Gå til innhold

Noen som har tips om ei god bok om oppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips om hvilke metoder som funker i hvilke aldre osv. Når barn skjønner konsekvenser av det de gjør, og når man kan si nei og det forstås:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke slike bøker finnes jeg, for barn er så utrolig ulike at det som virker på et barn ikke virker på neste. Har selv 3 gutter og de er veldig ulike og responderer veldig ulikt på lik oppdragelse (derfor må vi faktisk forskjellsbehandle dem slik at vi kan se hver enkelt for den de er). Vil heller anbefale bøker i retning "forstå 2-åringen" osv i den serien og kanskje Jesper Juul sin "ditt kompetente barn" (tror den heter det), men den bør leses med en liten klype salt da, elelrs vil du antagelig knekke sammen av dårlig samvittighet underveis, hehe... Er heller ikke enig med alt han skriver, men han har mange gode tanker som er verd å viderføre synes jeg.

Skrevet

Tenkte vel på litt det med grensesetting, når det passer osv. Når de får forståelse for hva som er lov og ikke lov. Når man kan irettesette og vise konsekvenser av handlinger. Om hun kaster mat i gulvet feks, når forstår hun at det er ikke lov og hva er lurt å gjøre da feks. LItt sånn jeg tenkte på... Kanskje ikke barneoppdragelse jeg skal se etter i bokhyllene da:) Heeheheh!

Synes jeg har lest at barn skjønner ikke konsekvenser av sine handlinger før de er en del år... litt sånt jeg lurer på:) Heheheh!

NOen som forsto hva jeg mente med dette:)?

Skrevet

Var derfor jeg skrev "forstå barnet xx" serien, der får du "svar" på disse tingene, altså omtrent hvor mye du kan forvente at et barn forstår på ulike alderstrinn :-)

Skrevet

Tenkte det var det su mente ja:) Supert! Takk for hjelpen! Da må jeg ut å shoppe i morgen å:)

Skrevet

Jeg har hatt kjempegod nytte av "De utrolige årene" av Carolyn Webster Stratton. Opplegget i den boka brukes av de fleste barnehager, helsestasjoner ol. når de skal veilede foreldre. Mange konkrete, praktiske tips om hvordan man takler utfordringene vi møter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...