Gå til innhold

Hest, graviditet og sikkerhet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går ut ifra at det er flere gravidei min situasjon. Og lurer på hva dere gjør, hvilken anbefalinger dere får??

Jeg 26 år har et nydelig barn og er da gravid med nr. 2 (16 u) Jeg har drevet med hest hele livet,både ridning og kjøring. Jeg er utdannet innen hest, og er ikke akkurat fersk på hesteryggen.

Legen min sier jeg ikke bør ri grunnet at bevegelene til hesten i trav og galopp kan være skadelig for barnet..

Jeg rir da i hovedsak dressur og kjenner hestene min godt, de blir alle brukt i rideskole og er veldig rolige og trygge. Sprang driver jeg ikke med nå.

Jeg har ikke kunnet ri noe før nå grunnet oppkast og stort vekttap, men er akkurat begyndt å bli litt bedre, og har så lyst å ri aktivt igjen. Merker at hesten min trenger å bli ridd gjennom ordentlig, og at jeg ikke trives med et ridefritt liv.

Det jeg altså lurer på er om andre "hestejenter" vil dele sine erfaringer med meg. Er det noen som vet mer om dette med hestens bevegelser og fosterets sikkerhet?

Tenker ikke på det med å falle av, eller spark, det forstår jeg jo at kan være farlig!

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har selv hester men rir ikke nå,men det er pga at jeg har ridd veldig lite før jeg ble gravid pga ryggproblemer,og har man ridd lite en stund anbefales det å ikke ri. er man aktiv rytter og kroppen er vant til det så er det ikke noe i veien med å ri. flere av mine venner red aktivt til de var 8 mnd på vei! men en av de fikk fødselen startet for tidlig pga ridning,så tror man må kjenne etter og stoppe opp når kroppen sier ifra. det fler av de gjorde,var å longere hesten varm(evnt noen andre varmet den opp) for så å sette seg opp selv og ri igjennom.

Skrevet

Hei!

Kjenner meg igjen i din situasjon ja. Er 16 uker på vei med min første. Jeg har holdt på med hest hele livet, og har ridd 3 ganger i uka så langt i svangerskapet.

Jeg kommer nok heller ikke til å klare å ta helt hestefri.. men merker at jeg ikke kan gi hesten min den treninga den trenger. Jeg får bla vondt i bekkenet av trav:( Merker også at jeg har blitt litt mer pystete på hesteryggen.

I tillegg er jeg ikke alltid i form til å reise i stallen (mye kvalm, og på min stall er det lagt opp slik at man stort sett må i stallen hver dag)

Jeg kommer derfor til å sende min egen hest til trening ganske snart over nyttår, og lar henne bli der frem til sommeren. Helt hestefri skal jeg dog ikke ha. Jeg kan få ri en annen hest jeg kjenner veldig godt. Godt å vite at jeg har muligheten når rideabstinensene melder seg.

Skrevet

Jeg har ikke egen hest, men disponerer en hest når jeg kan og vil så sant eieren ikke skal bruke han selv.

Jeg slutta å ri med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, det gjorde jeg også sist. Ikke bare pga sikkerheten, men mye for min egen del. Det er en varmblods x-traver som har VELDIG mye energi og til tider er ganske vanskelig å få "halt" inn igjen hvis løperinstinktet slår inn. Han blir litt varm i "trøya" til tider og kan skvette for den minste ting, og følger man ikke med da så havner man fort litt bakpå. Han er verdens snilleste hest, har ALDRI sparket eller kasta meg av, ikke har han forsøkt heller. MEN han står i innhegning sammen med en del andre hester som jeg ikke stoler helt på, blant annet en relativt hyper araber som har en tendens til å dytte og klype der han får tak, samt en åring som har litt VEL mye hormoner innabords om dagen.Kan trene litt i rundpadokk, men føler for min egen del at jeg ikke har overskudd til det nå.. Har vært veldig dårlig og er fortsatt ikke helt i form (14+0 i dag) og konsentrasjonen synker dermed, noe som ikke er spes heldig..

Ser at du driver med dressur, og det er jo en litt annen form enn hva jeg driver med. Bekken og rygg har jo veldig godt av den type trening, og du skriver jo at du kjenner hestene dine veldig godt og at de er rolige. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg hadde tatt sjansen, men det er meg. Vet jo at andre har ridd helt til 30 uke og det har gått bra, men man skal aldri stole 100% på dyr selv om de er aldri så snille. Men jeg tror du må veie det positive opp mot det som kanskje kan være risikoen.

Ble et langt svar dette her ;) Lykke til ;)

Skrevet

Hei!

Jeg har fått vite av min lege at det er helt greit å ri så lenge man ikke faller av. Jeg red til uke 30 sist jeg var gravid og i dette svangerskapet rir jeg som jeg vanligvis gjør og er i uke 22.

Jeg er en erfaren rytter, driver ikke med sprang og detter veldig sjelden av (men datt derimot stygt utafor stallen på glatta). Jeg rir dessuten ikke andre sine hester nå, men holder meg til min egen trygge gamp.

Skrevet

Takk for amnge gode svar! Godt å se at det er flere hestejenter her.

Jeg er ikke så redd for fall eller spark egentlig, bare det legen sa om at bevegelsene og ristingen i trav og galopp var farlig for babyen.

Nå synes ikke jeg det rister så mye når jeg rir, hesten min er ikke så stor og har veldig gode elastiske bevegelser men det er mye bevegelse i bekken og nedre del av mage under travarbeid, og det er det jo en del av i dressuren.

Jeg har ikke tenkt å ri så mye, bare noen ganger i uken for å holde ved like litt for meg og hesten så slipper jeg å begynne helt på nytt i sommer. Har andre som rir på tur, steller, møkker og saler på og alt for meg så jeg er jo superheldig egentlig. . Er bare selve treningsøøkten jeg gjør selv (eller vil gjøre selv)

Faren for å dette av vurderer jeg vel lik faren for å dette uten å sitte til hest, for hesten er så trygg og rutinert og er aldri sprek eller tullete.

Så er det andre som har fått beskjed opm at selve ridingen er farlig?? Jeg tenker jo liksom at legens anbefaling bør følges, men jeg har ingen komplikasjoner bortsett fra kvalmen.

Skrevet

Leger som ikke er noe glad i hestesporten fraråder ridning, leger som selv har drevet på med hest eller vet godt hva hestesporten er anbefaler nærmest å ri. Men man må kjenne sine begrensninger, man setter seg ikke akkurat opp på den mest viltre hesten, og har man mulighet til å kjøre hest gjør man heller det i slutten av svangerskapet.

Fosteret ligger veldig godt beskyttet inni magen og om legen din er redd for humping og alle beegelsene er det faktisk ganske mye man bør holde seg unna.

Jeg er gravid, har begynt å få bekkenløsning og andre ryggsmerter og jeg har hatt en forhest i nå snart 3 år og jeg rir! Det er så godt for muskulaturen å få de bevegelsene føler jeg, og ryggmusklene som verker blir helt fine etter en lang rolig skrittetur. Er jeg i form en dag har jeg en trenings økt på ridebanen og da traver og galopperer vi mye.

Falle av hest går mest trolig greit for fosteret, er som regel ryggen man lander på. Men heiter hesten jeg rir seg opp hopper jeg heller av og leier forbe "faren" for så å sette meg oppigjenn. Jeg tar ingen sjangser. Spark i magen er ikke bra.

Men når man har drevet på med hest i mange år får man å en respekt for dyrene og vet hvordan de skal håndteres + at man kjenner sine egne begrensninger.

sitte på hest er super god trim, tenk alle de beveglelsene man får uten å måtte dra på et treningsstudio =)

Skrevet

hei hei =)

Jeg har et barn, når jeg gikk gravid med han så rei jeg hver dag til 8 mnd, jeg konkurrerte i sprang til og med 6 mnd og rei dressur så lenge det gikk med tanke på magen som dunktet i forsvisselet.

Lege og jordmor så at jeg kunne ri så lenge kroppen min sa det var ok. Jeg fikk veldig vont i bekken og ryggen når jeg IKKE rei. På slutten rei jeg mest på tur i skritt og trav.

Jeg red kun på en hest som jeg kjenner godt, men hun er en nvb ridehest og kan vere noe het i hodet.

Når jeg var 8 mnd på vei så plutselig en dag fikk jeg voldsomt " stikking " i siden akkurat som når man har dårlig kondis og løper for mye bare jeg skulle skritte en tur. Da måtte jeg ta pause til siste uken før fødselen, da reid jeg igjen i både skritt trav og gallopp, men selvsagt i lett sete pga magens str.

Jeg fødte en vellskapt og svært inteligent gutt som nå er 4 år. Bakdelen med å ri er at man ofte får en tøff utdrivnings periode fordi vi ryttere har svært sterkt mellomgulv og ikke alltid klarer man å jobbe med riene på det punktet. Den store fordelen var at jeg 30 min etter en 14 timer lang fødsel kunne gå på toalettet å stoppe strålen når jeg tisset. Dette skal vist ofte ta ukes vis å få til igjen. Jeg var i fin form og hjemme fra sykehuset etter et døgn.

Jeg red 14 dager etter fødselen og startet distrikts mesterskap i dressur 6 uker etter fødselen.

Venter barn nr to og rir fortsatt er nå i uke 19. Har tenkt å ri så lenge det går, men rir naturlig nok ikke unghesten min på 3 år=)=) Og nå hopper jeg ikke pga at jeg har hatt et fall som har skremt meg godt fra å hoppe ( før jeg ble gravid igjen)

Skrevet

foresten Anky van grunsven som er verdens mester rei ol i 5 mnd og mary king red ol i feltritt i 8 mnd!!!!!!

Begge fødte velskapte barn og må sis å ha ganske så heite hester.

Skrevet

Takk så mye for svar lamor og alle andre!

Det var veldig godt å lese. Jeg har så lyst å starte vintercupen i dressur som begynner i januar og om kvalmen gir seg nå tror jeg at jeg skal satse på det! Tantebarna mine var her og red ponniene i dag og jeg hadde kjempelyst å ri selv.

I morgen tror jeg jeg skal ta meg en liten dressurøkt med Santo, hesten "min" og se hvordan koordinasjonen min er etter 16 uker uten ridning! ( Santo har jo selvfølgelig blitt mosjonert gjevnlig av andre de ukene)

GLEDER MEG!!!

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt noe om at dunkingen fra hestebevegelsene er skadelige...Fall er det eneste jeg har blitt advart mot(av JM). Men jeg tenker at det er minst like stor sjanse for at jeg skal kræsje på vei til stallen. Jeg spurte en fysioterapeut om ridning, og hun sa at ridebevegelsene kunne være bra for bekkenet.

Jeg skulle veldig gjerne fortsatt å ri min egen hest... men dette er en forholdsvis ung og urutinert sak.. og jeg har ikke lyst til å ta noen sjanser. Derfor sender jeg henne til trening, så får hun den treningen hun trenger og jeg slipper dårlig samvittighet for at jeg ikke får trent henne ordentlig. Men jeg henter henne hjem igjen så fort jeg har mulighet til å ri til sommeren.

Heldigvis kan jeg ,som sagt, få låne en superstødig eldre hest:) Jeg tror jeg hadde "dødd" om jeg ikke hadde hatt mulighet til å ri

Skrevet

Jeg tviler nå veeeldig på at bevegelsene til hesten er skadelige for barnet. Hvorfor skal de være det??? I alle fall ikke til en myk dressurhest. Nei- ri i vei sier jeg. Må jo være alle tiders trening til fødselen!

(missunnelig:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...