Gå til innhold

Har "stemor" lov til å....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter stemor i anførselstegn fordi det vel egentlig heter nyforelder nå for tida....

Men har hun lov til å skrive i meldingsboka til skolen når det gjelder fravær og slike ting? Det var hun som skrev når de skulle på ferie i høst, og har skrevet i begynnelsen av uka om barnet kan få fri onsdag-fredag nå før jul. Jeg reagerer litt på at skolen godtar slike meldinger... Synes det er helt greit at hun skriver visst barnet har vært sykt, men når det er slike planlagte fraværsdager så mener jeg at det er oss foreldre som skal skrive under.

Vi har delt omsorg, så stiller dette seg annerledes da? Jeg har aldri gitt henne myndighet til å signere slike ting. Og far er hjemme hele tiden, så det er ikke slik at han ikke har mulighet til å skrive.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun ganske enkelt er flinkere til å formulere seg enn far?

Så lenge de (pappa og stemor) er enige om det,så ser jeg ingen grunn til at det skal være et problem......

Hun virker til å være en ekstravoksen som gidder og gjøre ting som gjelder barnet.Når man ser på tråder her inne,så er det IKKE en selvfølge.....

Skrevet

Nja...voksen vil ikke være ordet som jeg vil bruke. Men hun bryr seg om barnet, og det er jeg veldig glad for!!

Vi har mange uoverenstemmelser! Disse tre fraværsdagene før jul var jeg ikke glad for at de tok ut. Barnet har en del fravær pga sykdom og legebesøk, far har reist på ferie i 8 dager og så har de tatt ut 3 dager fra skolen for å gå på handletur. I alt har barnet 14 fraværsdager før de tok ut disse 3 dagene. Å ha 17 dager fravær bare frem til jul er skremmende mye!!

Ellers kan de plutselig si til barnet at de skal besøke f.eks oldefar på onsdagen i min uke pga han har bursdag. Dermed må jeg gi fra meg barnet en dag i min uke fordi de har lovet at hun skal få være med. Jeg har jo ikke hjerte til å nekte foran øynene på jenta!!!

Kan ramse opp i fleng ting som vi ikke er enige om, og som de gjør som setter meg i en vanskelig situasjon ovenfor barnet.

Sier ikke at jeg er plettfri, men vi må jo kunne samarbeide for å ha delt omsorg. Og det har de brutt når de ikke har spurt meg om å få lov til å ta henne ut av skolen disse dagene.

Skrevet

Dersom de driver og skal ha med seg ungen når det er din samværstid så må dere ta det dere i mellom ( eventuelt i mekling) og bli enige om hvordan dere gjør det.

Her er det jeg som er stemor og sambo ble nødt til å ta opp dette problemet med mor. Hun åt seg inn på helgene våre med bursdagsbesøk i hytt og gevær. Så nå er den gylne avtalen at ting som gutten skal være med på bør legges til når samværet er. Det som skjer i det ene hjemmet når han er i det andre blir ikke nevnt overfor ham.

Slik at om vi drar på kino med minstemann når eldste mann ikke er her, ja da sier vi ingenting om det så frem han ikke spør.

Når det gjelder å skrive i meldeboka så synes jeg ikke at det skal være noe problem at stemor skriver. Hun er jo bra nok til å vaske klær, leke med ungen, trøste ungen når ungen har slått seg osv.

Her er vel heller problemet at du og far må bli enige om hva som er greit i forhold til fravær og hvordan dere gjør det med bursdagsbesøk osv når det i utgangspunktet ikke er lagt opp til samvær.

Skrevet

Når det kommer til å ta ut barn av skolen så er jeg jammen i meg enig.Der er jeg selv veldig streng.

Å ta ut 3 dager til handletur??????

Høres snodig ut.

Skolene her har i allefall gått ut og bedt foreldrene ta med seg unger til syden når de faktisk har ferie, for de misser mye av skolen når de til stadighet taes ut pga slike ting.

Jeg er en av de som synes at skoleruten skal følges så langt det lar seg gjøre.

I forhold til samvær så kan du jo avtale at dere skal på besøk i dems uke,så får du se hva de sier til det;)????

Kanskje greit og ikke si noe til barnet da......

Skrevet

Takker for svar:-)

Jeg er helt utslitt og matt over hele situasjonen...

Skal gi noen eksempler på hva som er problemet:

# Jenta kunne ikke være med å synge med koret i kirka på farsdag fordi hun skulle bake farsdagskake, sa stemor. Da hun kom til meg hadde hun ikke bakt noe kake, og heller ikke hørt noe om det.

#3 dagers fravær slik som nå, ville jeg diskutere med far før skolen skrev under, men han var ikke interessert i en prat. De skulle reise i 5 timer til stemors familie for å ta familiebilde, så da skulle hun ha fri. Ringte jenta mi i går, og da fortalte hun at de skulle gjøre seg klar til å gå til fotografen. Dvs de har tatt ut onsdag og torsdag fra skolen for ingenting.....

#Lovet at hun skal få være med i flere bursdager i min uke, uten å gi beskjed til meg først. (hadde vært helt iorden om jeg hadde fått beskjed om det på forhånd)

#Stemor kan plutselig ringe til meg i min uke for å prate med jenta og spørre om hun f.eks vil være med på bingo samme kveld.

Kan fortsette i det uendelige... Det rare med det hele er det at vi var nettopp på møte med familiekontoret og ble enige om at ting skal avtales mellom oss foreldre før jenta får vite noe i det heletatt. Slikt som bursdager har jeg alltid lagt i nærmeste helg som jeg har henne.

Ser ut som at vi må til en ny samtale på nyåret. Men kan ikke forstå at når vi nettopp har blitt enige om en ting, så virker det som at det er om å gjøre å bryte avtalen med en gang....??

Skulle hatt en skriftlig avtale, men er det noe vi kan gjøre hos familiekontoret, eller må vi på vanlig mekling da eller til advokat?

Skrevet

Vi hadde et lite møte sammen med læreren da de ville ha underskrift på disse dagene før jul, og hun var helt enig med meg at det var veldig uheldig for barnet at hun skulle ha mer fravær. Far argumenterte at det var lite skolearbeid og lekser disse dagene, men jeg synes at det sosiale i klassetimene og julekosen er like viktig som det pedagogiske.

Jo, jeg kunne alltids avtalt besøk i pappas uker, men jeg vil ikke barnet så vondt. Det er jo til slutt henne det går utover....

Jeg har også et barn til, men jeg forteller ikke storesøster at vi skal på kino, svømmehallen og slike ting når hun er hos pappan.

Skrevet

Høres ut som far og du er enige på møtet,men så er ikke stemamman enig med far når han kommer hjem,så da blir det kaos.....?????

Høres ut som min eks hahahaha!!! En litt for snill tusseladd...?

Skriftlig avtale er gull og du kan fint lage/få hjelp til å lage en og ta med på møtet dere får på nyåret.

Da kan han ta den med seg hjem og event tenke på den til neste møte (les: stemor får redigere den)

Lykke til :)

Skrevet

Ja, det er slik:-) Jeg og far har ei veldig god tone på slike møter, og hun fra fam.kontoret var helt overrasket. Stemor ville også være med inn på møtet, men det sa jeg nei til. Da skal jeg jammen meg ha min mann også med meg.

I bunn og grunn så er det stemor som styrer hele skuta der i huset. Liksom at han har mistet alle bein i nesa. Veldig rart egentlig siden hun bare er 22år gammel og har fått ansvar for en 2.klassing.

Ikke at det nødvendigvis er alderen som har noe å si, men jeg tror hun plutselig har blitt kastet inn i den voksne verden og vil være voksnere enn hun egentlig er....

Skrevet

Hahahahaha!!!!!!

Har min eks et barn jeg ikke vet om???Høres ut som han og dama på en prikk;)

Jeg orket ikke frem og tilbake mer jeg,så bestilte time til alle 4 voksne....Det er nesten lettere når man vet at det er en som styrer skuta.Kan hende at det KAN bli bedre når hun involveres....

Det er så trolig bra når barna blir tatt godt imot av den nye kjæresten til mor eller far,men erfaringsmessig er det greit å se sin begrensning;)

Her ble det ivertfall bedre og jeg ringer henne for å gi beskjeder sånn innimellom.Da blir hun så fornøyd atte.....;)

Skrevet

Herregud!!! Stakkars deg som er oppi det samme som meg.... Jeg "driter" i mine følelser, men jeg har ei lita tulle oppi dette som forstår mer og mer for hver dag som går....

Tror vi tar et nytt møte over nyttår alene, så kanskje alle 4 møter sammen neste gang....

Her kommer alle beskjeder og slike ting direkte til meg fra stemor. Ingen info fra far. Alle mine beskjeder går direkte fra meg til far.

Skrevet

Ungene merker alltid mere enn vi vil....

Får dere alle 4 ha møte så bør det meste være sagt når dere går ut derifra.

Samværsavtale som ikke kan missforståes (les:veldig detaljert)

er virkelig gull verdt.

Det ser kanskje veldig tungvindt ut,men det unngår mye diskusjoner og det er det verdt!

Her har vi helt ned til klokkeslett på spesefike dager (som jula).....

Er veeeeeldig greit og lett for alle parter og forholde seg til.

Stemor virker veldig usikker i og med at hun vil ha såpass kontroll ..... slitsomt.

Du får trøste deg med at hun ivertfall er glsd i barnet.Det hjelper når det er mas og atter mas .....

Skrevet

Ja, vi skal være godt forberedt til neste møte. Men det er vel mekling vi må på. Sist var vi jo på familiekontoret, og da fikk vi kun 3kvarter og det er jammen meg lite i et slikt møte.

Stemor er veldig usikker ja. Tror hun er sjalu og slike ting også. Jeg får aldri levere jenta mi til min x uten at hun står rett ved siden av for å høre hva vi har å si. Ser han aldri rundt uten at hun er i armlengdes avstand.

Må være slitsomt. Var jo tross alt jeg som gikk fra ham, er gift på nytt, så jeg er ikke akkurat noe trussel for henne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...