Gå til innhold

Barn med Diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 1år har diabetes og nå lurer jeg på om det er flere her som er i samme situasjon.

Ønsker gjerne å vite når det ble oppdaget hos deres barn og høre erfaringer om hvordan det har gått i barnehage osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ingen egne barn, men er tante til 2. Begge fikk dette etter bhg alder, men de går på skole da. Har du snakket med bhg? De må jo få en grundig opplæring.

Skrevet

Ja vi har snakket med bhg og lillegutt skal få extra oppfølging siden han er så liten.

Han har akurat fyllt 1år og skal egentlig begynne i bhg på nyåret men starten blir nok utsatt en tid pga at han er veldig ustabil enda og får mye føling. Og han har tidvis veldig dårlig matlyst og ammer ganske mye.

Føler at det blir uansvarlig å sende han i bhg når situasjonen er sånn.

Hadde vært fint å fått kontakt med noen i samme situasjon =)

Skrevet

Har du tatt kontakt med diabetesforbundet for info om lokal organisering? Det er en ekstra utfordring når så små barn får diabetes. De kan jo ikke fortelle når de føler seg lave o.l. Jeg kan jo ganske mye om sykdommen, men har alikevel ikke den erfaringen du søker etter.

Skrevet

Hei

Har ikke barn med diabetes men jobber i en bhg der det går en gutt på 1 år med diabetes.

Det går helt fint, men vi ser at dette barnet krever en av personalet nesten hele dagen. Har fått litt ekstra ressurser- 4 timer dag- men det er lite. I tillegg til at barnet av og til må spise uteom faste måltid og skal ha medisin. Er de veldig obs på hans tilstand hele tiden. Passer på at han ikke finner mat å putte i seg uten at det blir registrert og om han viser tegn til høyt/lavt blodsukker.

Personalet på avdelingen har vert veldig flinke. Alle måler blodsukker og gir insulin. Men ringer far etter hvert måltid (og ellers ved behov) slik at han får beregne mengden av insulin.

Skrevet

Sønnen min har en veldig skjelden type diabetes og får ikke insulin, men tabletter.

Da sønnen min fikk diagnosen var han nr5 i norge med akurat denne diagnosen, så det er ikke så lett å finne andre foreldre å dele erfaringer med desverre =(

Skrevet

Eg har diabetes selv, men fikk det ikke før eg var 12 da...søstera mi har det også og besteveninna mi fikk det når hun var 5, så litt kan eg;) Vil anbefale deg å ta kontakt med Norges Diabetesforbund også, der er de veldig hyggelige og de arragerer ofte ting for barn/foreldre også (eg har jobbet frivillig for NDF i Bergen og vert med å arrangere og tilbakemeldingene er alltid bra)

Det er først og fremst viktig at bhg forstår alvoret og lærer om diabetesen, også barna. Når eg kom tilbake på skolen visste lærerene ingenting og det synes eg var veldig skummelt....eg var jo eldre, og det er nok enda viktigere ift barnet ditt som er så lite enda....En sykepleier kan komme å snakke dersom du ikke vil, bare spør på sykehuset. Tror nok det er lurt at du holder han hjemme enda en stund, dersom du har muligheten til det. Både for sikkerheten og din egen skyld, så du ikke bekymrer deg dagen lang....Når han nærmer seg 2 år vil han kansje ha mulighet til å kjenne igjen følingen selv, og gi beskjed, det er utrolig hvor fort de lærer;) Har vert aktivitetsleder/barnevakt for mange barn med diabetes helt ned i 2 år, og endel av disse gav beskjed når de fikk føling. Men det er jo individuelt...Mener også at han har rett på en egen assistent bare til han...? Dette kan du sikkert finne ut på NDF sine nettsider...

Håper dette var litt til hjelp, bare spør visst du lurer mer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...