og faktisk minst mulig leker. Blir det for mye, kan det gjøre ting vanskeligere. Se an hva hun virker interessert i, og så tar dere det derfra. Men musikk...det er viktig faktisk..

Gratulerer og lykke til:-)

Skrevet

Fikk tårer i øynene jeg nå! Denne heldige lille jenta som får komme til dere=) *snufs*

Skrevet

Har tenkt på det med at om hun faktisk kommer ut av senga og opp til oss så er det en bra ting - men jeg er mer bekymra for at hun går ut av senga og IKKE kommer til oss - men derimot stikker av ut eller finner på andre pøbelstreker... (hun er lang, og jeg reger med hun kjapt er i stand til å låse opp både ytterdør og terrassedør). Kanskje ha en sånn trappegrind foran soveromsdøra vår i starten? Noen ideer til barnesikring av dører som ikke medfører masse skruer og styr (vi skal leie leilighet, så vil helst unngå skruer på steder som er veldig synlig - dørkarmer og sånt f.eks.)

Ellers må jeg takke for mange gode tips. Musikk blir det nok en del av ja, jeg håper det kan være et bidrag til å oppnå tillit og god kontakt med henne, for så snart noen synger så begynner hun å danse og nynne med :) Utrolig søtt, og i grunn den eneste sikre måten vi har funnet for å "nå fram" til henne.

Skrevet

Å sette på sikkerhetslenker på ytterdørene må dere vel få lov til av utleier vel. Kall det en oppgradering og si at dere er villige til å etterlate dem der.

En trappegrind er ikkeno for en toåring med sprett i stussen.

Skrevet

Ah, ja. Det er bare utrolig deilig å kjenne på det at nå skal hun få lov å komme til pappaen sin og meg, og få lov å være en liten person som blir sett og lagt merke til og som er viktig i familien. Ikke bare et lite tilbehør man kan trekke med seg overalt... Jeg kjenner at mammahjertet mitt vrir seg i smerte når jeg ser at så snart man setter henne i vogna blir hun helt passiv (da snakker vi totalt resignert - ser ikke på folk, reagerer i liten grad på lyd, og gjør ingen som helst framstøt for å få kontakt med folk selv om de står foran henne), og sånn kan hun sitte og stirre tomt foran seg i timevis om man lar henne... Desverre var det ingen som reagerte da vi i all vår bekymring sa at det ikke er normalt at en 10 måneder gammel baby skulle godta å ligge fastspent i bilstolen sin (den ble brukt som vogn før hun vokste inn i sportstrilla) i seks-sju timer i strekk mens mora dro henne med seg rundt omkring på kjøpesentre. Og nå sier de at hun står i fare for å få varige relasjonsskader...

Skrevet

Huff, dette er ikke gøy lesing for et høygraid-mammahjerte!

Blir så trist, og samtidig så glad av å lese slikt.. Stakkars jente!

Høres ut som hun kommer til å få alt det hun trenger og litt til, nå som hun endelig kommer til det man kan kalle et hjem=)

Skrevet

Det er fantastisk det dere gjør for denne jenta, og husk; det hun trenger mest av alt er kjærlighet, noe dere garantert vil gi henne.

Skrevet

Kjærlighet skal hun få masse av :) Ikke bare av oss, men av tanter, onkler og besteforeldre som ikke har fått møte henne før nå... (av hele slekta si på farsiden er det faktisk bare jeg og pappaen - og svigermor og hennes samboer (altså farmor til jenta og samboer) som har fått treffe henne på de to årene hun har levd. Hun har en farfar, en onkel og tante med hver sin ektemake, fem søskenbarn, tre oldeforeldre og selvfølgelig en bråte med gammeltanter og andre litt fjernere slektninger - og ingen av disse har fått møte henne tidligere. De kommer jo til å stå i kø her for å få lov å treffe henne og bli kjent (vi har en plan for å begrense det litt altså - så stakkaren ikke blir helt totalt overkjørt av trøndere første uka :P).

Så. Hva med klær? Hvor mye MÅ vi ha når hun kommer? Regner med det drysser litt gaver etterhvert, men det kan være greit å være hjulpen ei stund så vi ikke er nødt til å ut på shopping så snart hun kommer i hus... Hvor mye er "standard utrustning" for en aktiv toåring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...