Gå til innhold

Mandariner/appelsiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått dilla på mandariner/appelsiner nå siste mnd... men fikk beskjed med en venninne som også er gravid at om man spiser mye av dette kan det framkalle allergier hos babyen? Noen som vet?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om.

Men forresten, hvor får du tak i mandariner? Har ikke sett dem på årevis, annet enn på boks. Vi få bare tak i klementiner her

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Men, jeg har hørt at man helst ikke skal gi babyer så mye sitrusfrukter før de har passert året for det kan trigge frem allergi.

Ps. har heller ikke sett mandariner på åresvis.:)

Skrevet

hehe...clementiner da :)

Ja jeg vet også at man ikke skal gi det til barn, og tenkte kanskje også at man ikke skal spise så mye når man ammer...

Skrevet

Det stemmer at man skal være forsiktig med det når man ammer da enkelte spedbarn kan få vondt i magen dersom moren har spist det, men det varierer fra barn til barn, og da er det egentlig bare å føle seg frem. Er ikke sikkert at din reagerer på det

Skrevet

Nei det er etter fødsel at man skal være litt forsiktig med det..pg magevondt og fordi allergi mot citrus er ganske vanlig..

Men jeg advarer... HALSBRANN!!!! (hilsen ei som angrer som en hund på at hun spiste 3 clementiner for litt siden)

Skrevet

namnam klementiner.. jeg spiser masse! klarer meg ikke en dag uten. ingen forsiktighet her, nei

Skrevet

Klementiner går ned på høykant her om dagen. Snart spist ei kasse på 5 kg alene på ei uke....

Og får å hive meg i diskusjonen: klementin er en underart av mandarin, så klementin er en mandarin.....

Skrevet

Hehe. Din kverulant...

For å utdype deg litt

Det var i 1890 at munken Pierre Clément fra Algerie klarte å krysse mandarinen med pomerans og resultatet ble en klementin. Oppkalt etter "skaperen"

Gjest julestjerneblinkestjerne
Skrevet

Min personlige meninge er at man skal spise det man har lyst på - fordi kroppen da antakeligvis har behov for det. (Sett bort i fra usunne saker som vi ALLTID har lyst på da... :-))

Men, alt med måte. Kanskje ikke 15 om dagen, liksom :-)

Skrevet

her hos oss har vi mandariner...og clementiner.. mandarinene er veldig små.. ser de her vært eneste år... mens clementinene er litt større..og smaker ikke helt det samme.. smaker litt kunstig... ;/

har spurt de butikkene som selger de om det er mandariner eller ikke.. og det er visst det... :D

og dette er i asker.

Skrevet

Jeg trodde det var omvendt, at clementiner var mindre og hadde tynnere skall enn mandarinenen.... jaja, sånn feil kan man ta :)

Skrevet

Forveksling med mandarinen

Det er fortsatt mange som feilaktig bruker betegnelsen "mandarin", selv om den ekte mandarinen ble borte fra det norske markedet på 90-tallet. Annenhver nordmann tror fortsatt at de spiser mandariner, viser en undersøkelse utført av SSB for Bama.

Lær å vite forskjell

* Klementinen er søtere enn mandarinen.

* Klementinen har vanligvis ikke steiner.

* Klementinen er lettere å skrelle enn mandarinen. Skallet er tykkere og sitter løsere.

* Mandarinen selges kun hermetisk i Norge.

* Mandarinen kommer opprinnelig fra det sørlige Kina, men har siden blitt spredd av mennesker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Klementin

Skrevet

Hehe. jeg har et stooort fat stående til enhver tid med klementiner. Handlet nye igår og mannen min har laget et stort berg på fatet. ;) Vet du kjønn? Jeg får ei lita pie. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...