Gå til innhold

LAP TOP PÅ FANGET!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen om det er skadelig for foster å sitte med lap topen på fanget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morenita, muchachita,

duele perder a quien se quiere amar

Morenita, muchachita,

Sueño con volverte a hablar

Morenita, mamasita

Quiero sentirte otra vez,

Morenita, mamasita,

te busco en cada amanecer

Og nei, jeg tror ikke det er farlig. Tror.

Skrevet

Nei. Hvorfor skulle det være det? Forresten så heter det laptop, ikke lap top. ;)

Skrevet

Jeg har tenkt på det samme, den utgir jo ståling............ bare kjenn hvor varmt det blir. Stråling til trådløst nettverk?? Jeg vet ikke...

Skrevet

Jeg tror ikke det er strålingen som gjør at det blir varmt, altså :P

Skrevet

Jeg har faktisk tenkt tanken selv og har spurt lege. Han sa at det ikke var skadelig verken for deg som gravid eller for fostret.

Skrevet

Vel, som folk skriver over her er det ingen offisiell grunn til bekymring. Jeg har derimot hengt med litt opp i dette i det siste, og har begynt å gjøre ting litt anderledes, mange ville sikkert si jeg overdriver.

Statens strålevern tillater mobiltelefoner, pc'er, flatskjermer etc. med SAR-verdier opp til 2,0 i Norge ( i USA er den 1,5).

Men man vet ikke egentlig hva strålingen fører til. Dvs: det begynner å komme mer forskning på det. (Gjorde ett tilfeldig søk nå nettopp, og denne saken kom opp: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314056.)

Barn frarådes generelt å ha mobiltelefoner fordi deres hjerner ikke er ferdig utviklede. Da antar jeg at det ikke er bra å utsette ufødte barn for det heller. Og nei, slik jeg ser det bør ingen ha laptop på fanget, i allefall ikke gravide, og man bør skru mobilen av mens man sover, ikke sove med PCen på i samme rom, ikke montere ruteren til dataen alt for nært soverommet etc.

Vel, slik tenker jeg i allefall. Men Statens strålevern tillater det som sagt!

Skrevet

OK! du er vel litt for redd tenker jeg.. sier som alltid; ALT med MÅTE!

Skrevet

Stråling kan man ikke unngå uansett, da må man nok flytte midt på Finnmarksvidda! Trådløst nettverk sender stråling uansett om du har pcen på fanget eller ikke. Du trenger faktisk ikke ha det selv engang, holder at en av naboene har det, så blir en utsatt for det også.

Så det er overalt!

Skrevet

Sikker kan man jo aldri være..

Min eldste sønn på 13 år har fått beskjed om å ikke gjøre det på skolen. Lærerene er redd det kan skade fruktbarheten til våre håpefulle senere i livet.

Kan jammen bli veldig varmt å ha den der. Går jo fint å legge en pute i mellom..

Skrevet

Så klart er man utsatt for dette overalt, men avstanden har innvirkning. Er man 3 meter unna flatskjermen er det badre enn 2 feks, sover man 20 meter unna ruteren, er det bedre enn 1 osv.

Skrevet

Er du like bekymra for alt under svangerskapet? Du vet at bekymring er noe av det verste..?

Skrevet

Vi har ruteren på rommet vi da, men gir vel ikke stråling når vi drar ut kontakten om nattan vel???

Skrevet

He he, første lykke: Nei da, det tror jeg nok ikke. Jeg har ganske enkelt begynt å interessere meg endel for dette med stråling det siste året - lenge før jeg ble gravid. Det har jo kommet mye ny forskning på dette.

Det er jo desverre slik at forskning på skadeeffekt er etterstilt bruken, og altså etter at sykdommene og misdannelsene opptrer. Forskningen kan ikke iverksettes på annen måte, en etisk barriære.

Jeg har overhode ikke anlegg for å være "hypokonder" sånn i det generelle.

Men jeg mener ikke å hause opp andre til det samme!

Skrevet

jeg er så enig med Selma! Det er ikke å være hypokonder å holde seg oppdatert på hva som foregår rundt oss - eller å være føre var. Stråling kan være skadelig, og endre cellestrukturen i mennesker. pc med trådløst nettverk og mobiler (og trådløse telefoner) har mottakere i seg som sender ut kraftig stråling. jeg ville unngå å "grille" et foster så mye som mulig, hvis jeg var dere. en enkel måte å forebygge det på er å plassere laptopen på et bord, om man skal jobbe lenge. og ikke gå med mobilen i bukselommen. det er jo bevist at mobilstråling varmer opp sædcellene så kraftig at det blir dårligere svømmere av det. og da tenker jeg at det jammen er merkelig om det bare er sædcellene som skulle reagere på dette - og ikke alle andre celler i kroppen også.

angående forskning og stråleverdier som anbefales, så så jeg en dokumentar på nrk (tror jeg), hvor det ble vist at tallene som anbefales i norge, stammer fra en gruppe/forum i usa, som liksom består av "forskere" som anbefaler tillatte verdier. det skremmende var bare at disse forskerne jobbet for nokia, Lg, siemens, og veldig mange fra det amerikanske forsvaret (som er avhengig av stråling/sendere i veldig mye av det de gjør)....

penger styrer nok det meste på dette området også....

• 2 uker senere...
Skrevet

så fint dikt ,men hvor finner du n med apostroffen som i cono skjønner:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

har jo vist seg tidligere at ting som er bevist ufarlige har vist seg å være kjempefarlig :)

og ingen har sagt med sikkerhet at denne typen stråling er ufarlig..

er jo økende antall barn som bir født med innvollene på utsia og slikt, uten at noen vet hvorfor.. man vet jo aldri..

man skal jo helst ikke sitte så mye foran dataen har jeg hørt, bare pga magnetismen fra dataskjermen tror jeg at det var?

Skrevet

Er det farlig å ha laptoppen på fanget, så er det vel også farlig å prate i mobiltelefon??? Det kommer jo stråling fra den også1

Er det en ting jeg IKKE bekymrer meg for i svangeskapet så er det å ha laptopen på fanget. Varmen kommer ikke av strålingen, men av maskineriet, som dere sikkert har merket alle sammen så er det en vifte inni maskinen som til tider megynner å dure... dette for at ikke maskinen skal bli for varm og bli ødelagt!

Skrevet

Strålingen fra mobilen er visstnok værre enn strålingen fra laptopen..

Skrevet

beste er vel å være litt forsiktig :)

Skrevet

det er jo mange forskere som sier at det er farlig og mange som sier at det er ufarlig, så det er jo på ingen måte bevist.. men om det er økonomiske grunner som ligger bak hver enkelt påstand, det vet vi jo ikke :)

er greit å være forsiktig me stråling uansett synes jeg :)

Skrevet

Que romántica te has puesto hoy, eh Balooa :)

Fint dikt da!

Skrevet

Jeg kan aldri tenke meg at det er spesielt bra. Om det er farlig? Vel, det vet vi jo rett og slett ikke ennå. Og det er vel litt som med et glass vin under sv.skapet for eksempel; man vet at alkohol IKKE er bra, mengden som gjør det direkte skadelig er så varierende og kommer an på så mange faktorer at man velge å sette en 0-grense.

At PC, mobiltelefoner osv avgir stråling er det vel ingen tvil om, og nå frarådes det også små barn å snakke i mobiltelefon, samt man vet at det gir en økt fare for hjernesvulst. Selv kjenner jeg, som lider av ME, veldig godt av strålingen, og jeg får en klar forværring av ME-symptomene om jeg blir sittende for lenge ved PC en dag, snakker lenge i mobiltlf osv. Har iom diagnosen min gjort meg mange tanker ang disse "nye" diffuse nevrologiske sykdommene man nå ser en så sterk fremvekst av, og samfunnet vi lever i, med all stråling og radiobølger og alt hva det er vi utsetter for enten vi vil eller ikke.

Vi burde alle vise litt respekt ovenfor dette, jeg tror neste generasjon, og de etter der, vil få føle på hvor farlig dette faktisk er!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...