henkie Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Jeg kom hit å søke litt kjerringråd mot forferdelig kvalme, og ble sjokkert over at dette ikke er blitt et emne her i Norge. Både Danmark, Finland og Sverige advarer mot ingefær-kosttilskudd til gravide. Det som forbauser meg mest (eller da ikke...) er at norske myndigheter har ikke tatt stilling i denne saken (heller). Her finnes litt info om saken: http://www.dtu.dk/Nyheder/DTU%20i%20Pressen/Arkiv.aspx?guid=%7BBE6D70BF-AC17-4B86-807D-7880FBD210DA%7D http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyheder/2008/mereinfogravifrisk.htm http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2008/gravideogingefaer.htm Dette ønsket jeg bare å formidle dere, og kanskje vekke noen tanker rundt saken. Alle gjør selvfølgelig sine egne valg. (Obs. det gjelder kun kosttilskudd: ingefær i maten kan trygt brukes.) Hilsen henkie - forferdelig kvalm...
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Ops....kan du ikke bare fortelle kort hva som stod på disse sidene??
henkie Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2008 Oi, beklager, linkene kommer ikke rett til riktig sted, skjønner ikke hvorfor. Søk på google: Fødevareinstituttet,ingefær, og de 3 første linkene er de jeg mente. (Mye mer også) Saken gjelder først og fremst en bestemt produkt som ble da trukket ut fra markedet, men den generelle advarselen mot ingefærkosttilskudd er der. *** Fødevareinstituttet skriver: 8. februar 2008 Behov for mere information om ingefær-kosttilskud Flere henvendelser til Fødevarestyrelsen fra bekymrede gravide har vist et behov for yderligere information om risikovurderingen af ingefær-kosttilskuddet til gravide, GraviFrisk, som i sidste uge blev trukket tilbage fra markedet. Fødevarestyrelsen advarede i mandags den 4. februar gravide mod at spise GraviFrisk og lignende ingefær-kosttilskud, da de indeholder så høje koncentrationer af ingefær, at det muligvis er skadeligt for gravide og deres fostre. Efterfølgende har Fødevarestyrelsen modtaget flere henvendelser fra kvinder der har spist disse kosttilskud, og derfor følger her yderligere information omkring risikovurderingen. Fødevarestyrelsen har på grundlag af en risikovurdering foretaget af Fødevareinstituttet ved DTU krævet kosttilskuddet GraviFrisk trukket tilbage fra markedet, da det ikke kan betragtes som sikkert at spise for gravide. De følgende forhold har bl.a. ligget til grund for vurderingen: I et forsøg med rotter er der observeret et øget antal tidlige aborter i gruppen der fik ingefær og en påvirkning af fostrenes legemsvækst. De kliniske studier på mennesker har hovedsageligt været fokuseret på at undersøge, om ingefær kunne dæmpe kvalme. Undersøgelserne er generelt af kort varighed. I de fleste tilfælde indtager testpersonerne ingefær i 4 dage – kun i en enkelt undersøgelse gennem 3 uger. Derfor er det uvist, om der er skadelige virkninger, når produktet indtages gennem længere tid. De fleste kliniske studier er udført med dagsdoser på mellem 1-1,5 gram tørret ingefær, hvilket er noget lavere end den anbefalede dosis af GraviFrisk, som er på 6 gram. Mangelfuld dokumentation for sikkerheden De kliniske undersøgelser har ikke undersøgt relevante parametre i forhold til sikkerhed eller har ikke et design eller et deltagerantal, som kan enten be- eller afkræfte, at ingefærrod kan have en skadelig effekt på menneskefostret. Fødevarevareinstituttets afdeling for toksikologi og risikovurdering har derfor vurderet, at den tilgængelige dokumentation og litteratur om sikkerheden ved brug af ingefærproduktet er mangelfuld. Den belyser ikke i tilstrækkelig grad sikkerheden ved brugen af produktet GraviFrisk under graviditeten. Derfor kan det ikke udelukkes, at der er en risiko for fostret, når gravide kvinder indtager produktet. Læs mere om Fødevarestyrelsen anbefalinger til gravide på www.altomkost.dk på dette link: Gode råd til gravide - herunder om Kosttilskud *** og her: 4. februar 2008 Fødevarestyrelsen advarer mod ingefær-kosttilskud til gravide Ingefær i høje koncentrationer som det findes i visse kosttilskud er muligvis skadelige for gravide og deres fostre. Derfor fraråder Fødevarestyrelsen gravide at spise disse kosttilskud, indtil det er afklaret, om produkterne kan skade. Det er ikke skadeligt at spise almindelig mad med ingefær. Fødevareregion Øst, Kontrolafdeling Rødovre har i forbindelse med kontrol af virksomheden Ferrosan A/S konstateret, at virksomheden markedsfører kosttilskuddet GraviFrisk. GraviFrisk indeholder ekstrakt af ingefær i en mængde, der svarer til, at man dagligt indtager op til 6 gram tørret ingefær. Der er tale om et kosttilskud, der målrettet markedsføres til gravide. Den nye mistanke omkring ingefær har gjort at Ferrosan A/S har trukket GraviFrisk tilbage fra markedet. Ingefær som kosttilskud har været anbefalet af mange læger og Jordemoderforeningen som et middel mod kvalme, men nu vurderer Fødevareinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, at den tilgængelige videnskabelige litteratur er mangelfuld mhp. at belyse sikkerheden af GraviFrisk under graviditeten, og angiver at det ikke kan udelukkes at være forbundet med risiko for fostre, når produktet indtages af gravide kvinder. Det er ikke farligt for gravide at spise at spise mad med ingefær. Men indholdet af ingefær i kosttilskud svarer i nogle tilfælde til at spise 2 poser ingefær-krydderi om ugen. Der er altså forskel på at spise et kosttilskud indeholdende store mængder ingefær hver eneste dag i en lang periode og så at spise mad med ingefær. Alle kosttilskud skal være forsynet med advarselsmærkning, der orienterer gravide om, at produktet kun bør indtages efter aftale med læge. Kosttilskud, der alene indeholder folinsyre er dog fritaget for denne advarselsmærkning. "Gravide bør altid tale med deres læge inden de vælger at tage kosttilskud for at være sikre på, at der ikke er nogen risiko ved det. Det kan være forskelligt, hvad den enkelte gravide enten har brug for eller måske kan skade sig selv eller fostret ved at tage", siger kontorchef Else Molander fra Fødevarestyrelsen *** Danmarks tekniske universitet skriver: Advarsel mod ingefær til gravide Ingefær som kosttilskud har været anbefalet af mange læger og Jordemoder som et middel mod kvalme. Grundet mangelfuld tilgængelig videnskabelig litteratur om ingefær fraråder Fødevareinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet samt myndighederne nu gravide til, at holde sig fra produktet.. Det er ikke farligt for gravide at spise mad med ingefær, men indholdet af ingefær i kosttilskud svarer i nogle tilfælde til at spise to poser ingefær-krydderi om ugen. Styrelsen understreger, at det ikke er skadeligt at spise almindelig mad med ingefær. ***
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Jeg satt akkurat å skrev et svar til ei her på bmi om dette. Jeg har også funnet ut dette om ingefærkapsler...faktisk anbefelte legen min ingefær mot kvalme..og jeg dro til apoteket..der fikk jeg helst ikke kjøpt det...det var på eget ansvar sa de...og kunne øke sjangsen for spontan abort før uke 12...jeg ble livredd...tenk at legen min anbefalte dette til meg?! Men ingefærbrus altså ingefærøl har jeg drukket og dette viser seg å hjelpe på megen og kvalmen ,også litt ingefær i mat. Neste gang jeg dro til legen advarte jeg han flere ganger mot å anbefale dette...hadde med emg et skriv jeg hadde printet ut fr internett om det...og han bli like rystet som jeg:-P Så nå anbefaler han ikke homøpati til folk mer trur jeg:Oivertfall ikke uten å dobbeltsjekke fra sikkre kilder.
Musemor med tre søte små Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Tusen takk. Har tatt ingefær kapsler i 2 dager nå. Tror jammen jeg skal slutte med deg, jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå