Gå til innhold

når par og single spleiser på gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det da naturlig at paret betaler mer enn den single? Siden de er to? Eller deler man per "husstand"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i mitt hode deles det pr husstand ( heter det det?). men venninner fra min side tenker at vi som er to skal betale for to hoder... mens på samboeren min sin side så tar vi pr husstand storsett.

men vi ser det kanskje litt an etter hvem vi evt spleiser med...

Skrevet

Vi spleiser per husstand når det er sammen med familie, og per pers sammen med venner som er single.

Skrevet

Dei vi eventuelt spleisar med er brødrene og søstrene våre, og vi betaler pr husstand. Dei av oss som er par, har og store huslån og små ungar og demed strammare økonomi enn dei som leier og berre forsørger seg sjølv...

Skrevet

Man bør dele på antall personer som spleiser. Det er jo ikke riktig at jeg og mannen min med våre to inntekter skal betale det samme som venninna mi som er singel og har kun en inntekt.

Ser at noen sier at når man er to har man dårligere økonomi enn når man er singel og "kun seg selv å forsørge" - men jeg vil faktisk si at det er stikk motsatt!! Som singel har du kun en inntekt til å dekke boligutgifter, strøm, telefon, forsikring osv osv - og dette er utgifter som er like høye uansett om du er singel eller par.

I mitt hode blir altså "per husstand" veldig urettferdig!

Skrevet

Det kommer faktisk litt ann på...

Da vi kjøper bryllupsgaver o.l. betaler vi pr hodet.

Spleiser man på tyosike vertinnegaver e.l. som ikke koster stort så er det som regel pr hustand (er jo da snakk om 30-40-50 kr så ikke store summen).

Spleiser jeg med mine søsken, da har det alltid vært bursdags- elle rjulegaver til foreldre har vi betalt pr. søsken, altså pr hustand.

Skrevet

Syns det er litt vanskelig... Hvis det er egentlig bare den ene som har et forhold til den som får gaven, og den andre bare er med fordi det er forventet, er det ofte drøyt å betale dobbelt. Hvis det er felles venn/nært for begge, er det naturlig å betale dobbelt. Men igjen: Hvis vi skal kjøpe dobbelt opp av julegaver til begge familier, blir det enormt dyrt til jul. Og nå når det er flere barn rundt omkring, er det ganske enormt. Vi har bestemt at single og par får like dyre gaver (barna i tillegg, da...) Syns økonomi og gaver er vanskelig.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Pr husstand.

Skal vi kjøpe en gave til et familiemedlem eller en venn så kjøper vi ikke dobbelt så mye som før fordi vi plutselig har blitt en husstand på to. Vi har jo nå omtrent dobbelt så mange gaver å kjøpe også. Er det til en person som vi i utgangspunktet ville ha kjøpt hver vår gave til om vi var single, så ville det kanskje blitt noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...