Gå til innhold

Noen her som har blodtype rhesus negativ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rhesus negativ og har født et barn, jeg vet ikke helt sikkert hva slags blodtype dette barnet har men regner med at han ikke har det samme som meg... Ved fødselen skulle jeg få en antistoff sprøyte, noe jeg håper at jeg fikk. Husker det nemlig ikke:-) Men det jeg lurer på er om dere ble fulgt opp noe ekstra ved neste graviditet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, med førstemann fikk jeg ikke noe sprøyte, så da har vel vi samme blodtype?

Med andremann fikk jeg en stor sprøyte i skinka, men har ikke fått flere barn etter den.

Skrevet

Antisprøyte får du kun etter fødselen hvis barnet er Rh+. Jeg har født 3 barn. Nr 1 var + de andre negative. Du får ekstra oppfølging i sv.skapet ved ekstra blodprøver.

Skrevet

Har fire barn, ingen ekstra oppfølging bare sprøyte etter hver fødsel.

Skrevet

Høres rart ut at du ikke har ekstra blodprøver. Hvordan skal de ellers kunne sjekke om du danner antistoffer eller ikke?

Skrevet

Hvordan diagnostiseres tilstanden?

Tilstanden avdekkes ved at legen påviser antistoffer i mors blod. Alle gravide får testet om de er rhesus negative eller positive ved første graviditetskontroll. Det testes også på om det er unormale blodtypeantistoffer i blodet. Dersom første test er negativ, tester en igjen ved uke 32 og uke 36. Testene inngår som en del av den rutinemessige oppfølgingen i forbindelse med svangerskapskontrollene.

Skrevet

Jeg er også Rh neg, og jeg maste og maste om de visste hva slags blodtype sønnen min hadde etter fødsel. De skal jo teste umiddelbart for dette når mor er rh neg, etter 2 dager så innrømmet de at de hadde glemt å teste navlestrengen, så da testet de på nytt og det viste seg at han var pluss og jeg fikk en sprøyte i rompa. Enkelt og greit.

Skrevet

Under svangerskapet skal det tas blodprøve i uke 28-32 + 36 for å se om det er dannet antistoffer.

Jeg er rhesus negativ og jenta mi var rhesus positiv, da fikk jeg ei sprøyte etter fødselen.

Skrevet

da jeg fikk baby nr 1 fikk jeg ikke sprøyte.

da jeg fikk baby nr 2 fikk jeg sprøyte.

de tar blodprøve av navlestrengen, og du får sprøyte hvis du må. det kommer jo ann på hvilken blodtype babyen har.

det er ikke noe mer enn det. så hvis du ikke hørte noe eller fikk noe sprøyte så trengte du vel ikke.

den sprøyta må du få innen 3 døgn.

Skrevet

det eneste i løpet av svangerskapet er at man tar 2 blodprøver. det gjorde jeg begge gangene.

Skrevet

Tok de ekstra blodprøvene i svangerskapet, begge jentene mine er også minus, så ingen sprøyte etter fødsel på meg.

Det kan være farlig for neste barnet om det første var + og du ikke fikk sprøyte. Men hvis du ikke fikk, så var nok førstemann minus hos deg, slikt følges opp ganske godt i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...