Gå til innhold

Er jeg enslig mor?.


Hannegb

Anbefalte innlegg

Er kjæreste med barnefaren. Vi bor ikke sammen, bor i hver vår landsdel. Ikke felles økonomi. Eier ikke noe sammen. Begge egne hus etc.

Treffes jevnlig, besøker hverandre.

Er jeg enslig mor?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvorfor ikke det?

Jeg synes denne saken ligger helt i grenseland.

 

Her blir det en skjønnsmessig vurdering ut fra mor og fars situasjon.

 

I rundskrivet til folketrygdloven kan du lese endel om hvem som regnes som enslig forsørger. Dere står i en veldig spesiell situasjon så du må ta kontakt med ditt lokale NAV kontor å sjekke. Finnes ikke noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på papiret er du enslig mor ja.... men....dere er jo sammen, så da er du ikke enslig mor... finner nav ut at dere er sammen kan du få baksmell... er på denne måten mange "lurer" nav... slikt blir slått hardt ned på... tar du dette opp emd nav og sier at dere bor hver for dere en er sammen så kommer nok de til å si akkurat det samme... har du tenkt å søke om støtte rundt det å være alenemor så bør du ikke ta dette opp hos nav... for da kan de ta deg på svindelforsøk... hvis du skjønner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er usikker på om man går under kategorien "enslig mor" er det helt ok å ta kontakt med NAV å sjekke det opp. Blir da ikke tatt for svindel om man ber om veiledning.

 

Dersom man søker om støtte som enslig forsørger må man jo være det. Det blir kontrollert når man søker.

Selvfølgelig kan man lure NAV, det gjelder jo alle ytelsene NAV forvalter.

Men hovedinnlegger spør om hun er enslig forsørger, og det er det ingen her som kan svare på fordi hun ligger helt i grenseland og det kreves en skjønnsmessig vurdering.

Poenget her er at hun faktisk kan derfineres som å være enslig mor og dermed ha rett på stønader som enslig forsørger, selv om hun er sammen med barnefaren.

Og eneste måten hun kan få et riktig svar på dette på er å ta kontakt med NAV.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på søknad skjemaet får du spm om du har kontakt med barnets far og da er det opp til nav. men du må vel også søke far for bidrag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er at jeg har en veninne i så og si same situasjon... hun ble politianmeld grunnet at nav hadde hatt mistanke... situasjonen der var at far var på besøk og sov der i ny og ne... hele greien endte opp med en saftig bot! det hadde blitt etterforsket og faren hadde blitt sett hos henne endel. til tross for at de faktisk ikke var sammen men hadde et utrolig godt vennskapelig forhold! det hjalp ikke hva de sa, for de ble jo selvsagt sett på som snyltere.

 

så jo, fatter de mistanke kan hun få baksmell! så personlig hadde ikke jeg lagt ut om situasjonen til nav... greit å stille åpne spm som hvem blir klassifisert som alenemor osv... men å legge ut til sin egen saksbehandler på det lokale kontoret er ikke lurt. men man kan jo ringe inn og snakke med de som sitter på det 815 nummeret uten å oppgi navnet sitt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hovedinnlegger skriver jo ingenting om at hun mottar stønader som enslig forsørger. Hun spør om hun går under kategorien "enslig mor".

Og hvis du leser loven og rundskrivet så ser du at det ikke finnes en fasit på det, men det må gjøres en skjønnsmessig vurdering hvis hun søker.

På søknadsskjema skal man jo oppgi om man tilbringer tid sammen med barnefaren og i hvilken grad - så beregner NAV retten til stønad utfra dette. Dersom hun er ærlig når hun søker og får en stønad kan ikke NAV ta henne i ettertid.

Men alle saker som krever en skjønnsmessig vurdering må behandles på lokalkontorene. 815 - tjenesten gir kun generelle svar.

 

Jeg forstår at man blir skremt av situasjonen din venninne er i, men det kommer ikke frem av HI at hun er i en lik situasjon som din venninne. HI skriver ikke noe om at hun mottar stønad nå. Og om hun kan kalles enslig forsørger er det bare NAV lokalt som kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

du skriver at en du kjenner ble politi anmeldt fordi nav hadde mistanke.var det noen fra nav som stod i buskene å titte da??hvordan har de ressurser å tid til det??da må hun ha vært mye hos barnefaren siden de klarte å avdekke det??det er jo veldig vanskelig å finne ut av.en anonym telefon fra noen som mener det er svindel.er vel ikke nok til å anmelde noen.man må jo ha noe bevis for det.ikke bare en tlf fra en som sier de svindler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en annen her skriver at når du sender inn søknad som enslig forsørger så blir det kontrollert.hvordan kan de kontrollere det?? bare lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bod sammen før ? Da er du ikke alenemor siden dere er sammen. Men om dere ikke har bodd sammen før så regnes du som alenemor.Merkelige regler, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

er i samme sitvasjon som deg, lurer noe veldig på hva jeg skal gjøre, er avhengig å få penger i et halvt år til, pga sønn min er bare 6 og halv måned. faren er uten jobb å kan ikke sitte å betale husleie to steder osv.. synes loven er helt teit vis man ikke får lov til å ha kjæreste.... men skjønner ikke åsen dem kan finne det ut, vis man har barn sammen er det jo naturlig at faren er en del hos mor vis barnet for fast der? spesielt vis det er snakk om babyer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ja det er du, så lenge du bor alene er du enslig mor, om du har kjæreste er et ingen som har noe med så lenge dee ikke deler samme adresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kjæresten er barnets far og mor tilbringer mye tid sammen med han er det ingen automatikk i at hun er enslig forsørger.

Når man søker om stønader som enslig forsørger må man dokumentere om man tilbringer mye tid sammen med barnefaren og evt. hvor mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hallo?

 

Dere?? dette er det enkleste spørsmålet i verden å svare på. Selvfølgelig er hun enslig forsørger.. Hun bor med barnet sitt. Bare de to. Og har ingen annen inntekt.. Jeg går ikke ut fra at barnefaren har råd til å betale både hans egen husleie og hennes??!! Bare for å sette det på spissen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at tolkningen av folketrygdloven er så enkel? Ja, da hadde det ikke vært noen sak.

Desverre er det ikke helt slik du beskriver det fungerer i praksis. Hvis du går inn og leser rundskrivet til kap. 15 i folketrygdloven, som omhandler enslige forsørgere så ser du fort at det ikke er så A4 som du beskriver.

 

Man kan fint bo alene med barnet sitt, og barnefaren har eget bosted - og likevel ikke være enslig forsørger.

Hva med alle de som har delt bosted etter barneloven? De har ikke status som enslig forsørgere selv om de betaler hver sin husleie.

Det vesentlig er om den ene partene har mer av den daglige omsorgen enn den andre, og det avhenger også av hvor mye tid man tilbringer med barnefaren.

Som beskrevet tidligere i denne tråden så må HI søke, og i søknadsskjema beskriver hvor mye tid hun tilbringer med barnets far.

 

Så, dette er absolutt ikke det enkleste spørsmålet i verden å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg fant dette på sidene til nav:

 

Begrepet "lever sammen" gir uttrykk for at også andre momenter enn tilknytning til samme bolig kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede:

 

■Partene har et forhold tilbake i tid.

■Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.).

■Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5.

 

Dermed er du å anse som enslig forsørger :0)

 

 

her har du lenken om du ønsker mer utfyllende svar:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147767.cms

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...