Gå til innhold

studere i permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!!

Jeg har veldig lyst til å ta et fag på universitetet mens jeg går hjemme.

Skal prøve i alle fall. Utviklingspsykologi.

men så vet jeg ikke om NAV tillater at man studerer og får foreldrepenger samtidig?

Hva vet dere om dette? Andre som skal studere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter i denne. Kunne tenkt meg å studere noe mens jeg er hjemme også. Noe innen helse eller aktivitør/håndarbeid. Noen som vet reglene?

Skrevet

Hm...godt spørsmål. Vet ihvertfall at du får mye gratis støtte fra lånekassen ihvertfall. Har du jobbet før du ble gravid så har du vel krav på foreldrepenger... Foreldrepengene får du uavhengig av støtten fra lånekassen

Skrevet

Hei:-)

For å få støtte fra lånekassa i form av fødselstipend må du har vært student og mottatt støtte fra lånekassa de siste 6 mnd før permisjon.

Info hentet fra www.lanekassen.no:

Fødselsstipend

Får du barn mens du er i utdanning, kan du få fødselsstipend. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Fødselsstipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som stipend i en periode på inntil 42 uker.

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Hvordan den er med fpreldrepenger fra NAV og utdanning vet jeg ikke, men på søknaden om foreldrepenger må du oppgi om du skal ta utdanning på heltid, da det blir regnet som arbeid. Men vil ikke tro det vil ha mye å si for foreldrepengene om du tar et fag mens du er i permisjon... Ta en telefon til NAV og hør med dem, det er alltid det tryggeste:-)

Hilsen student med avsluttende eksamen rett etter fødsel...:-)

Skrevet

jeg skal studere høgskolefag under permisjonen fra høsten....med støtte fra NAV pga. attføring inkl. permisjon...iallefall har jeg fått klarsignal om dette...

Skrevet

Jeg har fått vite av Nav at man ikke kan studere i permisjonen uten å miste rett til foreldrepenger.

Skrevet

Jeg får både fødselspenger og stipend fra lånekassen. Og skal være "fulltidsstudent" - kun for at pappan skal ha mulighet til å få sine 6 uker perm. Jeg har bare jobbet 25% stilling og derfor har ikke pappan krav på perm, om jeg ikke er 100% i aktivitet. Men de ukene han tar perm får jeg ikke foreldrepenger. Tror jeg... hehe, ikke lett å bli klok på alle disse reglene..

Skrevet

Sånn som jeg har skjønt det bryr ikke NAV seg om vi studerer eller ikke mens vi får foreldrepenger.. Aj, nå ble jeg usikker. Noen som vet helt helt sikker?

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du kan studere så mye du vil i permisjonstiden uten at det vil påvirke foreldrepengene. Jeg har permisjon fra studiene nå, og skal også få noe foreldrepenger i tillegg til permisjonspengene fra lånekassen. Har imidlertid ikke hørt noe om at jeg ikke kan ta fag mens jeg er i permisjon. Men om du vil være helt sikker, så er det bare å ta en rask telefon til ditt nærmeste nav-kontor =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...