21.april Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Vår datter på snart 2 år har alltid hatt problemer med søvn og vi har prøvd ALT! Nå har vi kuttet søvn på dagtid og det funker kjempefint, sover 12 timer på natta uten avbrudd. Men; hun ene dama i b.hg har vært på oss og sagt ting som at vi må huske på at søvnmangel blir brukt som torturmiddel under krig og at det er barnemishandling og ikke la barn sove når de er trøtte. I tillegg fikk vi beskjed om at vi måtte hente henne senest 14.30 fordi de tross alt hadde 14 andre barn å ta seg av og ikke hadde ressurser til å sitte med henne på fanget hele ettermiddagen. Blir jo så fortvilt når de sier sånt. Har vært i kontakt med fastlegen for å diskutere situasjonen, og i dag ringte jeg bestyreren i b.hg for å høre om det var en felles holdning i b.hg at vi "mishandlet" barnet vårt.... det var det heldigvis ikke, men jeg synes hele situasjonen er så ubehagelig. Jeg føler vi blir sett på som dårlige foreldre og det er jo helt fryktelig, vi gjør jo alt for vår kjære lille datter. Huff, dette ble langt og sytete men måtte bare få det ut....
Stratos med 3 barn Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Be om møte med styrer og avd leder. Si alt slik det er og du skal se de ansatte skjerper seg! Det skal ikke være slik du beskriver!
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Be om et møte med styrer hvor dere legger frem hele greia, hør hva styrer har å si i forhold til oppfatningene i barnehagen, også bør dere ha et avklaringsmøte med den ansatte, leder på avd og styrer. De ansatte har ingenting med hvorvidt dere kutter søvn på dagtid eller ikke. Vi har en gutt på 2 år som skal vekkes etter en time, og de ansatte kan gi uttrykk for at i dag var han så trøtt når han ble vekt. Og det er forståelig om han har holdt det gående om natta, men samtidig så er det jo faktisk sånn at om han får sove så lenge han vil i barnehagen. Ja da ender vi opp med en 2 åring som er oppe hele kvelden til slutt. Cluet er jo at de skal avvennes å sove på dagen, og jenta er 2 år så i så måte er hun jo ikke unormalt ung. Nei dra inn andre personer på barnehage, be om møte og få avklart ting.
21.april Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. desember 2008 Dette er en b.hg med dårlig struktur på ledelsefronten og med mye gjennomtrekk av folk. Har sagt at vi krever at personalet blir enige om hva de egentlig mener så vi alle vet hva vi har å forholde oss til. Fastlegen begynte å snakke om en lignende situasjon der b.hg plutselig hadde meldt det som bekymringsmelding til barnevernet og det ble en kjempesak av det, og da fikk jeg helt noia:(
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Ok. Da er det viktig at du går igjennom de rette instansene. Dvs, snakk med avdelingsleder, snakk med styrer, gå til kommunen. Da dokumenterer dere at dette ikke er greit og at dere selv reagerer på det. Å melde kutt av dagsøvn til barnevernet er jo litt over kanten spør du meg. Men det er klart, kan jo ligge andre bakenforliggende grunner bak som fastlegen ikke vet noe om. uansett, er ikke denne situasjonen grei for dere.
21.april Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2008 ja føler vi er på rett vei, vurderte lenge å ta det direkte med dama det gjelder men syns det var så ubehagelig. Etter samtalen med legen i dag ble det iallefall en telefon til avd.leder der vi fikk lagt frem hvordan vi opplever situasjonen. Jeg syns ikke det er særlig tak i henne, men vi må jo bare stole på at hun fører saken videre på en profesjonell måte... Det som er synd er at dama det gjelder har så god kontakt med dattera vår og vi er stort sett veldig fornøyd med henne ( er ca 55år og jobbet hele livet i b.hg) og vi er jo redd for at dette skal endre seg... Vi forsøker å holde fokus på at vi alltid skal stå på vår datters side uansett hvor ubehagelig det måtte være for oss og/eller andre...
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Jeg hadde sagt "skjerp deg" rett ut til vedkommende. At hennes personlige meninger er uinteressante og at denne avgjørelsen er tatt i samråd med helsestasjonen og fastlegen deres. Det er ikke sååååå uvanlig at 2 åringer ikke har sovetid på dagen. Vi har hatt en del frem og tilbake i vår bhg for minste er et helvete å legge på kvelden. Hun blir derfor trøtt og sur på dagtid. Jeg har sagt til bhg at de gjerne må legge henne, men at det da bare vil bli en evig rundans og totalt antall timer søvn vil ikke bli flere. De skjønner selvfølgelig sammenhengen. Har du mulighet til å bytte bhg fra høsten av? Det høres jo ikke ut som en bhg som fungerer veldig bra.
21.april Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2008 Problemet høres helt likt ut ja. Uavhengig om hun sover 20 min eller 3 timer så kan det ta tre timer før hun sovner på kvelden og da er hun kjempetrøtt på morran. Vi bytter b.hg til høsten ja. Er selv lærer og vet hvordan det føles å være på "den andre siden". Det er alltid så innmari leit å få kritikk fordi man alltid handler i beste mening... Men jeg har etterhvert lært at jeg bare må manne meg opp og ta også de ubehagelige samtalene....
unnl Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 Jeg hadde akkurat samme problem når det gjelder datra mi. Hun var 2 år da vi hadde denne konflikten. Hun gikk på barnehage, og hadde sovet der på formiddagen hele året siden hun var ett. Denne høsten fortsatte vi på samme måte da barnehageåret startet. Men jeg hadde det gående til 12 - ett om nettene, for jenta ble ikke trett... Jeg forsøkte først de dagene hun hadde fri fra barnehagen å ikke la henne sove på dagen, og hun la seg i 7-8 tida om kveldene, og sov i 12 timer. Om morgenen var hun uthvilt og blid:) Jeg var kjempeglad for at jeg hadde funnet løsningen på problemet, og fortalte på barnehagen at vi ville slutte med disse sovestundene i barnehagen. Hun jeg prata med ble litt irritert, og sa at jeg måtte huske at barn i den alderen hadde stort behov for søvn, og at hennes behov måtte settes foran mine... Da fikk jeg meg en skikkelig trøkk, og turde ikke si mer om dette, fortsatte bare å sende med vogna, og de skrev på skjemaet at hun sov, 1 time, 2 timer, ja til og med 3 timer på formiddagene. Jenta var lys våken om kveldene, og grinete om natta... Kunne være våken til kl 2 om natta. Jeg var så fortvilet at jeg vurderte å slutte på skolen og ta henne ut av barnehagen. Jeg bodde i etasjen under foreldrene mine, så mamma så hvordan dette gikk, og hørte hvordan jenta gråt om kveldene. Jeg forklarte henne hvordan det hadde gått da jeg snakka med dama i barnehagen, og hun sa at dette går ikke. "I morgen gir du beskjed om at hun IKKE skal sove i barnehagen". Jeg tok mot til meg og sa det igjen, men fikk samme respons... Hun fikk meg virkelig til å føle meg som en slem og dårlig mamma som heller prioriterte mine behov foran jenta sine. Jeg holdt på mitt, og sa at hun skulle ikke sove, for hun hadde det ikke godt sånn hun holdt på om nettene. Spesielt var det tungt å vekke henne om morgenen. Etter en stund skulle mamma hente henne for meg. Da kom denne dama bort til henne og begynte å prate. "Ja, hun har ikke sovet idag...", begynte hun. Mamma svarte at "nei, det må hun for guds skyld ikke gjøre. Sover hun 20 min om dagen, er natta ødelagt!" Dama ble litt stille, og spurte om det virkelig var så ille? Mamma forklarte hvordan høsten hadde vært hjemme hos oss de kveldene hun hadde vært i barnehagen, og forklarte samtidig hvor godt hun hadde hatt det når hun slapp å sove på dagen... Jeg ble ganske glad da mamma fortalte dette, for da følte jeg at noen var på min side i alle fall. De hørte på oss, og sluttet å la henne sove. Men jeg skal love deg den dama la meg for hat etterpå. Jeg fikk kritikk for det ene og andre. Små bagateller. Hun ringte JOBBEN min for å si fra om at jenta ikke hadde body en dag. Hun hadde tisset gjennom bleien 2 ganger på barnehagen den dagen, MEN i hylla lå det strømpebukse og t-skjorte!! Så situasjonen var ikke så prekær at de måtte ringe på jobben min for å si fra om dette! Vel, sånn var det for oss... hadde kanskje ikke så mye med saken å gjøre, men måtte bare fortelle:P Men jeg må bare si at jeg skjønner hvor slitsomt det er med en unge som ikke sover om kveldene. Det sliter både på foreldrene og barnet. Så stå på ditt. med jenta mi var 20 min søvn nok til å ødelegge hele natta... Er nok mamma som kjenner barnet best uansett;) Lykke til, stå på ditt:)
*gruffalo* Skrevet 19. desember 2008 #10 Skrevet 19. desember 2008 Jeg er helt enig i at du bør ta det videre, forklare situasjonen og få de til å la være og legge henne. De kan da heller ikke kreve at dere henter henne 14.30... Men...jober selv i bhg, og forstår litt av begge sidene. Jeg hadde aldri lagt barnet hvis foreldrene ikke ville. Men som andre sier her, at 20 min er helt krise... Det er ikke alltid like lett for oss hvis barna sovner hver dag, f.eks i frukten. Da får de fort 10-15 min søvn, for vi har ikke sjanse til å holde de våkne. Vi er 2 voksne i denne tida, og da er det litt mye å bruke 1 voksne på en unge...og som regel klarer vi det ikke likevel. Så det er ikke alltid like lett for de i bhg heller... Men begge mine unger har trengt søvn noen dager innimellom når de er i ferd med å slutte og sove. For oss var det jo bedre at de sov litt i 12-tida enn at de sovnet i 2-3 tida... Så kanskje hu trenger litt søvn av og til? Men å si at dere mishandler dattera deres pga dette høres jo helt uhørt ut!!! Kunne aldri kommet på å si det til noen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå