Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #1 Skrevet 21. desember 2008 Hei! Jeg har en liten gutt på 3 mnd, og vi har planer om å få to veldig tette barn. Jeg har nå 80% og permisjon i et år, burde jeg da ringe Nav og bytte til 100% lønn i 44 uker? For hvis man ikke rekker å jobbe 6 mnd etter permisjonen er slutt før neste barn kommer, så tar de vel utgangspunkt i det jeg tjente under denne permisjonen? Burde jeg gjøre dette før 2009, eller kan jeg gjøre det om på nyåret uten problemer? Håper noen kan svare meg på dette
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #2 Skrevet 21. desember 2008 Det er ikke mulig å skifte fra permisjon med 80% lønn, til permisjon med 100% lønn og omvendt! Det er derfor viktig å tenke seg om før man tar en beslutning om permisjonsordning!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #3 Skrevet 21. desember 2008 Hmmm...merkelig, for jeg kjenner flere som har bytta! Det jeg lurer på er om jeg bør gjøre dette før nyttår..? Du som svarte meg, har du prøvd å bytte, siden du "vet" det, eller bare tror du det ikke går ann å bytte fra 80 til 100%?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #4 Skrevet 21. desember 2008 Jeg vet det fordi jeg har lest det i de papirene jeg fylte ut for å søke om foreldrepenger, og fordi de opplyste meg om det på nav da jeg leverte papirene, selv om det ikke var noe som jeg vurderderte! Men hvis du betviler svaret mitt så kan du vel bare ringe NAV istedenfor å spørre her?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #5 Skrevet 21. desember 2008 Tror nok ikke du kjenner flere som har byttet sats siden det ikke er lovlig etter norges lover. § 14-9. Stønadsperioden for foreldrepenger Stønadsmottaker velger sats ved stønadsperiodens begynnelse, og valget gjelder for hele stønadsperioden. Dersom begge foreldrene mottar foreldrepenger, må de velge samme sats.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #6 Skrevet 21. desember 2008 Noen har sagt at ved den andre permisjonen tar de utgangspunkt i din ordinære lønn( slik som ved første permisjon) Det vil si at du ikke får 80 % av 80 % hvis du skjønner. Men, dette er jeg ikke sikker på. Tipper de ganske enkelt kan svare på dette hos NAV... Ellers er det vel mange på dette forumet som har fått to tette????
Guttemamma75 Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Stemmer ikke det som anonym 21:54 skriver, grunnlaget for foreldrepengene i den 2. permisjonen er jo det man hadde i den første permisjonen (så lenge man ikke kommer seg ut i jobb) og man vil derfor få 80% av 80% om man valgte 80% dekning i den første permisjonen og velger 80% i den andre permisjonen.. I tillegg vil man miste resterende av den første permisjonen om man føder før den er slutt... Og nei, man kan IKKE bytte dekningsgrad mens man er i permisjon..
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #8 Skrevet 22. desember 2008 Tror nok ikke du kjenner fler som har endret sats. Men heller som har redusert permisjonen sin? Feks, går ned fra 100% perm til å begynne å jobbe 50%, og får da utbetalt 50% lønn + 50% foreldrepenger ved en valgt sats på 100%. Evt 50% lønn og 40% foreldrepenger ved en valgt sats på 80%. Men å endre satsen, tror jeg neppe går.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2008 #9 Skrevet 23. desember 2008 Hei HI! Jeg har undersøkt dette på NAV, da jeg får 16 mnd mellom mine barn og hadde akkurat som deg 80% lønn i et år. Altså bare 3,5 mnd på jobb. På det sentrale NAV kontoret sa de at om du ikke kom deg ut i arbeid før barn nr. 2 får du 80% av 80% lønn. Hvis du derimot har arbeidet 1 mnd og opp til 6 mnd legger de denne lønna som grunnlag for neste permisjon. Så da får du dine vanlige 80% av 100% lønn. Hvis du arbeider i mer enn 6 mnd så tar de utgangspunkt i de 6 beste mnd av de 10 siste mnd du har med lønn. Håper dette var litt oppklarende? (Jeg spørte også om det gikk an å skifte fra 80% til 100% lønn og forkorte permisjonstida, men da så de at det ikke var lov hvis det ikke var særlige tilfeller. Noe de aller fleste ikke har. Et nytt barn er ikke et slikt tilfelle) Kos deg med den lille du har og husk: å bli gravid skjer ikke alltid på bestilling.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2008 #10 Skrevet 23. desember 2008 Feil. Du mottar 80 % av lønna du hadde når du gikk inn i første . Ikke 80% av de 80. Mvh Nav
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2008 #11 Skrevet 23. desember 2008 Anonym 13:35, ser du skriver nav nederst på innlegget ditt så jeg regner med at du dermed jobber på nav????? Ikke rart man får så mange rare svar når man kontakter nav da når ikke deres egne folk engang kan regelverket!!! Foreldrepenger umiddelbart etter en foreldrepengeperiode [Endret 10/07] Ved kort tidsrom mellom fødsler og adopsjoner opphører det løpende foreldrepengetilfelle så snart ny fødsel eller adopsjon medfører start av ny foreldrepengeperiode. Utgangspunktet for beregningen av ”nye” foreldrepenger, vil være utbetalte foreldrepenger fra forrige stønadsperiode, dersom vedkommende ikke har hatt annen opptjening mellom stønadsperiodene. Dersom hun ved forrige periode hadde valgt 80 prosent dekningsgrad for utbetalingen, blir denne utbetalingen også utgangspunktet for ny beregning. Det er denne inntekten vedkommende nå anses å kunne godtgjøre å ha ved oppstart av ny periode med foreldrepenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå