Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine tante barn har fått kikhoste:( De går på pencelin nå å de skal være smittefrie etter 5 dager. Vi skal igrunnen være i lag med dem på julaften men dvs at det kun er 4 dager dager til. Sønnen vår er 6 mnd å har fått 2 av 3 vaksiner mot kikhoste. Hva er sjansen for at skatten vår blir smittet? Noen som vet? Hadde dere tatt sjansen med å være sammen med dem i jula?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal selvfølgelig ringe i morgen! Ville bare lufte det litt her siden det er søndag...

Skrevet

Gutten min fikk kikhoste da han var 7 uker, det ble full innleggelse og noen som satt med han 24 timer i døgnet. Det er kjempefarlig for små spebarn. Men jeg mener å huske at dersom han hadde fått den første vaksinen så hadde han vært beskyttet. Ring og spør du!!!

Er ikke tantebarna dine vaksinert de? Forøvrig blir mange smittet av voksne som mener de "bare har litt stygg hoste".

Skrevet

Jo de må vel være vaksinert vel? Jeg kom ikke på å spørre om det. Er det ikke vanlig at alle får den vaksinen? Dette er vårt første barn så vi er veldig engstelige for at han skal få en sånn type syke. Min svoger og svigerinne går faktisk og på pencelin nå selv om de ikke er syke. Huff føler meg helt grønn på dette..

Skrevet

Kikhoste smitter lett. Vi ble holdt på isolat på sykehuset i en liten uke. Kikhoste er ikke farlig for større barn, de klarer å få puste ved hjelp av den spesielle kikemetoden. Små spebarn klarer ikke denne kikingen, og kan dermed slutte å puste, og da kan de "glemme" å begynne å puste igjen av seg selv. Derfor må noen være der hele tiden for å stimulere de under hosteanfallene (blåse på, stryke på kinnet sov). Det var ganske så skremmende mens det sto på. Jeg husker ikke hvor store de måtte være for at de skulle klare dette selv.

Skrevet

Hvis barna fortsatt er smitsomme mens dere er der og barnet ditt ikke har fått utviklet godt nok resistens, dvs vaksinen ikke fungerer helt, da er sjansen for at han blir smittet nesten 100%. Alle skal jo holde babyen og være i nærheten av han, slik at sjansen for at han blir smittet er veldig stor. Dere voksne kan også bli smittet, kikhoste er forferdelig for både voksne og barn, og livsfarlig for babyer under 1 år. Vaksninen fungerer i ca. 5 år så dere voksne er nok ikke resistente lenger. Mitt råd er å ringe legen, be om råd, evt. reise dit hvis barna har gått på antibiotika i 5 døgn, og passe godt på om babyen begynner å hoste etter 7-10 dager. Ved det minste tegn til hosting, kjør på med Erymax (antibiotika).

Skrevet

vaksinering er IKKE IMUNISERING!!!! så om barnet ditt blir sykt må du ikke slå fra deg ideen om at det kan være en sykdom han/hun er vaksinert mot.

men ved sykdomsframbrudd etter vaksine opptrer sykdomen ofte i en mildere form. men kikhoste er noe små barn burde unngå.

debatten om hvorvidt man burde vaksinere barna sine eller ikke tar vi ikke her, men nei man trenger for all del ikke gi barna sine de anbefalte vaksinene. man kan følge programmet, individualisere programmet, eller droppe det.

prøver bare å si at det er ikke sikkert at tante barna dine er vaksinerte.

håper du finner ut av det i dag;)

Skrevet

Det er fullt mulig å få kikhoste selv om man er vaksinert, men man får da gjerne en mildere variant. Lillesøsteren min fikk det, og legen sa det var godt hun var vaksinert ellers ville hun blitt mye sykere...

Skrevet

Skriver under på det Kristin sier. Junior på 16mnd har slitt med hoste i 3mnd og har nå gått ei uke på astma-medisin fordi barnelegen på sjukehuset mente at han har hatt kikhoste tidligere i høst. Han har fått 3 vaksiner før enn han ble sjuk, var visst bare sånn som kunne skje!

Spør på helsestasjonen hva de mener! Kan jo hende formen på tantebarna dine (dvs hvor langt de er i sykdomsforløpet) spiller inn på hvor smittefarlige de er

Skrevet

Da har jeg snakket med hs. Hun anbefalte ikke å utsette han lille for smitten. Hun sa at siden han ikke er ferdig vaksinert så ville han antagelig bli smittet så da tar vi ikke sjansen på det. Bedre føre var.... Leste og at vaksinen avtar etter 5 år å han minste som er syk er snart 6 år. Veldig synd at vi ikke får feiret jul sammen med dem men det er selvfølgelig mest synd på ungene som er syke! Tusen takk for mange fine svar:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...