Anonym bruker Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 Harry eller ikke, har ingen anelse om hva det er!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Ti-hi, sier jeg bare! HI fra den andre tråden.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Ja ja, da er jeg harry da, som ikke liker gåselever! Herregud, så har jeg hørt det, også! HI
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Foie = lever Gras = fet Foie gras er gåselever. Foei de canard er andelever. Har personlig bivånt gåsestapping en rekke ganger, så dette kan jeg, he-he.
Gjest Tale30 Skrevet 20. desember 2008 #6 Skrevet 20. desember 2008 Foie gras er jo greit nok på smak det.. men syns ikke det smaker mer enn en fet leverpostei.. konsistensen er finere da men.. Det jeg ikke helt klarer å svelge med foie gras er måten det lages på. Endene tvangsfores med fett til leveren blir så fet at den sprekker. Ikke noe godt liv for disse stakkars dyra.. Men når man sitter der med pels og champagne må man jo ha foie gras også, hvis ikke er man definitivt av lavere status.
Mom2Two Skrevet 20. desember 2008 #7 Skrevet 20. desember 2008 Signerer Tale30. Jeg spiser ikke gåselever pga. måten den produseres.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2008 #8 Skrevet 20. desember 2008 Foie gras er en fjellkjede i Colombia.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #9 Skrevet 21. desember 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras
tante grusom master of law Skrevet 21. desember 2008 #10 Skrevet 21. desember 2008 Jeg forstår ikke hvordan folk kan spise dette, når man vet hvordan produksjonen foregår!
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 21. desember 2008 #11 Skrevet 21. desember 2008 Gåselever-produksjonen er mye mer "human" nå enn før i tiden. Human blir vel ikke helt rette begrepet her, men, he-he. Og leveren sprekker ikke. Det er svært strenge regler for mest mulig skånsom foring med minst mulig plager for dyret. Men om det er et topp liv kan vel likevel diskuteres. Jeg tviler på at f.eks vanlig kyllingoppdrett i Norge eller Prior sin endestasjon er et bedre sted å havne gitt... Om man først skal gå slikt etter i sømmene. Selv det å fiske kan være problematisk dersom man ikke er rask og tar livet av dyret med én gang. Det er nemlig for lengst bevist at fisk kjenner smerte og lider. Derfor har jeg lite til overs for slikt "sportsfiske" der de hiver fisken uti igjen etter å ha hatt den på kroken...
Gjest Tale30 Skrevet 21. desember 2008 #12 Skrevet 21. desember 2008 Ja, når det gjelder dyrehold mht matproduksjon er det nok mye man ikke vet.. Jeg tenker sjelden over hvordan hønsene som har produsert eggene jeg spiser har hatt det eller hvordan kua som har gitt meg melk har levd.. Grunnen til at jeg har vært opptatt av Foie gras produksjon er at jeg bodde noen år i Paris hvor jeg var en del av en typisk fransk familie. Der var Foie gras en stolthet, og de fortalte meg om hvordan produksjonen foregikk. Må si jeg mistet lysten da. De har nok sikkert fortalt ut fra tradisjonelle franske metoder, og da hevdet de at leveren skulle bli så fet at anden faktisk døde av leversvikt. Det blir vel kanskje litt som vi nordmenn og smalahove.. man legger litt på her og der for å gjøre det ytterligere litt eksotisk
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 21. desember 2008 #13 Skrevet 21. desember 2008 He-he, Tale, du skal ikke se bort ifra at de la litt på i håp om å gi deg hakeslepp Husker første gang jeg ble servert østers i Frankrike. Det var om å gjøre å få meg til å se hvordan den blafret og bevegde seg så jeg skulle få hetta (det synes de var festlig) he-he... Har bodd noen år i Paris selv, og det ble noen ferier på den franske landsbygda. Der var en av "attraksjonene" å plukke seg ut sine "egne" gjess. -Dvs at du velger deg den og den, og så kan du se frem til å få den på glass til jul (gåselever)! Muligens en smule makabert, men det føltes ikke slik. Og godt var det med gåselever! Nam, he-he
Gjest Tale30 Skrevet 21. desember 2008 #14 Skrevet 21. desember 2008 Så morsomt at du har bodd i Paris Hvor bodde du? Jeg bodde ikke så langt unna Place d'Italie hvis du kjenner den.. ligne 7. Det hette Villejuif, siste stoppested på ligne 7.. Ville juif Louis Aragon
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 21. desember 2008 #15 Skrevet 21. desember 2008 Er godt kjent i det strøket, ja Har bodd en rekke steder i Paris selv. Det ble nemlig en god del år "der nede"
Gjest Tale30 Skrevet 21. desember 2008 #16 Skrevet 21. desember 2008 Jeg trente på Gymnase Club.. hehe. Skikkelig merkelig sted på baksiden av det sotre kjøpesenteret i glase Italie 2. Elsket den lille gaten bak der som het Rue de la Butte aux Cailles Men den gaten er det ikke så mange som kjenner.. Snakk om å komme bort fra temaet Foie Gras.. hehe.. Jeg elsket å bo i Paris. Men det var virkelig deilig å komme tilbake til Norge, og jeg må si at en norsk mann passer meg langt bedre enn en franskmann. Kulturforskjellene er faktisk myyye større enn jeg hadde trodd. Og når jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor menn og kvinner skal forskjellsbehandles på noen områder ble det litt krasj.. hehe
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 21. desember 2008 #17 Skrevet 21. desember 2008 La Butte aux Cailles - gode minner! Koselig sted, ja, og flere trivelige små restauranter der (f.eks Le Temps des Cerises). Og en baskisk café/restaurant ikke langt unna med god stemning. Var av og til på et større utendørsmarked med bl.a antikviteter som holder til under selve metrolinjen nedenfor La Butte (strekningen mellom Pce d'Italie og Denfert, den delen som er under åpen himmel). Ellers så deler jeg oppfatningen om at Norge er best i lengden (mye triveligere å dra til Frankrike på ferie enn å bli boende i Paris). Kulturforskjellene er større enn man skulle tro, ja. Etterhvert fant jeg også ut at norske menn er veldig bra, he-he!
Gjest Tale30 Skrevet 21. desember 2008 #18 Skrevet 21. desember 2008 Så utrolig morsomt at du kjenner den gaten!! Jeg hadde venner som bodde der, rett over den frivillige foreningen som lærte innvandrere fransk.. husker ikke helt hva den het. Jeg spiste jevnlig på restauranten som heter Chez Michel. Der var det høy faktor av rødrutete duker og kelnere som sto på bardisken og brølte ut bestillingene.. hehe. Veldig intimt sted med et hull i gulvet til do.. do-standarden på mange av disse bistroene i Paris sluttet aldri å forundre meg.. Jeg husker de fantastiske salatene de serverte i store stålboller, og ikke minst and med roquefortsaus.. Du kjenner vel ikke tilfeldigvis Le bar sans nom også, den ligger i en liten gate ved Bastille som var full av små barer.. Fantastisk sted, minnet om en krysning mellom et teater og et loppemarked.. Ugjen beklager til dem som måtte komme inn på denne tråden i håp om kun å lese om foie gras
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 21. desember 2008 #19 Skrevet 21. desember 2008 He-he, foie gras har sporet av, ja. Ja, de hull-do-stedene er noe for seg selv, i verdens mest fasjonable by, he-he. Bastille, der var jeg stadig for å gå på kino. Husker i farten ikke navnene på barene jeg har vært på der. Var innom en filosoficafé i full sving/debatt på Bastille-plassen. I grunnen gikk jeg veldig mye på de fleste kinoer i hele byen. Er litt filmgal! Så du mye film i Paris? Jeg synes det er en av de mange, herlige tingene i Paris, at det alltid er en bra film å se, nesten uansett tid på dagen! Ellers ble det mye kultur og samtidskunstutstillinger. Den baskiske restauranten heter forresten Chez Gladine (høy rødrutete duk-faktor der og).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå