Gå til innhold

Premature rier..Trenger virkelig råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble innlagt på onsdag med premature rier med 4 minutters mellomrom. Riene ble stoppet med sprøyte og jeg lå til neste dag til observasjon. Riene hadde gjort livmorhalsen veldig kort og jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta det veldig med ro.Er i uke 33 og legen ville veldig gjerne unngå fødsel i hvertfall i to uker til. Legen sa at jeg hadde lov til å gå på do og ordne meg mat.

Men nå når jeg er kommet meg hjem og fått summet meg litt så blir jeg så innmari usikker på om jeg skjønte legen rett. Kan jeg virkelig ikke gjøre noe annet enn å gå på do og ordne meg mat? Må jeg holde meg helt i ro ellers? Er det noen som har erfaring med dette?

Jeg har virkelig vanskelig for å holde meg så i ro. Jeg elsker å ha ting å gjøre. Men jeg vil jo det beste for den lille i magen.

Så jenter, hjelp meg. Kan jeg stulle litt rundt eller må jeg virkelig holde meg på sofaen hele tiden? Er det uheldig med psykisk stress også eller er det bare fysis? Kan jeg for eksempel jobbe med master oppgaven som jeg holder på å fullføre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bør virkelig holde deg på sofaen hele tiden... Det er ikke mye som skal til for å sette igang fødselen, men de kan ikke nekte deg å gå på do og spise hehe... men du får legge alle oppgaver på hylla selvom det er kjedelig, og tenke at det ER det beste for babyen, og holde seg inne så lenge som overhodet mulig

Skrevet

trenger du stresse psykisk selvom du jobber med en oppgave da? jeg innbiller meg at man blir mer stressa i hue av å IKKE få levert den i tide..

Skrevet

jeg var på sykehuset i uke 30 med premature rier... de var da med 13 min mellom rom, fikk beskjed fra legen om å dra hjem og slappe av, ligge på sofaen og IKKE lage mat..... bare til do og tilbake.. Jeg er som deg og hater å holde meg i ro... Dagen etter så var jeg inne med nye rier men denne gangen enda kortere mellom. ble da lagt inn og da var det jo bare å ligge i ro da...

Så ja du skal kun ligge på sofaen hvis legen har sagt det...

Du kan sikkert jobbe med master oppgaven din men ikke stresse rundt for å finne ut ting eller handle jule gaver... Nå må bf stille opp og gjøre alt... så finn fram en liste over ting du skulle ha gjort og få deg en pisk ved siden av sofaen.... legg deg ned og slapp av...

Skrevet

tenk at de mest effektive fødestillingene (under åpningsfasen) er de oppreiste stillingene, for da virker babyens hode som en kile mye lettere om du skjønner.. så ting kan skje fortere da! så beste er å ligge for å hindre at babyen presser på åpningen og øker riene

Skrevet

Hei.. vanskelig dette her.

Jeg har ligget siden uke 19 jeg med fare for prematur fødsel, er nå i uke 35 snart 36.. har ligget hele tiden (nesten) ble innlagt på sykehus fra uke 32 til 34 med lungemod.sprøyter osv.. kom så hjem og fikk beskjed om å ta det med ro..

Jeg ligger hele dagen, tar meg litt mat og går på do ellers sofan eller senga.. jeg ønsker å komme lengst mulig selv om jeg nå er passe forsynt etter disse laaaaaange ukene fra uke 19. men hva gjør vi ikke for barnet.

Tenk at du slipper å være så lenge på sykehuset etterpå, så vær flink nå!!! Legen på sykehuset sa at etter uke 34 kunne jeg være mer oppe men legen min som også har jobbet på føden der jeg var sier at prøv å hold til uke 36 da er alt ferdig.. og det er såå mye bedre.. så da gjør jeg det..

Masse lykke til.. og som legen sa til meg det eneste som kan holde en fødsel på vent er å ligge.. hehe

Skrevet

Jeg skrev jo det... hun kan jo sikkert ligge å jobbe med oppgaven... hvis hun har bærbar så går det ann å ligge på siden og skrive... jeg gjør jo det daglig....

Sa jo også at hun kunne skrive ned en liste over ting hun trenger gjort som for eks jule gaver, tre pynting, julevasking osv må mannen da gjøre... eller svigermor eller egen mor...

Det å sitteligge går ann i perioder, men ikke over flere timer

Skrevet

Tusen takk for masse gode svar. Er virkelig greit å ha noen man kan spørre om alle disse svangerskap greiene.

Synes det er lettere å holde seg på sofaen nå som jeg vet at det er det eneste som hjelper. Var verre å ligge her når jeg var litt usikker på om jeg hadde skjønt legen rett.

Og det er helt sant som dere sier. Trenger jo ikke å stresse fordi om jeg jobber med oppgaven. Får legge meg til med PC'n og ta det i et rolig tempo.

Og til deg som har lagt slik siden uke 19: Jeg er mektig imponert! For en innsats du har gjort for babyen. Ikke tvil om at den babyen er heldig med mammaen sin=)

Da legger jrg meg ned og pisker på kjæresten mens jeg nyter førjuls tida.

Skrevet

Jeg i samme situasjon som deg og er selv lege.

Jeg fikk rier i uke 34+1 og har forhistorie med prematur fødsel i uke 33. Jeg oppsøkte fødselslege som målte en forkortet livmorhals på meg. Både jordmor og lege mente da at noe var på gang og at jeg muligens kom til å føde snart. De ville ikke sette igang noen tiltak for å stoppe fødselen siden jeg var passert 34 uker. De rådene jeg fikk var å ligge flatt og slappe av i 3-4 timer per dag, og innimellom denne "hvilen" kunne jeg sysle med forskjellig i form av lett fysisk aktivitet som lett husarbeid, lage middag....etc. Fikk beskjed om å unngå tunge løft og aktivitet som inneholdt mye bøying. Det ble presisert at dersom en bare ligger flatt hele dagen, uten særlig aktivitet, har det dårligere prognose i forhold til prematur fødsel, enn om man finner et balansert mønster mellom aktivitet og hvile. Å anbefale total hvile er noe man gjorde for 10 år siden, men som man har gått bort fra nå.

Jeg sjekket vitenskapelige studier i en medisinsk lege database da jeg kom hjem, og fant ut at de rådene jeg fikk er gode råd.

...så jeg har fulgt disse, og er nå i uke 36 :) Har ikke hatt rier eller nedpress på snart 2 uker, og livmorhalsen min har til og med blitt litt lengre.

Hvis du er veldig usikker ville jeg ringt legen og spurt. Hvorfor ligge og bli stiv og støl, og kanskje øke risiko for fortidlig fødsel, når det ikke er nødvendig?

Lykke til! :)

Skrevet

De lærde strides på dette området om det beste er total hvile. Men som en av overlegene på sykehuset sa da jeg var innlagt forrige svangerskap er det bedre å være på den sikre siden. Nå kommer det jo an på hvor kort livmorhalsen er også da, men det er ikke så lurt å komme med andre anbefalinger enn det legen har gitt.

Forrige svangerskap var livmorhalsen nede på 4mm og jeg hadde bekken i senga de første dagene... Denne gangen har den ikke vært så kort, 2 cm med åpning innenfra så da trengte jeg ikke strengt sengeleie men sylkemeldt fra uke 20 og beskjed om å hvile/ligge mest mulig. Fødte i uke 35 for snart 3 uker siden og kunne godt tenkt meg å gått lenger så hvis legen hadde sagt til meg at jeg skulle ligge og ordne meg mat hadde jeg gjort det....

Skrevet

Enig med deg Katsi..

Jeg har jo til og med fått fragmin sprøyter av sykehuset som jeg skal ta fordi jeg bare ligger, så jeg ikke får noe blodpropp osv..

de ville ha meg helt i ro til uke 34 og nå til uke 36.. men det er også forskjell på om livmorhalsen blir kortere og den kan da også blir lenger men for min del er jeg konisert og den kan aldri bli lenger..

Så jeg føler igrunn jeg har gjort det rette og det sier både leger og jordmødre.. siden jeg har klart å komme så langt, jeg har kun ligget og ruget!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...