Gå til innhold

Galleblærebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Jeg skal fjerne galleblæra mi om noen mnd.. Er det noen som har gjort det her???

Lurte litt på hva som skjer etter oprasjonen... Har hørt at jeg ikke kan løfte noe på 14dager... Har en liten babye på 5 mnd.. Så det blir ikke lett det da.. Siden mannen min starter i ny jobb neste mnd.... :(

Hva gjør jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg skal også fjærne galleblæra mi nå i januar, men vet lite om det som skjer etterpå.

Men har hørt at man kan reagere endel på mat i tiden etter.

Har ikke hørt noe om at man ikke skal løfte osv, har selv ei lita ei på 8 mnd da, så det kan jo bli en utfordring hehe =)

Skrevet

Min mamma fjernet hele galleblæra for et år siden pga gallestein. Hun hadde ingen problemer i etterkant. Lå på sykehus i 2 døgn og ble sykmeldt i 2 uker. Fikk beskjed om å være forsiktig med tunge løft og ta det med ro disse to ukene. Etter 2 uker kunne hun leve som normalt.

Hun var veldig fornøyd med operasjonen, ingen arr da det ble kikkehullsoperasjon. Eneste er at hun sliter LITT med fordøyelsen hvis hun har spist mye fet mat!

Skrevet

Jeg fjernet galleblæra ved kikkhullsoperasjon i 2004, sønnen var da 6 mnd.

Jeg hadde smerter de første dagene. Lå på sykehuset en ukes tid. Er helt kvitt problematikken etter inngrepet (noen blir ikke det, dessverre, fordi det kan sitte steiner i gallegangen....)

Måtte ikke løfte noe særlig de første 14 dagene.

Jeg reagerer ikke på noe mat. Har noe løs avføring konstant fordi gallevæsken nå renner kontinuerlig ut i tarmen i stedet for å samle seg i blæra. Men det er IKKE et stort problem ight anfallene i forkant av oprerasjonen.

Det eneste jeg kan reagere LITT på er hvis jeg drikker appelsinjuice på tom mage. Så det har jeg sluttet med.

Lykke til!

Skrevet

Jeg opererte bort galleblæra i juli 2007. Vesla var da drøyt 6 mnd.

Operert fredag morgen, utskrevet lørdag midt på dagen.

Hadde noen plager ifht luft i overkroppen ca ei uke etterpå, dette var luft de blåste inn for å få operert kikkhullskirurgi. Denne lufta kommer ikke ut via tarmer, så det tok litt tid.

Ble sykemeldt i 2 uker, men var ikke noe problem å være hjemme med vesla i permisjonen.

Jeg har i ettertid ingen problemer med mat, bortsett fra at jeg kan få litt diare når jeg har spist MYE fet mat, som f.eks på julaften....

Lykke til.

Skrevet

Takk for svar alle sammen... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...