Gå til innhold

øyekatar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Datteren min har fått øyekatar i dag. Øyet er hovent og rødt, og det verker hele tiden. Hun sier selv at det gjør vondt. På grunn av smittefaren er jeg veldig usikker på om jeg skal sende henne i barnehagen i morgen. Heller vel mest mot å holde henne hjemme og ta en tur til legen, slik at vi eventuelt kan komme i gang med behandling.

Noen erfaringer med øyekatar? Ville du sendt ungen i barnehagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig smittsomt, så ingen barnehager vil ta imot et barn med øyekatarr. Hold henne hjemme, dra til legen og start behandling så fort som mulig.

Skrevet

Hvis du får behandling da, for i dei fleste tilfella så går det over etter nokon dagar, må vaske med vann bare, bytte papir/pads for køvrt auge og dra fra augekroken og utover. Legar skriver ikkje ut kloramfenikol så ofte lengere ein dag etter utbrudd. Det kan vera augekatarr og da er det ikkje noko å behandle med antibiotika for det vil ikkje hjelpe. Er det ein augeinfeksjon så er det noko anna og den går ikkje bort etter nokon dagar med vasking, da trenger ein anitbiotika, for det er det det er i kloramfenikol. Ein vil jo begrense bruken av antibiotika....

Skrevet

Er enig med hun over her. Sønnen min har nettopp hatt øyekatarr og vi behandlet det bare med vann og pads. Vasket øyene 3-4 ganger om dagen og etter 2 dager var det borte.

Legen sa derimot at barn med øyekatarr kan gå i bhg om det ikke er gult og ekkelt. Jeg holdt sønnen min hjemme i 2 dager for å være på den sikre siden, men det skulle, i følge legen, ikke være nødvendig lenger. Han sammenlignet det med å sende barna i bhg med en vanlig forkjølelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...