Gå til innhold

Forbrukersamfunnet idag,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt krise, men i dag har jo alle ALT. I år har jeg ikke funnet NOE å ønske meg til jul for jeg trenger absolutt ingenting og det gjør ikke snuppa heller. Til slutt fant jeg ut at jeg kunne ønske meg juleservise. Fikk følelsen av å fylle på bare for å ha noe å ønske seg. Et eget sevise til jul liksom, jaja... Kan vel ikke klage, men er spent på hvordan det skal bli for barna våre som vokser opp med å ha alt og aldri behøve å ønske seg noe de trenger for det får de uansett. De lærer seg med dagens teknologi at ting er gammelt etter 1-2 år og må byttes ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg prøver å skjerpe meg.. Og forteller mange ganger til meg selv at jeg alltid må tenke på hva vi lærer videre til barna våre. Og at ting ikke blir gammelt og må kastes byttes ut, men at vi kan gi det videre til andre, eller gi det til f.eks Fretex.

Men skal ikke du gifte deg du da? Da må du nok bare komme med masse ting du ønsker deg, ellers så får du masse så du ikke ønsker deg..

Jeg har masse på min ønske liste, På barna sine også. Og gleder meg til julaften for å se hvor mye gøy og fint de og jeg får..

Skrevet

Huff der sier du noe. Da får jeg vel finne et kaffe og middagsservise samt fortsette på bestikkserien vår. Enda mer å lagre i skapene :) Heldig dere er som har en lang ønskeliste. Snuppa fikk lage ønskeliste selv. Gav henne flere leketøyskataloger. Hun klippet ut alt som var rosa og limte det på ønskelisten. Ikke akkurat veldig gjennomtenkt må jeg si :)

Hører ofte snuppa si, nei det er bare å kjøpe ny. Har prøvd å forklare henne dette med gjenbruk og sånt, men det har nok ikke gått helt inn enda. Får håpe det funker på sikt da.

Skrevet

Vi ønsker oss ingenting vi heller, og forventer heller ikke å få noe, de kjøper til barna 3 stk, og for meg holder det.

Dette er ikke bare noe vi sier.......:-)

Så lenge alle koser seg julaften holder det for meg, alle kommer her.

Og.........jeg får baileysen min på kvelden.....mmmmm!=)

Skrevet

Her er det alltid noe barna ønsker seg, og for så vidt også endel de trenger(vokser jo stadig ut av/fra ting), og slett ikke alt de ønsker seg som de får... Men mine barn får helt klart lettere innfridd sine ønsker enn hva jeg og mine søsken gjorde. Så det er klart, tidene har forandret seg...

Vi kaster heller ikke det som blir "utsjaltet" men gir det videre til andre, evt Fretex, og har snakket mye om at ikke alle har like mye, og at noen trenger det som vi ikke bruker lenger.

Vi voksne har også ting vi ønsker oss, og heller ikke vi "får" alt. Heldigvis!

Men, er altså helt enig med HI i at man må tenke på hva man lærer barna. Og idag er det endel barn som ikke vet hva det vil si å ønske seg noe, for de får alt med en gang... Og det kan umulig være sunt!

Skrevet

Jeg ønsker meg ingenting til jul og det gjør heller ikke snuppa.

Begge to har bursdag mot slutten av året og da blir evt, ønsker brukt opp..

Jeg regna fort på det og kom til at lillemor får 90-100 gaver i desember, med bursdag, pakkekalender og julaften. Hvordan er det mulig å ønske seg noe da? Og vankeligere blir det når hun har alt hun trenger fra før!

Skrevet

http://www.dooa.no/omplassering/fjernadopsjon.asp

Maser litt om denne linken igjen jeg da :)

Vet det blir mye "tigging" rett rundt juletider, men vet av erfaring at dette går hjem hos barn...

Dattern til en venninne bor i byleilighet og kan ikke ha dyr så hun ble kjempeglad for pusekatten "sin" og dro med seg bildene til klassene for å vise :)

Ellers er jeg helt enig, og kjenner igjen problemstillingen.

Akkurat i år trenger jeg en ny jakke/kåpe for jeg strakk den jeg hadde til bristepunketet under graviditet :-/

Pleier ellers å ønske meg bøker og så har jeg en ordning med noen venner at vi bytter med hverandre/gir bort de bøkene vi ikke kommer til å lese mer enn en gang. (Etter at vi har lest dem selvsagt:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...