Gå til innhold

Lærer med termin i mai. Permisjonsspørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må starte permisjon ca 1 mai. Siden vi lærere ikke kan ta ferie når vi vil, kan man gjøre det sånn??:

Jeg tar permisjon i 6 uker, deretter stoppes permisjonen. Tar da ut avspasering og ferie. Mannen tar også ferie, og kanskje noe permisjon (da får vi en lang sommer sammen alle tre).

Etter ferien fortsetter jeg permisjonen.

Jeg vet at mange tar permisjon, og så tar ut ferie. Men jeg kan ikke avslutte permisjonen i april, for så å ta ferie...

Jeg tenkte også å søke permisjon uten lønn ut skoleåret. Hvordan blir det med ferie dette året? Man får vel feriepenger av foreldrepengene?

Håper det er noen erfarne lærere her som forstår hva jeg mener...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er usikker på spm ditt, men veldig interessert i svarene du får. Det jeg har hørt er at det er kun ferien du kan ta igjen (og den kan du ta når permisjonen din er slutt), avspaseringa "mister" du. Det er enormt urettferdig om det er slik, men jeg tror faktisk det er fakta...

Feriepenger får du vel kun for 12 av foreldrepengeukene? Tror jeg... Men det er noe med det at om du er fast ansatt, får du minimum utbetalt ei vanlig månedslønn (altså det som gagner deg best av feriepenger og vanlig lønn).

Mange "tror" her. Håper på svar jeg også ;-)

Skrevet

Man får ikke igjen avspasering når man er i permisjon, kun ferie. Jeg stopper permisjonen i ferien fra 1. -31. juli, noe mer får man ikke desverre.

Skrevet

Avspaseringen går du glipp av, slik er det berre. Eg ordna det slik at eg tok ferien til normaltid (01.07- 31.07) Permisjonen blir då forlenga med dei vekene. Du kan også velge å ta ut samanhengande permisjon og ferien i etterkant. Einaste ulikheita er at du får utbetalt feriepengane når du faktisk tek ut ferien. ( slik er det iallefall i den kommuna eg arbeidar)

Opptening av feriepengar er avhengig av at arbeidsgivar betalar ut og får refundert av nav. Dersom Nav betalar ut så får du berre for 12 eller 16 veker (ikkje heilt sikker) Så dersom du du tek permisjon uten lønn etter permisjon vil du gå 1-3 mnd uten inntekt ( avhengig av permisjonslengd) og kor mykje du får i feriepengar i fylgjande ferie vil vere bestemd av kven som har betalt ut foreldrepengane.

Skrevet

Ja, opparbeidet avspasering får man dessverre ikke som lærer, og ferien er "fiksert" til juli.

Som lærer får man betalt av arbeidsgiver (jeg antar det ikke er ulikt mellom barne/ungdomsskole og videregående, jeg jobber i videregående og får iallfall det). Spør arbeidsgiver om du lurer :)

Det sies at når man får betalt av arbeidsgiver, får man feriepenger, slik andre nevner, jeg vet ikke om jeg tror det før de er på kontoen til sommeren.

Første spm ble jeg litt usikker på om jeg forstår rett, men permisjonen din tar du ut 3 uker før termin. Deretter "løper" permisjonsdagene fram til sommerfeien i juli. (Siden du ikke får avspaseringen i juni).

Jeg søkte også fri uten lønn resten av året, Blir bare tungvindt å komme til heldagsprøvene:)

TIPS: Se på muligheten av å ta fri med 100% lønn og så permisjon uten lønn fram til somerferien, i stedet for 80% siden du likevel skal ha fri uten lønn. Det pleier for de fleste å lønne seg økonomisk. Da får jo b.la. også pappaen 100% i sine uker.

Skrevet

Yarn: Ansatte i stat og kommune får tjent opp fullt med feriepenger :)

Ferien må man ikke ta i juli når man er i permisjon. Men det er kun 4 uker og 1 dag ferie man har krav på, som lærer.

Skrevet

Ja, satser jo på jeg får det, men godt å få det bekreftet igjen :)

Angående ferie, så fikk iallfall jeg beskjed om (av arbeidsgiver) at den er fiksert i juli for alle lærere. Så enten er reglene endret, eller så har hun misforstått. (Så kunne man jo tenke det var jeg som misforstod da, men det var ganske klar tale fra henne:)

Men jeg skal ikke være påståelig:) Spilte uansett ingen rolle for meg, for jeg tok alt sammenhengende, så om jeg hadde ferie i juli eller etter permisjonen spiller heller liten rolle:)

Og, ja, vi har vel "bare" 4 + 1 med ferie, som så mange andre. Resten av vår "ferie" er avspasering, så den er jeg med på:)

Skrevet

Jeg har iallfall fått beskjed fra to ulike arbeidsgivere (ulik arbeidsgiver forrige svangerskap og dette) at jeg kan ta ferien når jeg vil når jeg har permisjon. Men det har jo ingen stor praktisk betydning.. det eneste det har betydning for, er hvis dere ønsker at du skal ta ferie når pappaen har permisjon. Så fikk jeg også beskjed at man har rett til å få overført to ferieuker til neste kalenderår, hvis man ønsker det.

MEN hvis man går ut i permisjon ETTER juli måned et år, har man selvfølgelig brukt opp det årets permisjon. Og hvis permisjonen går ut før juli måned, kan man ikke bruke opp ferien før juli. Men sånn som jeg som begynner min permisjon i januar, og avslutter den etter ca 1 år, jeg kan velge å ta ferien min for 2009 i februar eller september i stedet for juli, for eksempel.

Skrevet

Hm, og du jobbet som lærer begge gangene?

Barne-, ungdoms- eller videregående skole?

Kan jo hende det er ulik praksis i de ulike fylkene/kommunene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...