Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Han prater hele tiden. Er skikkelig skravlete men ordene er veldig uklare og for de som ikke kjenner han høres det bare ut som tull. Ofte klarer ikke engang vi å tyde hva han sier. Kan masse ord men prater ikke i hele klare setninger. Snakker fortsatt om seg selv i 3.person.Spør lite spørsmål også. Et av barna i barnehagen er like gammelt som han, og prater to språk flytende med perfekt uttale. Hva kan jeg gjøre for å forbedre situasjonen? Jeg prøver å lese mye for han og synge sanger. Men noe gjør vi feil ettersom han er så mye seinere enn andre barn i samme alder.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Har en gutt på snart 3, og han har hatt/har samme "problemet>". Vi tenkte lenge på å kontakte PPT da han som 2,5 åring ikke snakket noe i det hele tatt, men de i barnehagen mente at det ikke var nødvendig enda.. Vi så jo at han godt forstod hva vi sa til ham osv.. Han blir nå 3 år om en mnd, og nå har han begynt å snakke ordentlig. Blir flinkere og flinkere hver dag, går kjempefort fremover nå Er gutten din i barnehage? Hva sier de om situasjonen da? Du kan jo ta kontakt med PPT for råd og veiledning. Masse lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Har du ikke vært på 2-års kontroll på helsestasjonen? Språkutvikling er jo en viktig del av samtalen på denne kontrollen... Det er utrolig store individuelle forskjeller på barna i denne alderen, noen er flinke til å prate, andre på det motoriske osv, de utvikler deg ikke helt likt. Tommelfingerregelen er at en 1-åring skal kunne si enkeltord, en 2-åring skal kunne sette sammen to og to ord mens en 3-åring skal kunne prate i enkle setninger. Men ingen regel uten unntak, noen trekker snittet ned og noen opp, og alle er normale! Hvis du virkelig er bekymret så ta en prat med helsesøster, men jeg tror ikke det er noen fare enda. Om ungen virkelig er sen og trenger logoped blir ikke dette satt igang før mye senere (4-års kontrollen) nettopp fordi det er så mange individuelle forskjeller. Fortsett som du gjør du, prat, les og syng, plutselig får den lille kontroll på tunga og lydene...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Synes han høres normal ut jeg.. Har også et barn som ligger litt etter på det området, og fikk sjekket hørselen bare i tilfelle. Det kan jo hende at han hører litt dårlig, og derfor blir litt dårlig til å snakke. Men det kan også være at han bare ikke er interessert i å snakke, og at det kommer etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Takk for svar! Vi var på 2 årskontroll i sommer og de var ikke bekymret. Han lå riktig etter skjema sa helsesøster ettersom han satte sammen ord etc. Jeg er ikke så bekymret for ordforådet eller setnings sammensetningen. Der tror jeg han er ganske normal. Men det er det at ordne er så utrolig uklare. Har tatt hørselstest ved fødsel og den var ok. Han forstår alt vi sier men som sagt er bare ordne og setningene hans utrolig uklare. Han kan feks synge en hel sang uten at et eneste ord er riktig.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Ikke stress ennå. Men du kan hjelpe ham til å få bedre munnkontroll ved å la ham bruke sugerør, blåse såpebobler o.l. La ham få jobbe litt med å gjøre seg forstått. Vi har også en gutt som slurver mye med uttalen, vi skjønner alt han sier, selv om andre ikke gjør det. Når vi spør hva han prøvde å si merker vi at han anstrenger seg mer for å snakke tydelig. Vi retter ikke på ham, men tolker ikke umiddelbart for ham heller, når han snakker til mennesker som ikke forstår ham - han må anstrenge seg litt (ikke mye, men at han konsentrerer seg mer) på egenhånd. Ellers har jeg måttet ta meg selv litt i nakken også. Jeg snakker veldig fort selv, og har prøvd å lære meg å snakke så tydelig som mulig, og uten hastverk. Lettere sagt enn gjort, da:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 sønnen er henvist til PPT pga språkmangel. han fyller 3 i mars neste år, snakker nesten ikke i det hele tatt. ikke den beste forståelsen heller. setter ikke to ord sammen eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå