Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stakkars gutten min har kastet opp og hatt diare i over 1 døgn nå. Klarer ikke å få i han drikke heller. Med en gang han får i seg noen dråper væske så er det rett ut igjen begge veier. Har i tillegg feber og super slapp, klarer ikke en gang å sitte, kun ligger.

Ringte legevakta, men de sa det ikke er noe vits å komme innom. Uff skjønner ikke hva jeg skal gjøre for stakkars liten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med noen forslag altså hvordan jeg skal få i han væske? Han lukker igjen munnen, rett og slett nekter å åpne munnen.

Skrevet

prøvd med sugerør? Sånn baby juice for 1 år og oppover.. sugerør funker her iallefall...

Cola med litt vann i?

Her sliter vi med spysjuka også... Skikkelig kjedelig.

Skrevet

Hvor gammel er han?

Hva med tute-kopp, flaske? Saft? Brus?

Skrevet

Hvor gammel er han?? =)

Hvis du er redd for at han er uttørket er det greit og følge med på de klassiske tegnene.. Men hver obs på at stående hudfolder ikke viser seg så godt på barn alltid..

Skrevet

Hvor gammel er han da?

Du kan jo prøve å få i han vann med sprøyte.

Eller kanskje han synes det er gøy med et sugerør i et glass?

Det er viktig at han får i seg litt væske, selv om det kommer opp/ut igjen ganske kjapt...

Vesla her hadde omgangssyken i 3 dager for 2 uker siden, og i natt begynte hun igjen... Blir vel min tur i jula, tenker jeg :S

Skrevet

Gikk litt fort med skrivinga, han er 2 år. Har både prøvd med tam cola, eplemos, solbærsaft, vann. Har prøvd med sugerør, tutkopp, flaske etc. han nekter plent.

Stakkars små sier jeg bare som skal slite med noe sånt.

Skrevet

uffamei, ikke greit å være liten og syk nei. hmm, da har jeg ingen råd.

Hadde snakket med helsepersonell om det fortsetter slik.

Skrevet

Jo da har allerede ringt legevakt 2 ganger i dag, men de mente det ikke var vits å komme til dem. Hun sa han er ikke dehydrert før det har gått 3 dager så det er bare å holde ut:( Lite koselige er de på legevakta må jeg si. Jeg personlig synes nå at man de bør ta små barn litt mer seriøst egentlig.

Det er jammen meg ikke lett å se gullet sitt så slapp og dårlig som ikke klarer å holde på noe.

Skrevet

Jeg fikk beskjed en gang om å gi lite, men ofte. Ikke forvent at han skal drikke mer enn en ss om gangen, men heller prøv å få det i han hvert 15/20.min. Kanskje også gi litt salt kjeks hvis han plutselig vil spise noe, for da kan han bli tørst av det.

Men hvis han først vil ha noe, så pass på at han ikke drikker for mye! Da kommer det bare rett opp igjen...

Skrevet

Vår datter hadde kastet opp en dag da vi dro til legen med henne,for vi ble bekymra da vi ikke fikk i henne noe væske, hvis vi fikk lurt i henne noe kom det rett opp igjen. Hun var skikkelig slapp,så derfor dro vi til fastlegen,ble sendt rett på sykehuset,og der ble vi over natta med intravenøst fordi hun var så dehydret,så IKKE hør når de sier at det ikke er noen vits å komme før det har gått tre døgn!! Dra nedover dere for sikkerhets skyld!!!

Skrevet

Orker du å bli mast på med drikke mm når du er så dårlig? La han heller være, og gi vann på teskje når det værste har roet seg. Man skal følge med ungene når de har omgangssyke, men det hysteriet herinne er ikke til å tro med nedringing av legevakt og skremselshistorier om uttørring. Jeg har 3 unger som har hatt en "million" omgangssyker tilsammen i sine liv ( eldste er 16) og ingen av de har vært i nærheten av hverken uttørring eller andre farlige ting. Når mine er feridg med det værste så har de selv bedt om drikke og eller potetgull feks. Knekkebrød skal man ikke gi fordi det er hvetemel i det som ikke er gunstig for magen sa vår lege. Gi ting som er bindemiddel i som potetgull, kjeks, ris mm når den tid kommer. Det er jævlig når det står på, men det gjelder å holde hodet litt kaldt også, for dere skal igjennom MANGE sånne runder som dette før han flytter for seg selv. Jeg har tørka, vaska og stått over dossen med alle tre utallige ganger i løpet av årene, sånn er det bare desverre. Værste runden har min eldste og min yngste hatt- eldste med diare i 14 dager, skikkelig vanndiare og ble ikke uttørra selv om det varte så lenge. Minsten kasta opp ifjor i over en uke, gikk bra det også. Er fint lite legevakta får gjort med unger som er spysyke da, og det er heller ikke bra å gi de medisiner som stopper omgangssyke, da kan man få skikkelige magesmerter for bakteriene MÅ få komme ut før man kan begynne å bli frisk.

Kok vann og avkjøl dette som du har tilgjengelig til han. IKKE mas på han om å drikke, ingen orker vel hverken mas eller press å drikke / spise når man er daukvalm:(

Beklager pekefingern, men er mye mas om omgangssyke herinne nå om dagen og liker ikke den skremselspropagandaen som alltid er her da. Som sagt, har hatt mine utallige runder med denne grusomheten men det er IKKE farlig i de aller fleste tilfeller. Men ubehagelig og slitsomt er det, og skjønner du er bekymra og redd. Det er aldri gøy når de minste er syke på denne måten, men sånn er det. Ofte tar det flere uker før de er tilbake med vanlige matvaner etter sånne sjauer også. Viktig bare å tilby lite men ofte med mat&drikke når du ser det værste er over.

Det er hundrevis av unger i Oslo om dagen som sliter med det samme om dagen, og om legevakta skal ta imot alle spyende inger så hadde det vært stappfullt der nede døgnet rundt i disse dager...

Så mitt råd er: la lille være ifred med sin elendighet, masse kos og omsorg så skal du se at plutselig så vil han ha drikke. Blir almentilstand svært dårlig der du ikke får vanlig kontakt med han, eller bleien begynner å bli veldig tørr så kontakter du legen igjen. Ikke noe mer enn det man får gjort desverre...

Gos bedring, og håper du ikke tar deg nær av måten jeg har skrevet på, men som nevnt så er det så mange som skal ned på den legevakta hver gang noen snørrer eller spyr, og legevakta kan ikke stoppe sånne naturlige ting desverre... må bare gå sin gang

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til guccimamma,så var det asolutt ikke meningen å drive skremselspropaganda,bare ville si at man må føle på det selv å se an almenntilstanden til barnet. Hadde vi ventet i tre dager,hadde det blitt alvorlig sa legene til oss. Storesøster til oss har nå vært dårlig,kastet opp tre ganger i timen i ett døgn,men hun klarte å stå,gå,drikke og å tisse,(lillesøster klarte ingen av disse tingene),så da blir vi jo ikke bekymret. Selv om det ikke er noe hyggelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...