fru tekopp Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Er det virkelig DERE som bestemmer hva andre skal drikke? De som ikke har barn har kanskje lyst til å få i seg litt.... Sier ikke at det er riktig å gjøre dette foran barna (å drikke seg full, mener jeg...) men barn tar ikke skade av at mamma og pappa tar ett eller to glass vin til maten? Mine foreldre har alltid gjort dette og det har aldri gått utover oss tre barn. Mener ikke dette som kritikk, men det høres ut som om det er akkurat DU som mamma som skal bestemme hva alle andre skal gjøre..... Syns bare det virket litt..... strengt?
Sjokomelk<3 Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Det er opp til hver enkelt her om de skal drikke noe eller ikke. Jeg sier stopp om det blir for mye, men utenom det så tenker jeg ikke noe på det. Jeg selv drikker ikke, men det skal ikke gå utover andre forde.
erteposen + 4 Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Den som inviterer bestemmer. I år er det ikke JEG som bestemmer, men mine foreldre. De serverer ikke alkohol, og det krever jeg heller ikke selv om vi gjør det hjemme. Alkohol på julaften er så lite viktig for meg at jeg aldri hadde gjort det til en kampsak, og det hadde ingen andre i familien min gjort heller.
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Nei, men vi ferier jo med familiene våre, og de deler vårt syn, ingen alkohol, eller i hvertfall svært små mengder hvis det er alkohol. Slik har det vært i vår oppvekst også, og slik skal våre barn også ha det. Aldri sett foreldrene mine berusa i oppveksten og det skal heller ikke barna mine oppleve med oss som foreldre. Og det skal ikke mye til for at man blir påvirka. En øl og en likør til kaffen er en ting, men sånn som det er med enkelte som tar 2-3 øl og akevitt til maten og topper med drikke til kaffen så sier det seg selv at det blir virkning av det som synes for andre også...for jeg vet det skjer i mange hjem med barn tilstede. Husker onkelen min da vi feira jul hos mormor, han ble veldig pussa og vi barna synes ikke det var noe kjekt, var eneste gangen vi feira JUl der, mamma ble fly forbanna på ham og etter den gangen så inviterte hun mormor alene oppover til Jul...
Espoir Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Hos oss har det aldri vært noe problem fordi alle de voksne i min familie drikker litt alkohol på julaften, både øl og akevitt, men i MODERATE mengder. Men hvis det hadde vært fare for at noen skulle bli fulle, hadde jeg vært litt betenkt over å servere alkohol til de, fordi jeg ikke vil at barna skal måtte se fulle voksne. Jgge har for eksempel unnlatt å invitere noen venner på nyttårsmiddag fordi jeg visste at disse kom til drikke seg dritings selv om det var masse barn til stede.
mamma til lille lu:) Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Enig med deg hi. Mine foreldre har også drukket SMÅ mengder med alkohol på julaften og jeg kan aldri huske å ha sett de beruset! Stor forskjell på å drikke seg drita enn å kose seg med en øl/vin til maten!
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Jeg bryr meg ikke om hva de andre gjør, men selv drikker jeg ikke på julaften. Det er ikke viktig for meg. Jeg tror heller ikke barn tar skade av å se voksne drikke moderate mengder, men drikker lite hele året så ser ikke grunn til å gjøre det på julaften da... Derfor serverer vi heller ikke alkohol på julaften.
cherry coke Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Vi har ikke tradisjon for å ha alkohol på julaften, så da kjøpes det heller ikke inn. Feirer hjemme hos mamma og pappa og de er så godt som avholdsmennesker. Om andre skal feire jul sammen med oss, kjøpes det ikke inn alkohol kun til det formål. Da får de klare seg uten den dagen. Ser ikke helt problemet med det?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 Tenker litt det samme på deg. Vi har alltid hatt alkohol på julaften (tror jeg). Jeg har aldri sett mine foreldre beruset av den grunn. Synes det virker litt hysterisk at noen sier vi ødelegger dagen for barna når vi tar et glass vin. Er nesten så en tror alle som sier det har alkoholikere i familien. Mine foreldre hadde en periode der de spiste hvitløk og drakk et glass vin hver kveld, dette gjorde dem ikke til alkoholikere, ikke tok noen av oss skade av det heller. Hadde det skulle skjedd noe hadde de vært ved sine fulle fem selv om de hadde fått i seg det ene glasset. Vi lar dem drikke hva de vil, så her går det i vin, øl- med og uten alkohol, akevitt og konjakk:)
fru tekopp Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2008 Jeg har hatt en alkoholiker i familien. Han er død nå, og jeg har sett hvilken skade OVERDREVEN drikking kan gjøre. Men... Jeg drikker likevell. Eneste grunnen til innlegget mitt var at det var så veldig "Jeg bestemmer over alle, uansett!!!"-holdning til dette med alkohol på juleaften. Skulle ikke kritisere noen, men syns det ofte er så overdrevet det som står her inne. Det er tydligvis mange damer som på død og liv skal gjøre ALT perfekt. Uansett sammenheng. Riktig merkeklær, riktig dress, riktig spedbarnsmat, riktig amming, riktig oppdragelse, riktig ditt og riktig datt. Har inntrykk av at INGEN gjør noe galt! Er det bare jeg som blir frustrert og bryter med alle gode forsetter jeg hadde da jeg var gravid? Sorry. Ble litt revet med her.....
mamma til lille lu:) Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 Veldig enig med deg fru tekopp! Mange her som ikke kan skille mellom kosedrikking og fylledrikking, d er liksom enten avholds eller fylla! Barn og fyll hører overhodet ikke sammen men ser ikke problemet med at de voksne tar seg ett glass eller to.
cherry coke Skrevet 19. desember 2008 #12 Skrevet 19. desember 2008 Men jeg skjønner ikke helt hva du mener? Har ikke sett en eneste her inne som har "rakket" ned på noen som tar seg ett glass vin eller to på julaften? Merkelig at de som gjør det går sånn i forsvarsposisjon! Kos deg med vinen din du, det er ingen som sier noe på det! Men respekter de som ikke vil ha alkohol på julaften også.
Sweet caramel Skrevet 19. desember 2008 #13 Skrevet 19. desember 2008 Er enig med deg fru tekopp. Men det er også riktig å ta seg et glass vin/øl til maten hvis en vil det:-) Er også riktig å ikke gjøre det! Det som er riktig for en, gjør en:-) Har en mor som er tørrlagt alkoholiker, og en svigerinne som er 100% mot alkohol pga sin fars nåværende store alkoholproblemer. (Min svigerfar altså). Skal feire jul både med min svigerinne og min mor, så hos meg blir det kun brus og vann til julematen.. Dette av respekt for dem, ellers kunne jeg fint tatt meg et glass rødvin til maten.
mamma til lille lu:) Skrevet 19. desember 2008 #14 Skrevet 19. desember 2008 Har sett i flere alkoholdebatter her at mange skriver at de rører ingenting fordi barn og fyll hører ikke sammen, da mener jeg at d finnes ett stort skille mellom å drikke seg drita og å kose seg med en øl el vin! Har selvfølgelig full respekt for dere som er avholds på julaften, for all del!
mamma til lille lu:) Skrevet 19. desember 2008 #15 Skrevet 19. desember 2008 Folk må få gjøre som de vil så lenge d ikke går utover barna;)
Sweet caramel Skrevet 19. desember 2008 #16 Skrevet 19. desember 2008 Helt riktig at fyll og barn ikke hører sammen!! De fleste er nok enige i det:-) Men et til to glass rødvin/øl er ikke fyll...... Trenger ikke være 100% avholds bare fordi man har barn i hus, vel.
Mockanin Skrevet 19. desember 2008 #17 Skrevet 19. desember 2008 Ærlig talt. Man kan da ikke bestemme hva andre skal gjøre. Så lenge man ikke blir full så må det da gå ann vel? Hos oss drikkes det alkohol til maten, men ingen blir fulle. Jeg drikker ikke alkohol på julaften. Men det er et valg jeg tar. Jeg liker ikke alkohol til maten og i tillegg drikker jeg aldri når jeg har ungene, men det er min "greie" og mitt valg. Jeg hadde blitt lite imponert om noen drakk seg fulle hos oss på julaften, litt svingstang er en annen ting.
fru tekopp Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2008 Det jeg egentlig mener med innlegget mitt er at jeg rett og slett lurer på om det kun er damen i huset som bestemmer hvor skapet skal stå. Og det gjelder ikke bare dette med alkohol, men med veldig mye annet også. Litt sånn "faren til barnet gjør sånn og ikke sånn" og alle andre enn meg gjør feil.... Har ikke rakket ned på noen. Det har i hvertfall ikke vært meningen. Syns bare at "Jeg vet best" holdningen kan være litt i drøyeste laget noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå