Gå til innhold

Alkohol og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest den tråden om "hvor mye alkohol pr pers på julaften..." fikk jeg en litt ekkel følelse. (Mitt svar ble 2-3 glass rødvin/øl.)

Mange skrev at i deres hus drikkes det ikke med barn til stede, alkohol og barn hører ikke sammen osv og det plaget meg litt.

Det er jaggu ikke rart at den norske drikke(u)kulturen er å drikke seg snydens fredag/lørdag fra man får lov til å komme til varene (eller før hvis andre ordner noe for deg) når alkohol blir så fullt av hemmlighetsholdelse og spenning og "a-a-a *vifte med pekefingerer* dette får ikke du".

Etter å selv ha vokst opp med alkoholisme i nærmeste slekt, ser jeg vel på det som min plikt som forelder å vise at alkohol er ikke noe så voldsomt. Det kan være noe som høyner måltidet. Feks den rette vin til maten utfyller jo det hele, akevitt til ribba "tar" fettet. Å,som forelder, drikke alkohol med måte, til mat eller 1-2 glass en kveld man vil, er etter min mening en sunn måte å introdusere alkohol i livet til barna. Slik at de ser at det er noe som er normalt, godt og ikke så fantastisk spennende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var akkurat dette jeg ville med innlegget mitt om alkohol på juleaften. Men du var mye flinkere til å sette ord på det. Takk!

Skrevet

Er enig med dere her....

Skrevet

Jeg synes også det er greit at barn får et naturlig forhold til alkohol, og kunnskap om det. Men klarer ikke de voksne å styre seg med litt til maten, og blir fulle og mister kontrollen, så bør de jo absolutt droppe det. Kanskje mange her på DIB som faktisk sliter med det, siden de er SÅ avholdne ;-) Det blir litt "alt eller ingenting" liksom...

Skrevet

dette er jeg helt enig med dere i! Jeg har venner fra andre land som er vant med å at foreldrene drikker vin når det er noe ekstra. Det er helt normalt for dem det!:) Det skal det bli for mine barn også. Til spesielle anledninger og når man skal ha en ekstra god middag. Men det holder med 2 glass for min del!:) Tåler ikke mer enn det, tar jeg det tredje glasset så begynner jeg å kjenne meg litt ør. Det vil jeg ikke foran barna:)

Skrevet

Jeg synes også det er viktig å lære barna at man kan nyte alkohol uten å bli fulle. Ser ikke noe galt i det i det hele tatt. Jeg er oppvokst med at de voksne drikker alkohol på julaften. MEN da pappa var synlig beruset en nyttårsaften var det skikkelig ekkelt. Husker det enda. Men å nyte cognac (hsuker ikke hvordan det skrives) aquavit, øl på julaften ser jeg ikke noe galt med.

Skrevet

Jeg er ingen totalist på noen som helst måte, men jeg drikker ikke vin og øl til "vanlig" for å lære ungene mine at man kan kose seg med alkohol uten å bli full, jeg synes vann smaker bedre for å si det sånn.

Vi har alkohol i huset, og vi kan ta oss en fest når vi har barnfri og jeg kan ta en cider til grillmaten på sommerkveldene mens barna er i nærheten. Men julaften og nyttårsaften så velger vi å la være.

Tror ikke barna blir noe mer eller mindre fulle i tenårene av den grunn, for er det noe som er nesten like sikkert som banken så er det faktum at de trolig vil drikke seg drita eller dårlige når den tid kommer, så får heller vi voksne håndtere det så godt som vi klarer og så håper jeg de gjorde som meg og samboeren, nemlig lære av det...

For uansett om de har sett foreldrene drikke vin eller ei så er en ting sikker, spennende er det å prøve å eksperimentere med rus i 14-18års alderen uansett.

Når de er komfirmert så skal de som jeg gjorde få lov til å smake litt vin og likør i lag med oss voksne, men jeg tviler på at det vil få dem til å styre unna ellers, så får de heller tåle mammabrøl og svær feit frokost på senga dagen derpå...

For ungdom FLEST ( ikke alle) drikker seg fulle en eller flere ganger uansett hva foreldrene gjør) Kommer fra en søskenflokk på 4, har foreldre med et sunt forhold til alkohol, de kunne ta et glass en skjelden gang, det sto alltid i barskapet også..så ikke noe "fy-fy", men vi så dem aldri berusa på noen måte. Samtlige av oss har drukket oss snydens og gjort teite ting i fylla som undommer....men har berga liv og helsa i det minste og fått så øra flaggra og en gang serverte mamma blodpudding med sirup på senga til meg, jeg måtte spise alt og spydde etterpå..hehe...det er mora si det.

Skrevet

Synes du setter problemstillingen litt på hodet. All forskning viser at barn av foreldre som ikke drikker, og deretter moderate drikkere, får barn som debuterer seinere og drikker mindre. Den norske alkoholkulturen kan ikke knyttes til avholdsforeldre eller foreldre som kutter ut alkohol i familiefeiringer. Kan ikke fatte og begripe hvor du ser eller kan forklare den koplingen, og det kommer fra en som også tar et glass øl til julematen når feiringen er hjemme hos oss.

Når en ser hvem som står for flatfyllkulturen i Norge så knyttes det i større grad til foreldrenes bakgrunn, utdanning osv.

Skrevet

Hva er "all forskning" (Hvor?)

Om jeg ikke kan vise til forskning så kan man jo se til andre land som har drikkekultur (Frankrike, Spania, Balkanlandene osv). Barna der har foreldre som regelmessig drikker alkohol med måte (til feks mat) og der har de ikke noe fyll som kan sammenlignes med heisa-altelleringenting-kulturen i Norge. Så får forskningen din si hva den vil.

Skrevet

Problemet er at mange kobinerer kontinentelle vaner og helgafest vanene av normenn, da blir det et problem. Og svært mange franskmenn og søreuropeere har faktisk alkoholproblemer/ alkoholrelaterte skader på tross av at de ikke drikker seg sanseløse på noen måte.

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har vokst opp med foreldre som har tatt vin til maten eller en øl på fredagskvelden. Har aldri, aldri opplevd at de har forandret seg et fnugg, selv ikke i pappa sin 50 års dag med 150 gjester merket jeg at de var beruset (da var jeg 13 år eller no). Kan bare huske at en av gjestene var litt ør. Jeg har hele tiden lært at alkohol er noe man drikker til mat eller spesielle anledninger fordi det er godt. Da jeg kom i den alderen hvor alle mine venner begynte å drikke så hadde jeg dette i bakhodet, tenkte at fester var spesielle anledninger og smakte. Syntes det var pyton og har til dags dato (er 28) ennå tilgode å være noe mer enn ør. Nå kan jeg drikke et glass vin eller en drink eller to, men det stopper der. Kommer til å føre samme policy ovenfor våre barn så her blir det øl, vin og aquavit på julaften sammen med mine foreldre. ;)

Skrevet

Ja, drikke hver dag + helgefyll er jo ikke så smart.

Og det å drikke 2-3 glass HVER dag er jo heller ikke det jeg anbefaler i innlegget mitt. Stakkars lever, da, sier jeg, uansett hvor mye antioksidanter det er i rødvin (digresjon: som man fint får i seg 12 ganger så mye av ved å spise en halv løk)

Skrevet

Synes folk blir litt alt eller ingenting ja. For det er jo umulig for voksne mennesker å ta seg et glass til maten uten å bli dritings? Kan bare svare for vår familie, har feiret jul i over 30 år, alkohol har det vært til maten og aldri har jeg sett noen en smule bedugget en gang. Alkohol nytes til maten i moderate mengder og så igjen til kaffen når alle gaver er pakket opp, da er de minste lagt men ingen slår håret ut likevel. Samværet, kosen og praten rundt bordet er det viktigste og de aller fleste kjører alkoholfritt grunnet bil.For meg ville to glass over en lang kveld vært max, så langt har jeg vært gravid eller ammende etter vi har fått barn.

Skrevet

Fekjær, en av de fremste alkoholforskerene svarer deg her:

- Hva kan foreldre gjøre for å forhindre ungdomsfyll?

- Foreldrenes egne drikkevaner er ofte undervurdert. I barneoppdragelse er det viktigere hva du gjør enn hva du sier. Alle undersøkelser viser at jo mindre foreldrene drikker jo mindre drikker barna.

Mitt poeng er ikke at vi voksne skal slutte å nyte alkohol foran våre barn, men at foreldre sine restriktive alkoholvaner er årsaken til norsk fyllekultur er en skikkelig skivebom.

Der er mange forklaringer på hvorfor vi drikker som vi gjør, og problemet er at vi supplerer heller enn å erstatte norsk drikkekultur med kontintntale drikkevaner. Vi har tredoblet alkolbruken siden 1960, men vi drikker mindre enn det vi tror (om vi ser på siste store alkoholundersøkelse der 4000 svarte).

Skrevet

Nå har jeg også lest den artikkelen og den kan like godt støtte opp om min teori som din. Øyet som ser, vet du.

Skrevet

Jeg ønsker ikke at barna mine skal se på alkohol som verken normalt eller godt, jeg. Hvorfor skal de det? Hvorfor skal jeg introdusere et unødvendig rusmiddel for dem i det hele tatt?

Det finnes vel plenty av undersøkelser som tilsier at de nordmenn som har et såkalt kontinentalt forhold til alkohol, med vin til maten og hygge-tjohei - de drikker bare enda mer enn alle andre, siden de tar rølpefylla i tillegg. Jeg tviler på at ungene deres får noe spesielt sunnere forhold til alkohol.

Og foreldre som introduserer alkohol for barna for å ansvarsfullt sørge for at de drikker trygg vare og at man vet hva de inntar, oppnår bare at fjortisene deres tyller i seg mer enn de andre.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

den "eldre garde" drikker øl og likør på julaften, og en øl eller to er greit. Men jeg mener at man ALLTID skal ha en edru person tilstedet. Og dersom folk begynner å drikke seg dritings (hvilket de ikke gjør) så kommer ikke mine barn til å være i nærheten av de, sådetså.

Skrevet

Jeg synes også det er viktig å lære barna at man kan nyte alkohol uten å bli fulle.

MEN julaften er alkoholfri!!!

Skrevet

Nå var ikke dette snakk om å ha et kontinentalt+norsk drikkeforhold. Det var jo akkurat det vi sa, at vi likte bedre den kontinentale og dropper den norske "alt eller ingenting".

Og å gi alkohol til barna har jeg heller ikke nevnt, bare at de voksne skal være gode, sunne forbilder.

Skrevet

Hva er egentlig "normalt" forhold til alkohol?

Skrevet

jeg ville følt det direkte feil og drikke foran småen, selv om det "bare" er et glass.

men jeg kan godt ta et glass vin etter han har lagt seg, selv om det skjer veldig skjeldent.

Skrevet

Hvorfor fremstilles stadig de "kontinentale drikkevanene" som noe positivt? Er det ingen som har fått med seg at 10% av befolkningen i Frankrike er alkoholikere etter gjeldende definisjoner? I Frankrike er det ikke uvanlig at man begynner å drikke vin til maten i 12-13 års alderen.

Alkoholrelaterte helseskader i land med såkalte kontinentale drikkevaner (f. eks. Frankrike, Italia, England og Tyskland) ligger skyhøyt over Norge. Greit nok så drikker de seg ikke snydens, men hva hjelper vel det leveren din, når du bøtter i deg minst en flaske vin hver kveld.

Ellers viser forskning at de som har foreldre som introduserer dem for alkohol hjemme, bare debuterer tidligere og drikker mer enn jevnaldrende. De drikker den dritten de får servert på fest PLUSS det foreldrene sendte med.

Det der med at man skal venne ungene til et moderat alkoholforbruk ved at de ser foreldrene drikke moderat men jevnt har jeg ingen tro på. Det virker som meg som en ren "cop out" fordi man synes det er godt med alkohol selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...