Gå til innhold

HVOR ille er det å bruke mere nesespray enn anbefalt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-3 ganger om dagen er jo ikkeno når en er så tett som jeg er nå...Saltvann duger ikke....Og jeg er gravid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor ille det er, men turde ikke bruke det selv. Brukte saltvann, selv om jeg også syntes det ikke virket noe særlig. Jeg var i England sammen med mannen min og da ville jeg kjøpe saltvann på apoteket, men det solgte de ikke (de hadde ikke hørt om det engang). Da jeg sa jeg var gravid, og spurte om jeg kunne kjøpe vanlig nesespray (om det gikk greit for en dag eller to), fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke ta. De sa jeg måtte koke opp vann og inhalere dampen i stedet :-) . Så de syntes åpenbart at det overhodet ikke var bra... men kanskje de overreagerte.

Skrevet

jeg brukte otrivin mot slutten av graviditeten, jeg ble så tett i nesa. men jeg brukte det bare rett før sengetid, så jeg skulle få sove om natta. ungen er frisk den! :)

Skrevet

Å bruker mer enn det som er anbefalt når man er gravid er ikke anbefalt. Jeg har vært tett i alle svangerskap, brukt kun anbefalt dose, og supplert med saltvann (de selger en sterkere saltvann for gravide på apoteket).

Skrevet

Kommer jo an på hvor lenge du bruker det også.

Jeg har vært stapp, sylte forkjølt en periode på halvannen uke, og brukte nesespray mer enn 2-3 ganger om dagen ja. Det var enten dét eller å ikke få sove liksom, så da var valget enkelt ;)

Skrevet

Jeg brukte vanlig nesespray hele graviditeten....begge gangene....jeg er avhengig, og ble enda tettere da jeg var gravid, så helt umulig å ikke bruke det. Visste ikke om at jeg ikke burde bruke det før på termindato med nr en...da hun på apoteket sa det til meg da jeg kjøpte...men det har jo gått fint da, vet ikke helt hvorfor en ikke kan bruke det, jeg....annet enn fare for avhengighet - men det er jo uavhengig av graviditet da;o)

Skrevet

Jeg spurte gynekologen på sykehuset, siden jeg er tett i nesa pga hovne slimhinner og i tillegg har blitt sause forkjølet. Får jo hverken spist eller sovet, prøver jeg lukke munnen for å svelge blir det vakum i hodet så det smeller i ørene...

Legen da at det ikke var farlig for fosteret, nesespray virker veldig lokalt, så den ørlille promillen som kommer inn i kroppen min er så mikroskopisk at den umulig kan skade den lille. MEN jeg kan skade mine egne slimhinner i nesa om jeg bruker mye over lang tid, jeg kunne bli avhengig og måtte på "avvenning" etter svangerskapet, eller nesesprayen kunne begynne å virke mot sin hensikt å få slimhinnene til å hovne enda mer opp og gjøre meg tettere.

Men han sa at mange gravide bruker nesespray hver kveld i 9 mnd for å få sove og det var helt ufarlig, å ta ekstra dose ved forkjølelse var heller ikke noe å være redd for, selv om det selvsagt ikke er anbefalt.

Jeg er av de som har tett nese hele svangerskapet og har tatt overdoser ved forkjølelser alle fire gangene. Likevel har ungene vært helt friske og nesa mi helt fin fra dagen etter fødselen, ikke trengt avvenning eller noen ting jeg.

Men de lærde strides, vet det er leger som ikke er enige i dette og fraråder nesespray helt, så alle må nesten avgjøre for seg selv hva de vil gjøre..

Skrevet

bruk nesehorn og skyll nesa. det hjelper mye bedre en spray.

alternativ om du er gravid-tett i nesa - det kan legen skrive ut noe for! (husker ikke hva det heter)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...