Gå til innhold

I en jungel av utstyr.... sukk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff jeg blir bare forvirra jeg.. Så nå lufter jeg noen tanker, så håper jeg at noen kanskje har noen tips!

Jeg har ikke termin før til sommeren, men jeg har så smått begynt å kikke på utstyr. Når det gjelder vogn hadde jeg en ide om Simo. Og siden babyen er liten på sommeren tenkte jeg at en kombi kanskje er tingen fordi babyen sikkert har vokst ut av baggen før vinteren kommer. Er det en helt på jordet tanke eller?

Men så sa hun i butikken at de solgte absolutt mest av Emmaljunga, så da ble jeg selvfølgelig usikker igjen!! Argh...

Så er det vognpose da.. Gubben vil ikke ha voksipose fordi han syntes det er så mye knyting, så vi er blitt enige om dunpose. Men så leser jeg at barna blir klamme i dunposer. Stemmer dette? Noen som har erfaring? Vi har tenkt på Easykid sin dunpose som kan forlenges. Den er jo kledd i bomull innvendig, og man kan jo dessuten legge inn ektra lammeskinn hvis man øsnker det. Jeg bor ganske langt nord, og vintrene er kalde, så tenkte kanskje dun kunne være en fordel...

Jeg blir så usikker jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Tror nok hun i butiken har rett i at det selges mange emmaljunga (spesiet siden du sier du bor i nord for her ser jeg mange emmealjunga vogner!, men det kan jo vre et argument for ikke velge akkurat den? :-), men det vil ikke dermed si at simo sin vogne er at dårligere alternativ:-) Smak og behag tror jeg like du den vogna, så kjøper du den :-) Jeg for min del ville valgt simo duo med separat bag og sittedel. Og ikke kombi (da bruker en jo sittedelen hele tidne med duo blir vognene helt "ny" når du bytter til sittedelen:-) Det at bagen er større er jo bare et pluss! Har du derimot stort behov for å bære bagen mye (bor i blokk uten heis og oppi etasjene) er det nok lurt med kombi vogn:-)

Vi bor i Bodø, brukte odenwalder (var det sånn det skrives?) dunpose til gutten vår, det fungerte kjempefint. Han var ikke mere klam, varm enn andre barn som lå i andre poser :-) Den var varm og go hele vinteren.

Lykke til med valget :-)

Skrevet

anngående dun pose så tror jeg at jeg ville vente litt med å kjøpe det til ungen er kommet ut. har tre og de to første mine var veldig varme av seg og hadde nok med dun pose, og til de aller kaldeste dagene under minus 10-15 så brukte vi skinn under og pledd over. med nr tre så bruker vi voksi og glad er jeg i den. bruker ikke knyte den nå enda men mannen min har ikke noe problemer med å finne snorene egentlig. den tredje er kald, han fyser ofte og klarer ikke dun det blir for kalt. han bruker voksi i senga si for han fryser så. har kaldt soveromm men.... med vogn hadde vi emmaljunga først, trex med nr to (en trehjuling) og en liten teutonia mistral s nå tredje gangen. orker ikke å vippe opp tunge vogner for å svinge de, men vi bor nå sør og i by.... minuset med denne er at den er ikke så godt polstret i bagen så det blir fortere kaldt, trenger en varm pose da. da var emmaljungaen sin veldig varm og god vinters tid. har en simo sport og den har vært fin og god vinterstid i barnehagen så har ikke noe negativt å si om den. er bare så tung for meg å bruke at da ville jeg personlig ha med sving foran og mulighet til å vippe håndtaket.

men uansett av alle dun poser og andre termo poser så er ingen så gode mot den voksi posen vi har. du kan jo vurdere den nye til voksi- urban som er en blanding og ikke har de snorene til å knyte. lykke til i jungelen, og det er ikke så stor forskjell på emmaljunga og simo, bare utseende og kombinasjoner og pris. prøv deg frem, trill de mange ganger i butikken, legg de sammen, løft de opp og prøv de inn og ut av bilen, alt dette før dere bestemmer dere for vogn. lykke til, er ikke enkelt.

Skrevet

Jeg bor i "nord" og jeg har brukt simo kombi vogn til mine barn. Den har fungert veldig bra og kan absolutt anbefale det. Den er god å trille i all slags føre, noe som er viktig for meg. I tillegg er baggen stor. Kan jo være greit hvis man skal ha flere barn, man vet jo aldri når på året de blir født. Har brukt vår til tre barn og den fungerer fortsatt veldig bra. Tror Emmaljunga er gode vogner og, men har personlig ingen erfaring med dem, men de jeg kjenner er i allefall fornøyd.

Når det gjelder pose så sverger jeg til voksipose. Den er genial. Når det er sommer så setter vi inn sommertrekket og om vinteren har vi dyne i den. vi snører den sammen slik at barna ligger tett og godt, og når det er varm løsner vi på den. Jobber i barnehage og synes mange poser er rett og slett plagsomme og upraktiske. De fungerer kanskje bra mens barnet er baby, men så snart de begynner i barnehage blir de korte og vanskeligere å få dem i. Men, men er sikkert mange som er uenig med meg... de jeg jobber sammen med er i allefall enige med meg :)

Er en jungel av barneutstyr der ute, så det er lurt av deg å sjekke litt rundt på nettet. Jeg ser at vogner som kanskje fungerer på østlandet ikke nødvendigvis fungerer så bra her.

Gjest julestjerneblinkestjerne
Skrevet

Vi har hatt en Quinny vogn, som først kan ha babybag, for så å skifte til et sete som gjør om vognen til 'sportsvogn'. Ryggen går så godt som helt ned (med tanke på soving), og fin for barnet i alle årene man trenger vogn... Vi har den med 4 hjul (de to foran svingbare) - vet ikke om denne er å få tak i lengre.

Vognpose - kjempefornøyd med både skinnpose (skinn både oppe og nede), og dunpose med skinn (skinn nede og dun oppe). Gode og varme om vinteren. Ikke for varme. Man justerer jo det med klærne baret har på. Og er det ordentlig kaldt har jeg lagt godt og varmt teppe over posen igjen. Bruker vel og merke bare posene på vinteren da. Ikke sommeren.

Skrevet

Jeg hadde simo bag vogn til mine to første, de er født i februar og mars, og brukte bagen til over vinter etter fødsel (de var da over året) og hadde fremdeles plass til pose og seg selv..

så nå har jeg kjøpt duo vogn, der er bagen større, og da kan du bruke den hele vinteren igjennom antakelig.

Når det gjelder pose, så jobber jeg i bhg, og erfaringen er at de barna som holder seg medst varme, ikke klame og funker best er Voksi. De som har dun poser kommer ikke skikkelig ned i posene når de er over åpret og kanskje trenger seler. I Voksi posen kan man tre selene i gjennom, og ungen slipper bare skuldre.

Jeg holder hus på Østlandet, og jobber i et snøhøl, med minus 15 en dag og pluss 3 en annen dag, da er voksi lett å bruke ift regulering av mengden tøy og innstramming på voksi posen

Skrevet

Vi har den tyske Odenwalder eller hva den heter. Det er en STOR vognpose som passer for barn langt opp i alder. Den har tykt skinn under og ellers tykk dunsovepose. Den kan snøres godt igjen, og barnet kan fint ligge i sele uten å bli kald på skuldrene. Kan ikke se at noen voksipose skal være bedre enn den....?

Skrevet

Selen tres igjennom posen altså.

Skrevet

Tusen takk for all tilbakemeldinger! Er litt greit å høre hvilke erfaringer folk har med de forskjellige merker og typer. Tar imot alle råd med stor takk!!

Skrevet

Hei Hei.

Jeg har div vogner bla en emmaljunga duo edge. Etter min mening er det den beste på markedet av vogner med 4 hjul. den har alt!

Når det kommer til voksi så har jeg den og. Det er en kjempe god pose og snuppa bruker sin enda i bhg. Synes man får pakka henne så godt inn når det trengs, og hun ligger i den i bare genser og strømpebukse + tynn lue. men når man er inne på kjøpesenter ol. så er det nok enklere med en dun pose med gridelås på midten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...