Gå til innhold

Greit å ha barn i en annen etasje enn foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 soverom i 1.etasje, og 2 i 2.etasje. Foreløpig sover vi på det ene rommet nede sammen med babyen på snart 9 mnd, og storesøstera på 3 på det andre rommet nede.

Nå har vi tenkt å ha det ene soverommet oppe i 2 etasje selv, og la barna få hvert sitt rom nede (det er uaktuelt å la barna sove på samme rom pga storesøstera klarer ikke å sove med andre på rommet, og lillebroren våkner enda om natta, rommet er dessuten også for lite for 2 senger). Det er ikke stort her, så hører godt ned. Tenker det er tryggere at vi sover oppe enn barna.

Men så tenker jeg litt på dette med brann da..tar jo de forholdreglene vi kan selfølgelig, men vet jo aldri.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her sover vi voksne, og eldste på 4 nede, mens minsten på 15 mnd sover oppe.. så det var vel mitt svar :)

Skrevet

Rommet vårt vil da ligge like ved trappa i 2.etasje, og rommene deres rett bortenfor trappa nede i 1.etasje, nær inngangsdøren..

Skrevet

Ikke noe problem. Vi sover i 1. etg, og guttungen i 3. etg. har døren hans og døren vår på gløtt. Ikke noe problem å høre ham

Skrevet

Mini sover i 1 etg , vi sover i 2 etg.Babycall funker fint.

Skrevet

Dere kan jo ikke sove slik for alltid :) Ungene vokser til og kanskje dere blir fler. Begge ungene vil jo få behov for egne rom også etterhvert :)

Skrevet

her sover 3 åringen oppe, og vi nede. ikke noe problem. Jeg har babycall da, for jeg sover litt tungt, så bare for å være på den sikre siden har jeg den på.

Skrevet

Sånn i utgangspunktet så synes jeg at barn og foreldre skal sove i samme etasje.

Det har vært mitt utgangspunkt i hvertfall når vi har kikket på hus. Jeg har ekskludert alle med soverom i flere etasjer. Ergo har vi enda ikke funnet hus.

Dersom det skulle skjedd noe, type brann, og ungene hadde brent inne i en annen etasje enn det jeg selv var i, ja da er jeg ikke sikker på om jeg hadde kunnet bære det etterpå.

Så mitt svar er nei, jeg synes ikke det er greit.

Skrevet

Mitt synspunkt er at det er helt greit å være i forskjellige etasjer, men synes bare det virker så upraktisk? Nå er jenta mi bare 17 mnd og er fortsatt i sprinkelseng, men hvordan fungerer det for de barna som er litt større - er det ikke fare for at de faller ned trappen f.eks? Som sagt, bare lurer, har jo ikke erfaring med større barn ennå..kanskje de blir 100% stødige i trapper og slikt, ser det bare ikke for meg ennå der jenta vår stabber omkring (nettopp begynt å gå).

Skrevet

Jeg har samme tanke om dette som "tåkeluren"...Jeg tenker spesielt på brann..Jeg må ha alle oss i samme etasje,da sover jeg godt på natta:-))

Skrevet

En har jo trappegrind til du som lurte på det:) Ellers har 3-åringen gått helt stødig i trappen siden hun var 2..

Mannen mener jeg er hysterisk som tenker så mye på dette..

Men nå er det nå engang slik at mange hus har soverom i ulike etasjer, og etterhvert som folk får flere barn kan det jo bli litt vanskelig å få plass til alle i samme etasje.

Skrevet

Vi har fire halve etasjar, med open trappeløysing opp gjennom heile huset. Er dermed ingen dører mellom kjellaren og loftet. Eldste søv nederst, vi voksne og lilletuppa søv øverst. Lilletuppa skal flytte nedover når ho blir litt større (så stor at ho er ferdig med sprinkelseng/klarar å gå i trappa).

Når det gjeld brann så er det røykvarslare rundt i "heile" huset, så vi blir vekka ved ev. brann. Og vi har lært storebror at vi skal gå ut av huset viss alarmen går.

Skrevet

Når en ser hvor fort disse husene overtenner og voksne folk som ikke kommer seg ut så synes jeg det er optimistisk å tro at unger klarer å gå ut selv i røyk, alarmer som går, kanskje midt på natta.

Skrevet

Hmmm, må man så må man sier jeg.

Vi må pga leiligheten vi leier kun har et soverom i hver etasje. Vi har ikke råd å kjøpe leilighet nå og leiemarkedet ger er dårlig, derfor blir det sånn.

Skrevet

Jeg skjønner jo at ikke alle har et reelt valg.

Jeg bare sier at jeg synes ikke det er greit, og at det er en av flere grunner til at vi ikke har kjøpt hus.

Skrevet

Vanskelig dette her..spesielt når en ikke har noe valg. Det er jo ganske urealistisk at alle barnefamilier skal bo i hus med alle soverom på et plan.. men mest ideelt er det jo.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det.

Men så er det lett for meg å si som bor i leilighet med alt på et plan. ;)

Skrevet

Jeg ser den helt og holdent 'Storesøs & lillebror' og som en ser i tråden her så er det jo mange som ikke ser de problemen jeg ser.

Så det er godt mulig jeg er veldig dommedagsprofet. Er ikke sikkert jeg får reddet ut ungene om vi er i samme etasje heller, men det at vi pr dags dato har 3 soverom på rad; ett til oss, ett til sønnen vår og ett til stesønnen min, gjør at jeg sover bedre om natta.

Skrevet

Jeg ville gjort som deg om jeg ikke hadde annen mulighet, men i utgangspungtet nei! Jeg vil de skal gjennomføre en perfekt brannøvelse før de får sove alene i en etg og det er nok noen år til :)

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit. Vi har nylig bygd hus, og det var ett av kriteriene mine-at vi alle skulle ha soverom i samme etasje. Vi fant ett hus med 2 rom nede og ett oppe+loftstue. Loftstua oppe ble gjort om til 2 soverom, så da har vi plutselig ett hus med 5(!!!) soverom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...