Gå til innhold

dere som er vant med fjelloverganger på vinterstid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal kjøre fra telemark til hordaland over haukeli i morra.... og værmeldingen sier mulige vanskelige kjøreforhold pga sterk vind og nedbør...

hva kan jeg forvente meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det for galt, så er det kolonnekjøring eller stengt. Så lenge det ikke er det, så er det bare stygt vær;)

Ta med ekstra vindusviskere. Og sånne lettkjettinger, eller "klipetak". Da går det bra, samme hva dere møter.

Er du uerfaren sjåfør, så ville jeg vel tenkt meg om. Men sikkert kjørt likevel;)

Hilsen vestlending;)

Skrevet

rimelig erfaren, men har ikke knipetak eller kjettinger...

hvor får jeg kjøpt sånnt? har fx bensinstasjoner?

Skrevet

Tja, biltema har sikkert noe. Du bør ha noe du kan komme deg løs med, om det er snø/is, og du sitter fast. En sekk sand kan være nok, i stedet for kjettinger og slikt. Ellers er gulvmattene fine å bruke;) En lærer når nøden er stor;)

Der finnes noen trekk som du kan ta over hjulene også. Med en form for "sandpapir" på kjøreflaten. Høres enkelt ut, det.

Tror det kan være fare for litt snø i helgen, når jeg ser været her i dag. Litt kaldere og sludd/snø i ca 100-200 moh, har det vært i dag.

Jeg må si at jeg hadde glatt kjørt, om det var jeg som skulle på turen din. Tatt med en sekk sand, og kjørt;)

Husk full tank bensin før fjellet begynner.

Vestlendingen;)

Skrevet

kjører ikke forbi biltema!

men strøsand har de på fk det vet jeg...

Skrevet

Du får kjøpt kjettinger eller snøsokker på bensinstasjon også.

Husk sandsekk e.l., gode dekk er absolutt nødvendig.

Blir det snøstorm må du huske å ha på varselblink.

Fyll tanken!

Ha med varme klær og sko i tilfelle det verste skulle skje.

Sørg for å ha strøm på mobilen (og håp på dekning)

Følg med på radio ang forhold

Skrevet

Dette er mitt råd dersom det er vinterforhold der du skal kjøre: Det kan bli kolonne, og det kan bli stengt. Eller du kan risikere å måtte kjøre i et forferdelig vær, uten kolonne :) Ta for all del med spade og varme klær, evt. pledd. Og fyll tanken full!

Skrevet

jepp mesteparten av det der er i boks, bortsett fra kjettingene ;)

glad jeg skal over ev 134 og ikke rv 7...

Skrevet

Vi har en liten spade i bilen vår. Den har alltid vært der... heldigvis for det, for den kom til hjelp da jeg kjørte utfor en gang. Eller mannen som hjalp med fikk brukt for den. Glad var jeg for det. Som oftes går det veldig greit å kjøre så lenge man tar det med ro. Er det kolonnekjøring så er det jo bare å føle etter. Høres ut som dere får snø og vind...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...