Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #1 Skrevet 21. desember 2008 Sier dere ifra til de som sitter på med dere at belte skal på? Eller lar dere de bestemme selv? Jeg jobber sammen med ei ung jente som sitter på med meg til og fra jobb, og hun bruker ikke belte. Jeg har spurt litt forsiktig om hun ikke skal ta på seg belte, men da begynner hun med en gang å snakke om noe annet. Det virker som om hun overhører det jeg spør om. Jeg har også sagt det at det er en del kontroller og at hvis vi blir stoppet får hun bot, men hun bryr seg liksom ikke. Jeg synes ikke noe om dette da jeg føler at de som sitter på med meg er mitt ansvar. Jeg kjører aldri uten belte selv og skjønner ikke helt hvorfor hun lar være. Hun er forresten 18 år. Hva hadde dere gjort/sagt? ar jeg forresten noe jeg skulle ha sagt?
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #2 Skrevet 21. desember 2008 går veldig ann på da. pleier å si med en glad stemme: har alle på seg belte nå (mens jeg smiler) samboeren og jeg er veldig nøye på bilbelte. er det barn i bilen så er det jo en selvfølge at vi passer på at de har belte på seg. er jo opp til en hver person. syns bare personlig det er himla dumt å la være å ta det på. hvorfor ikke liksom.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #3 Skrevet 21. desember 2008 Det hadde jeg aldri tillatt. Alle som skal sitte på med meg SKAL ha på seg belte. Noe annet er helt uaktuelt. Hvis hun er 18 år så klarer hun vel fint å ta buss til jobb? Hadde sagt til henne at enten tar du på deg belte eller så får du ikke sitte på med meg. Enkelt og greit!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #4 Skrevet 21. desember 2008 Så lenge personen er over 16 år så får det være deres eget ansvar. Jeg sier alltid: Det lønner seg å ta på seg belte for skulle noe skje så kan det gå veldig galt. Bryr de seg ikke da så får de gjøre som de vil. Er det barn som sitter på så er det uaktuelt å kjøre før de er forsvarlig sikret med belte eller i stol.
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #5 Skrevet 21. desember 2008 Jeg sier at jeg ikke kjører før beltet er på. Det er såååå få som skjønner hint og såååå mange som sier fra kun med hint. Dårlig kombinasjon..
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Jeg starter ikke bilen en gang jeg før alle er forsvarlig sikret. Det gjelder både barn og voksne. Selv om hun er gammel nok til å ta vare på seg selv når hun er 18 år, så kan hun være til stor fare for andre i bilen hvis hun ikke sitter sikret. Hun blir jo da kastet rundt i bilen i en evt. ulykke og da går det ut over dere også. Nei, få henne til å ta på seg belte hvis ikke be henne finne seg en annen måte å komme seg til jobb på.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Vil du bli drept pga av at hun ikke vil bruke belte??? Jeg hadde aldri tilatt noen å sitte på med meg uten belte... Jeg har barn jeg er glad i og de trenger meg i mange år til.
Gjest Skrevet 22. desember 2008 #8 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har aldri opplevd at en passasjer ikke har tatt på bilbelte, så jeg tror jeg ville reagert med å bli litt paff og i typisk meg stil bust ut med noe i retning: "Eh, skal du ikke ta belte på da?" før jeg startet motoren og så ventet til vedkommende faktisk hadde tatt belte på. I ditt tilfelle ville jeg nektet å kjøre/la henne sitte påuten bilbelte, det kan jo bli livsfarlig for deg også dersom dere kolliderer og hun sitter uten belte, hun kan bli slengt mot deg og skape skade osv. Noe du godt kan fortelle henne dersom hun prøver å komme med noen motargumenter.
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 Beste scenio: Dere blir stoppet og hun få bot for å ikke ha brukt belte. Verste scenario: Du kræsjer, hun fyker ut gjennom ruta og blir drept. Hva har du helst lyst til å leve med...?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #10 Skrevet 22. desember 2008 Jeg bruker vanligvis ikke belte selv, så jeg hadde nok ikke sagt noe. Nå er det ikke ofte jeg sitter på med andre, men hvis jeg hadde gjort det og de hadde bedt meg bruke belte så hadde jeg gjort det. Hadde aldri klart å tilgi meg selv hvis jeg skulle vært skyld i å drepe noen pga av at jeg ikke brukte belte.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #11 Skrevet 22. desember 2008 Hvorfor i all verden sier du ikke tydelig ifra til henne om at du missliker at hun ikke bruker belte?? Det hjelper ikke bare å hinte frempå hva du mener. Du må være tydelig og stå på dine krav!!!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #12 Skrevet 22. desember 2008 Anonym 12.39: Hvorfor bruker du ikke belte?????? Hva er vitsen liksom? Du vet sikkert veldig godt hvor farlig det er å la være og da klarer ikke jeg å skjønne hvorfor. Hva hvis du har en passasjer i bilen som tar på seg belte hva gjør du da? Bruker du belte også da eller? Du skrev at du bruker belte hvis andre ber deg om det pga du ikke vil skade andre. Det er like farlig å være passasjer til en som ikke bruker belte!
Tweak Skrevet 22. desember 2008 #13 Skrevet 22. desember 2008 Jeg kjører ikke før alle som sitter på med meg har tatt på belte. Enkelt og greit. Har ikke vært borti noen som har nektet så langt. Når det er jeg som kjører så bestemmer jeg hva som foregår i bilen. Hvis de som vil sitte på ikke godtar dette, så får de finne transport på andre måter. Men loven sier vel at man er anvarlig for seg selv og ikke mer, med mindre medpassasjer er under 16 (?) år. De andre i bilen kan forsåvidt sitte uten bilbelte om de vil, og det er de som får bot. Men at jeg ikke kjører med passasjerer uten bilbelte er eget valg.
Gjest Sauen - preggers Skrevet 22. desember 2008 #14 Skrevet 22. desember 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker belte, jeg. Det tar omtrent 2 sekunder å ta på seg, og kan redde liv. Merkelig fenomen.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #15 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har alltid vært ganske nøye med å ta på belte, men etter en ulykke for noen år siden hvor jeg ene og alene overlevde fordi jeg hadde på belte, så har jeg blitt fullstendig bilbeltenazi ;-) _Alle_ som sitter i den bilen jeg kjører har på seg belte. Greit og enkelt. Jeg kjører, jeg bestemmer =)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #16 Skrevet 22. desember 2008 Jeg pleier alltid å minne mine passasjerer på at de må huske belte hvis de ikke reagerer da så får de gjøre som de vil. Da kan de iallefall ikke komme å si at de har glemt det etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå