Gå til innhold

kontakte legevakten eller vente til mandag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det ikke er snakk om liv og død her da, men tenkte meg ikke helt om før legekontoret stengte i dag.

lille snupp på to år har feber på dag fem ( hatt mellom 38,4 og opp til litt over 40), og er potte tett og forkjølet.

hun er blek og slapp, drikker lite og spiser ingen ting ( spiste en brødskive i dag morges, og det er mer enn resten av uken tilsammen, men det kom rett ut i form av diare. litt frukt kan vi få i henne, men klemtinene bare tygger hun på og spytter ut i dag, i går spise hun fire klementiner),

har små øyeblikk der hun kvikner litt til, før hun i neste øyeblikk ligger rett ut på sofaen igjen. nå har hun ligget i fosterstilling i hjørnet på sofaen i 1 time her...

prøvde å ta henne med meg på butikken i sted for å se om det hjalp å komme seg ut litt, noe det hvertfall ikke gjorde. da ville hun bare hjem igjen...

burde jeg kontakte legevakten i kveld, eller vente til mandag når det åpner hos legen igjen? ( vi får sikkert ikke komme til legevakten for dette heller når jeg tenker meg om, men er det ikke noe med at man skla kontakte legen når de har hatt feber mer enn så så lenge da? eller er det bare når de er helt små? ).

hilsen en litt bekymret mamma, med vondt i hjertet og litt lite sykdoms erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde ikke kontaktet legevakt så lenge allmenntilstanden hennes er ok..

om feberen går ned ved bruk av paracet o.l er det ingen fare..

men at du tok henne med på butikken når hun har feber,syntes jeg ikke var så bra :-( hadde ikke jeg gjort i allefall....

god bedring til lille jenta di ....

Skrevet

Feber i tre dager så skal man kontakte lege. Jeg har en datter som i dag hadde hatt feber i tre dager + stygg hoste. Da kontaktet jeg lege og ble sendt rett ned. Det viste det seg at hun hadde bronkitt, og hadde jeg ventet lenger hadde det lett utviklet seg til lungebetennelse. Hun fikk begynne på pencilin og blir nok bedre snart... :)

Jeg ville ringt til legevakta og spurt, hadde jeg vært deg.

Skrevet

ja kan jo bare ta en tlf å høre hva de sier,,,

ogbare for å ha sagt det. vi har hvert inne med henne siden søndag, og da er det ufttelig deilig å få litt frisk luft. og butikken ligger 100 m fra blokken vi bor i, så det var ikke snakk om noen lang shoppingtur akkurat.

Skrevet

Jeg ville gått til fastlegen i går jeg da. Min erfaring er at varer det mer enn 3-4 dager er det ofte bakterielt. Er hun tett kan det være lungebetennelse?

--> Ja, jeg ville gått på legevakten.

Skrevet

samma om dere hadde vært inne siden i fjor,har ungen feber,så tar man ikke ungen med seg i butikken vel??

Skrevet

Jo, det kunne jeg godt funnet på å gjøre. Man har da ikke vondt av litt frisk luft og en kort mathandel i vogn selv om man er syk.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Gjør vel ikke noe om ungen blir med på butikken en tur vel? Det har da jeg gjort med febersyke barn...

uansett, om hun er såpass dårlig som du sier, så ville jeg hvertfall tatt en tlf, og spurt hva de sier.. kanskje de vil at du skal vente til i morra, eller så kan du ta en tur i dag..

Skrevet

ringte nå, og de ville gjerne at vi kom en tur etter kl 18. så sa får vi gjøre oss klare å dra opp dit.

og du ingebjørg(?), jeg orker virkelig ikke diskutere det der, jeg får ikke gjort noe med det. gravid, sliten og hormonell er jeg også.....

vi har ikke hvert ute på manhe dager, ikke har vi fått handlet denne uken og vi måtte halitt lunsj. ferdig med det.... mulig det var dumt, men gjort er gjort.

Skrevet

Det var ikke dumt! Noen klarer bare ikke se lengre enn sin egen nesetipp. ;)

Skrevet

har jeg ikke lov til å si at jeg syntes det var dumt å ta ungen med seg i butikken ??

noen ganger er det vanskelig å åpne munnen her inne,,,

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Joda, det får du lov og si :o)

og ja, det er vanskelig å åpne munnen her... :(

Skrevet

Eg må berre blande meg inn angåande å ta sjuke ungar ut; eg er aleine, så korleis skal ein då få handle om ungen er sjuk? Jo, ta ungen med på butikken.

Det er ikkje farleg å vere ute om ein er sjuk. Det som er farleg, er at leikar ungar ute, så blir dei veldig aktive. Og det er det ein skal unngå. Ikkje det å gå ut om døra;)

Samme som at ein får ikkje øyrebetennelse av å gå ut med vått hår.

Det er til og med godt å dusje når ein har feber;)

Skrevet

Jeg tar alltid med ungene til legen/legevakten når feberen er over 40. Ang. det å ta med ungen på butikken, så synes jeg det finnes grenser for hvor dypt "sjokkert" man kan tillate seg å bli over det. Som noen skriver over her, hva skal de som er enslige gjøre egentlig? Jeg har da tatt med ungene ut på sovetur i vognen når de har hatt feber, tror det er fint med frisk luft jeg.

Skrevet

Fastlegen min sa til meg: hvis han er syke på tredje dagen så prøv å ta han med ut i butikken e.l. Kvikner han ikke litt til da betyr det at du bør oppsøke lege.

Hadde ungen hatt omganssyke og spydd i butikken hadde jeg skjønt at noen reagerte.

God bedring til jenta di!

Skrevet

da er vi hjemme igjen. det var nok bare et virus som satt veldig godt i, og en svak halsbetennelse, men ikke noe å gi antibiotika for.

feberen hadde steget til 40,5 da vi kom inn til legen, så vi skulle fortsette med febernedsettende- og ha noen rolige dager og håpe hun kom seg før jul. * krysser fingre*

og selvsagt komme tilbake om hun ble verre, eller feberen ikke ga seg snart.

ellers sa han at det var viktig nå at hun fikk i seg væske med energi og sukker, så hun skulle få saft, brus og melk, så hun var overlykkelig når vi gikk ut døren der ifra og glemte absolutt ikke den beskjeden;) de hører det de vil disse små.. hehe

Skrevet

skjønner godt hvordan dere har det. emilie er nettopp blitt frisk igjen etter nesten 2 uker med feber.. fra 38.5 til over 40.

hun hadde øre betennelse på begge sider og lungebetennelse..

det er ikke noe morro å se de små så redusert.. =(

god bedring til jenta di!!

Skrevet

Har ikke noe problem med å ta med meg en febersyk unge ut av huset , kledd etter været, så lenge ungen er i form til det. Tror nok dette er veeel gammeldags tenkning...

Skrevet

Vi fikk tips om å gi eldste pinneis noen ganger om dagen, det er væske i det, det kjøler ned halsen, og det er i det minste litt næring i det. Det rådet ble også tatt godt i mot av pasienten.

Skrevet

Ingen blir syke av frisk luft! Og har man feber er det bare godt å kjøle seg litt ned. En snartur på butikken for å handle nødvendigheter tar ikke barnet skade av. Hvordan skal hun bli frisk uten næring?

Skrevet

Dette svaret setter vel datteren din pris på: melk gir mye slim som kan være ubehagelig. Gi henne brus og saft. :D Ang mat så tenk på hva som er "behagelig" å svelge (eks IKKE knekkebrød) og i værste fall er kake bedre enn ingenting. ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...