Hakkamella Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 I fjor var alle syke i familien, så vi feiret jul hver for oss. I år får jeg heller ikke feiret jul med familien, fordi jeg har fått beskjed om å ta det rolig og ikke stresse eller kave. Slimproppen gikk i går, og ja, jeg vet det kan ta uker før lillejenta er født, men i og med at jeg er bare i uke 34, og har tendenser til muskelkramper og mensemurringer, tør jeg ikke ta sjansen på å sitte i en bil i 40+ min hver vei, være så mange tilstede og bli anspent, og samtidig være så langt vekke fra sykehuset som jeg da vil være. Jeg føler absolutt at det er smartest å bare være hjemme, slappe av bare oss to, og satse på at det vil føre til at lillejenta holder seg inne i ca 3 uker til minst. Men jeg er så deppa i dag fordi jeg føler jeg skuffer hele familien. Det føles som om jeg ødelegger julen for alle. All juleglede er totalt borte, og jeg prøver å ikke gråte for mye. Familien vil ikke komme til julemiddag en av juledagene heller fordi jeg ikke skal ha stresset med å gjøre så mye. Gud, jeg er så deppa! Ser liksom ingen vits i å pynte til her heller, for julen er på en måte ødelagt allerede. Vi skulle pynte i morgen, men ikke har jeg orket å gjøre store forberedelsene med baking og vasking, og all pynten står fremdeles på loftet. Uff, dette er den tristeste julen jeg kan huske...
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Uff, jeg føler virkelig med deg!! Men, kan ikke familien komme på julemiddag til deg allikevel? Bare at de lager maten?! Om en lager ribbe og en lager pølser/medisterkaker osv, så kan de jo ta det med til deg, så slipper du å styre?
Hakkamella Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2008 Har foreslått dette, men jeg skal ikke ha noe styr på noe vis. De 'vil ikke bli tante og onkel' for tidlig... så nå orker jeg ikke bry meg snart...
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Kjære deg, du blir jo snart mor!!! Hvordan kan julen bli den tristeste noensinne da? Nyt tiden frem til fødseln i fulle drag, sleng deg på sofaen og gjør akkurat det du vil! Snart blir det nemlig full fres og dine behov kommer i andre rekke lenge. Det å føle at man skuffer familien er tungt, det skjønner jeg. Men en eller annen gang, som voksent og selvstendig menneske med egne behov, må man faktisk frigjøre seg fra andres press og forventninger og gjøre slik det er riktig for en selv. Man kan ikke alltid gjøre alle andre til lags - man blir garantert ulykkelig dersom det er målet... Jeg vet av erfaring at enkelte, og dette gjelder i så mange familier, legger direkte eller indirekte press på andre familiemedlemmer og vil mer eller mindre styre hvordan julen skal feires. Av en eller annen grunn mener de nemlig at de har rett til det (!) Slik oppførsel/press forvolder vanskelige følelser og situasjoner for mange - noe man i det minste i julen burde være spart for. Jeg mener man selv må ta ansvar for egen lykke og sette ned foten og sette grenser slik at man ikke lar seg skalte og valte med/tillater at andre presser en til å ha dårlig samvittighet. Hvis noen vrir det dithen at du er skyld i alle andres elendighet/at du skal ha ansvar for at hele julen er fin for alle de andre: får ikke dette deg til å reflektere en smule over tingenes tilstand? Noe slikt er jo ikke annet enn veldig urimelig å kreve av én person. At du selv føler at det ikke er vits i å pynte osv mener jeg du må ta på din egen kappe (blir jo litt rart at andre skal være skyld i det eller?). Det er ikke alle som pynter til jul. Julen betyr ikke det samme for alle. Men om julen betyr mye for deg, så kunne du jo benytte denne anledningen til å gjøre noe ekstra hyggelig - noe det kanskje ikke er anledning til hvert år? Jeg mener på ingen måte å bagatellisere at du er lei deg - jeg har da medfølelse Men i og med at du tydeligvis ber om innspill, så tillater jeg meg å lufte min mening, nemlig at man må ta grep og ta ansvar for egen lykke. Kanskje du kan klare å snu din mentale innstilling til at dette kan bli noe positivt?
Collette Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Uff, skjønner virkelig at du er deppa da. MEN er du helt sikker på at det blir stress å reise til familien? Hvorfor blir du anspent av å være der? Kan dere ikke legge det opp på en måte slik at du kan ligge og bli vartet opp litt. Så slipper du å være deppa, tenke at du burde pyntet osv.. 40 min er jo ikke så langt. Håper virkelig at dere finner en løsning.
Live_79 Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Huff da, det høres trist ut.. Sikker på at ikke du skal ta turen da? Jeg har selv hatt mensmurringer og kraftige kynnere lenge, og er i uke 37 nå. Har ikke regnet med annet enn å gå til termin eller over her i gården! Behøver det å bli så fryktelig stress å ferie jul med familien? Kan du ikke legge bena høyt og la folk behandle deg som en prinsesse heller? Er jo mange som har mer enn 40 minutter til sykehuset, og det er vel ikke akkurat veldig sannsynlig at du føder så mye for tidlig om du ikke har historie for det? Ville tatt en tlf til jordmor og hørt hva hun foreslår jeg, før du ødelegger julen for deg selv! At de ber deg ta det med ro er jo et veldig generelt tips som man ofte gir med "bedre føre var" - prinsippet som årsak. Man kan fort bli altfor forsiktig tror jeg, og det er jo synd hvis du skal være deppa i julen... Både for deg og mannen! Lykke til
Live_79 Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Så dette innlegget etter jeg hadde skrevet selv. Må bare henge meg på deg Tjukkebolla og sitere min egen livsfilosofi; "Man er sin egen lykkes smed". Nå skal det sies at ting blir ekstra vanskelig med masse hormoner rasende rundt i kroppen, men generelt er vi mennesker altfor dårlige til å vri ting til det positive og faktisk ta ansvar for ens egen lykke - ikke legge skylden på andre! Omgivelsene kan man skjelden endre. Det eneste man kan gjøre noe med er sin egen holdning og sine egne handlinger. HI - dette var selvsagt ingen kritikk til deg, skjønner at du har det leit, men jeg syns Tjukkebolla svarte så fint
Liz77 Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 kan ikke gjøre noe annet enn å sende noen oppmuntrende ord:) Jeg bor laaangt fra sykehuset jeg skal føde på. regner med å bruke ca to timer fra avreise til jeg er på sykehuset. MEN.. da blir jo tiden på føden kortere..hehe. tiden går jo når man reiser.. så kanskje ikke så dumt med 40 ekstra minutter i bilen.. Det er jo digg med biltur med julemusikk og se på pynten i vinduer i husene man kjører forbi, se inn så pent folk har gjort det til jul. Masse stjerner og lys og sånt inne og ute, sånn at vi som kjører forbi kan glede oss over det.. (jada, vet jeg høres ut som en gladkristen nå.. hehe - ikke meningen). Jeg har termin i morgen, men har stooore planer om å feire jul sammen med familien hos søsteren min. Sykehusbaggen får være med i bilen. (hvis jeg da ikke har født, eller ligger på sykehuset.. hmm - ELLER har med en baby på julemiddag..hmm). Det beste for meg er å ikke tenke på at noe skal skje..ta det som det kommer. Vet lite om dine omstendigheter, mulig det blir feil for deg, men jeg tror jeg ville satset på at babyen holdt seg inne, og prøvd å ta del i julegleden sammen med familien. - mensenmurringer og andre tegn har mange tidlig, det trenger ikke bety at det er noe på gang.Selv om legen ber deg ta det med ro behøver ikke det bety at han mener du ikke skal reise og feire jul med de du ønsker å være med. Tenker bare at det blir mer stress og skikkelig kjiipt å være hjemme vente og vente og vente.. kanskje bedre å "glemme seg litt bort" blant familie og venner? Familie er flinke til å oppvarte en høygravid vakker kvinne vet du! Du får alle fordelene, og den beste plassen i sofaen!! Hvis du da har LYST å være der tenker jeg.. Har du ikke det er det som du sier kanskje bedre å kose seg hjemme. Men gjør noe litt spesielt ut av kvelden likevel, ellers blir en lett deppa ja.. Hvis du må være hjemme: - se snekker andersen, tre nøtter til askepott, og alt det som er tyyypisk jul. - snakk i telefonen med barna i familien.. de er helt i hundre når det er jul, og har mye rart å fortelle.. -knyt rød julesløyfe på katten.. (hehehe.. det skal jeg) Husk at det er DINE tanker som avgjør. Tenk positivt, du har så mye å glede deg til nå! Du gjør dette for dere selv og babyen deres. Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre - lykke til :-)
Hakkamella Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. desember 2008 Jeg tror jeg må bare ta meg sammen. I morgen får jeg be mannen min om å hente ned julepynten, så ordner kanskje litt av stemningen seg. Så får jeg kreve at jeg skal ha julemiddagen her 1 juledag. NOE feiring med familien må da jeg også få stelle i stand... Da kan jeg ha noe å se frem til selv om julaften blir bare oss to alene. Vi var jo alene i fjor også, så vi kan ha en koselig stund sammen vi to. Middagen trenger ikke være så ekstrem. Så kan heller folk få ta oppvasken for meg etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå