ta|ie Skrevet 21. desember 2008 #1 Skrevet 21. desember 2008 Er greit å vite akkurat hva som ikke skal spises. Vet at spekemat, rakfisk, osv. ikke kan spises, men er det noen andre vanlige pålegg og middager som er NEI NEI mat?
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 21. desember 2008 #2 Skrevet 21. desember 2008 Sjekk ut http://matportalen.no/spesielle_grupper Litt ned på siden der kan du gå inn på en side for gravide. Synes denne var veldig informativ jeg da....
_Mita_<3 Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Jeg spiste egentlig all mat sist jeg var gravid og det gikk fint. Spiser vanlig nå også.. Det sies at rå fisk.. laks osv å spekemat skal vi holde oss unna.. MEN tips... Frys ned først, så kan du spise det:D Da er alle bakterier borte. Det gjorde jeg igår.. Klarer jo ikke holde meg unna laks eller spekemat i jula.. hehe:D
Tulla med tre små Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 Unngå stor ferskvannsfisk, myke oster som camembert, og generelt franske oster. Reiser du utenlands, skal du ikke spise rått kjøtt, rå grønnsaker eller uskrellet frukt. Min svigermor insisterer dessuten på at jeg ikke får lov å spise skalldyr, men det har jeg ikke funnet dekning for i noen av de nyere svangerskapsbøkene. ;-) Ellers anbefaler jeg boka "På vei" av Gro Nylander. Utrolig informativ og lettlest!!! Er bare i uke 6 enda, men har nesten lest hele boka. Klarer nesten ikke legge den fra meg! Nesten som en god krim. Hehe.
Gjest Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Synes du har fått gode tips her jeg :-) Vil bare legge til at i Norge er det meste trygt uansett, så ikke få panikk dersom du får i deg noe som man egentlig bør holde seg unna. Vet at noen spiser alt slik som før og sier at de heller da spiser lite. Vil i så fall opplyse om at dersom man først bestemmer seg for å spise f.eks spekemat så er det bare å lange innpå. Er kjøttet infisert er det akkurat det samme om man spiser en bit eller hele pakken liksom ;-)
Vifikkiaugust Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Matportalen.no er fin ja. Her står det bl.a. "Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren". Listeria kan overleve frysing. Toxoplasma kan du bli smitta bl.a. via katteavføring. Husk derfor å vask grønsaken godt! Er nok litt hysteri i dette med maten når man er gravid, men jeg syns det er helt ok å ta visse hensyn akkurat disse få månedene. Som regel går det greit, men det kan være kun det ENE måltidet som kan føre til skade på fosteret i magen. Har forresten ikke hørt noe om at laks er farlig å spise når man er gravid?
ble_mamma_6august 09 Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 _Mita_venter_nr2: bakterier forsvinner ikke ved å fryse dem.. de bakteriene vi bør passe oss for legger seg i dvale vel for lav tempratur. da kalles det sporer! Ikke spis spekemat o.l heller ikke mat som ikke er gjennomstekt. Dersom rå grønnsaker og salat skal spises, så sørg for å lage det selv, å vask grunndig, for å unngå bakterier som finnes i jord. Dette er ting jeg lærte på skolen. Spurte lege om dette. han var enig Håper dette hjalp.
ble_mamma_6august 09 Skrevet 22. desember 2008 #8 Skrevet 22. desember 2008 Mor til en + en i magen: skalldyr kan man vel spise så lenge det ikke er allergi i familien?
Vifikkiaugust Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 Forresten, - Mor til en + en i magen: Tror det med skalldyr gjelder under amming. Mener å ha noe om at babyer reagerer lett på skalldyr. Husker ikke helt.
lillejenta2 Skrevet 22. desember 2008 #10 Skrevet 22. desember 2008 Du kan i hvert fall kose deg med sushi!! Det er jeg superglad for! Men hold deg unna tunfiskbitene, de er visstnok ikke så bra. Men det ble gjort en undersøkelse for litt over ett år siden, denne friskmeldte sushi, så det er bare å nyte!
_Mita_<3 Skrevet 23. desember 2008 #11 Skrevet 23. desember 2008 Jenta1987: Det var ting jeg fikk høre av JM hvertfall at jeg kunne fryse det så spise det. Det med at da forsvinner bakteriene hørte jeg av ei annen å trodde kanskje det var logisk.. hehe... men da er det feil. Men JM sa jeg fint kunne spise laks og spekemat etter jeg har fryst det Jeg spiste GANSKE ofte reker, laks og spekemat sist jeg var gravid å det gikk fint,
Tulla med tre små Skrevet 24. desember 2008 #12 Skrevet 24. desember 2008 Ikke jeg heller! Det med skalldyr er svigermors greie. Men jeg spiser ikke mye skalldyr til vanlig uansett, så om hun nekter å servere meg det når jeg er gravid eller ammer, så er det helt greit. Hehe. Men villaks og annen stor ferskvannsfisk skal man iallfall unngå fordi de kan inneholde oppkonsentrerte tungmetaller som kvikksølv, og dioksiner. Rakfisk bør vi ikke smake på en gang, da det ofte kan finnes listeriabakterier der! Det vil jo helst gå godt, men har ikke lyst å spille russisk rulett med vesle spiren jeg ialllfall, så om jeg må forsake noen matvarer de neste 8 månedene, så får det heller være. :-) Da var forøvrig juleforberedelsene ferdige, så nå sier jeg god natt, og god jul til dere alle!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå